StartUpShaker 2017 - młodzież z raciborskich i krzyżanowickich szkół na warsztatach biznesowych w Zakopanem
Podczas gdy na świecie niemal sześć na dziesięć osób chciałoby założyć własną firmę, zaś w skali Unii Europejskiej prawie co druga, to w Polsce takich potencjalnych przedsiębiorców jest tylko 27 proc. Znacznie rzadziej wierzymy też we własne umiejętności biznesowe - tak wynika z tegorocznej, siódmej już edycji Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości, AGER 2016. Raport przygotowany przez Instytut GfK pod patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium i ogłaszany z okazji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości (14-20 listopada 2016) jest wynikiem badania, którym objęto reprezentatywną próbę prawie 59 tys. osób z 45 państw świata, w tym ponad tysiąc z Polski (źródło: Rzeczpospolita).
Od 16 do 18 marca młodzież starszych klas gimnazjów prowadzonych przez Miasto Racibórz, uczniowie CKZiU nr 1, CKZiU nr 2, ZSO nr 1 i II LO a także młodzi mieszkańcy gminy Krzyżanowice wzięli udział w szkoleniu StartUpShaker 2017. Po dniu inspiracji w Krakowie (zajęcia pt. "Kryzys i prosperity" zrealizowane w gabinecie numizmatycznym Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego oraz wizyta na wystawie rzemiosła artystycznego w gmachu głównym Muzeum Narodowego) przez dwa kolejne dni w Zakopanem rodziły się pomysły na biznes. Wyjazd przygotował i moderował Grzegorz Wawoczny. Szkolenie prowadzili trenerzy ze Startup Academy.
Celem wydarzenia było opracowanie przez młodzież i przygotowanie do realizacji innowacyjnych projektów biznesowych. Młodzi uczestnicy pracowali pod okiem trenerów Tomasza Jabłońskiego i Damiana Strzelczyka - twórców Startup Academy, największej w Polsce organizacji edukującej osoby wkraczające w świat własnego biznesu, promującej nowoczesne metody tworzenia startupów takie jak Lean Startup czy Customer Development. Zgodnie z ich filozofią do rozpoczęcia pracy nad pomysłem nie musimy angażować oszczędności czy ubiegać się o dotację, wystarczy wykorzystać odpowiednie narzędzia i wystartować bez budżetu. W praktyce mogli tego doświadczyć młodzi uczestnicy Startup Shakera, którzy przez niespełna dwa dni rozwijali swoje pomysły.
Wydarzenie rozpoczęło się od modułu kreowania pomysłu na biznes. Grupa 48 uczestników opracowała 11 nowych rozwiązań biznesowych i przez 2 dni intensywnie w zespołach pracowała nad ich rozwojem. Jednym z pierwszych zadań uczestników było określenie grupy docelowej poprzez zbudowanie profilu idealnego klienta oraz wypracowanie sposobów na zarabianie na tworzonym produkcie lub usłudze. Po określeniu słabych i mocnych stron swojego pomysłu a także analizie konkurencji zespoły przystąpiły do budowania oferty zaprezentowanej w postaci ulotek, plakatów, filmików promocyjnych a także stron internetowych.
Drugiego dnia uczestnicy zastanawiali się jak będzie wyglądał ich plan marketingowy, jak zamierzają pozyskiwać klientów, jak ich zaangażować, jak ich zatrzymać, aby kupowali ponownie, a także jak zbudować system poleceń, aby jeden klient przyciągał wielu innych. Następnie przystąpili do tworzenia profili swoich startupów w mediach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram i Snapchat. Utworzyli również konta w serwisie Youtube.com, gdzie umieścili wcześniej stworzone filmiki promocyjne dla swoich produktów. Uczestnicy poznali również system do wysyłki mailingu, w którym mieli przygotować mailing z ofertą. Kolejnym wyzwanie było opracowanie planu finansowego a w nim oszacowanie nakładów inwestycyjnych a także zakładanych przychodów i kosztów na najbliższe 12 miesięcy. Rozwój firmy to delegowanie zadań, stąd młodzież w kolejnym kroku miała zaplanować jakie dodatkowe osoby będą potrzebne do zespołu oraz przygotować ogłoszenie o pracę. W trakcie wydarzenia uczestnicy dowiedzieli się również co dalej mogą zrobić ze swoimi pomysłami, jak zebrać informację zwrotną od potencjalnych klientów i potwierdzić rynkowe zainteresowanie produktem. Ostatnim elementem Startup Shakera była finałowa prezentacja, podczas której wszystkie zespoły podsumowywały swoją pracę nad pomysłem.
Wśród pomysłów wypracowanych podczas wydarzenia znalazł się Cloger - inteligentna blokada rowerowa, która rozpoznaje swojego właściciela dzięki czytnikowi linii papilarnych, a także alarmuje poprzez sygnał wysyłany na smartfon przy każdej próbie uszkodzenia zabezpieczenia.
Inna grupa pracowała nad startupem Smart shopping czyli internetową platformą do zakupów online. Wyróżnikiem pomysłu jest dostarczanie zakupów z różnych lokalnych sklepów wprost pod drzwi klienta. Startup chce przede wszystkim odpowiedzieć na coraz częściej pojawiający się u klientów problem braku czasu na zakupy w marketach a także coraz mniejszej skłonności co przeznaczania czasu wolnego na zakupy spożywcze. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient będzie mógł skupić się swoich zadaniach lub zwyczajnie odpocząć.
Kolejny pomysł, który zrodził się podczas Startup Shakera to aplikacja MyClub. Zaproponowane rozwiązanie pomaga zapanować nad wydatkami wszystkich uczestników różnego rodzaju imprez, a ponadto przypomina o wydarzeniach i pozwala płacić zbliżeniowo smartfonem chroniąc dane naszej karty płatniczej.
In-control to pierwsze gitary sterowane w aplikacji mobilnej w Polsce. Pomysł wykreowany podczas wydarzenia zakłada zbudowanie specjalnego modułu do gitary, który pozwoli na kontrolowanie i strojenie gitary bezpośrednio z naszego smartfona.
Zespół pracujący nad projektem RemONter oparł swój pomysł na obserwacji, iż każdy kto kiedykolwiek miał do czynienia z remontem boryka się z problemem pozostających elementów wyposażenia takich jak panele, płytki czy farby. Z drugiej strony wiele osób potrzebuje tylko niewielkiej ilości takich produktów do naprawy uszkodzonego elementu. Rozwiązaniem tego problemu jest platforma internetowa łącząca te dwie strony.
Użytkownicy RemONter.pl będą mogli wystawiać niepotrzebne produkty i narzędzia, a także kupować je od znajomych w pobliżu.
Podczas Startup Shakera powstała również koncepcja marki unikalnych butów Cholewka Footwear. Rynek produktów odzieżowy w tym obuwia zmierza w kierunku personalizacji. Klienci szukają rozwiązań szytych na miarę i odpowiadających na potrzebę wyróżnienia się.
Młodzi uczestnicy nie zapomnieli również o branży spożywczej. Zespół Tasty world postawił na produkty spożywcze z odległych zakątków ziemi, dziś zupełnie niedostępnych w Polsce. Dzięki ofercie startupu będziemy mogli poznawać smaki kultur całego świata od dalekiej Afryki po Amerykę Południową czy Azję. Produkty będą dostępne za jednym kliknięciem w sklepie internetowym.
Jeden z zespołów pracował nad pomysłem Rentpet, który łączy ludzi ze zwierzętami. Jest to platforma internetowa, na której użytkownicy mogą kupić, sprzedać czworonoga, ale przede wszystkim oddać w opiekę lub przyjąć na przechowanie pupila. Idea z obszaru ekonomii współdzielenia łączy osoby mające wolny czas i zamiłowanie do zwierząt z osobami, które nie mają wystarczającej ilości czasu a jednocześnie nie chcą rezygnować zupełnie z posiadania zwierzaka.
Zespół Blisko Ciebie dostrzegł z kolei zjawisko rosnącej liczby osób z depresją i zaburzeniami psychicznymi. Tego typu osoby wielokrotnie nie mają odwagi wybrać się do gabinetu psychologa. Z pomocą przyjdzie serwis internetowy, w którym będą mogli znaleźć odpowiedniego specjalistę i odbyć z nim rozmowę wideo bez wychodzenia z domu, wprost ze swojego smartfona, tabletu lub laptopa.
W trakcie wydarzenia jeden z zespołów pod nazwą Optical Modulation zajął się tematyką oświetlenia w technologii LED COB. Proponowane rozwiązanie uwzględnia oświetlenie stacjonarne jak i mobilne. Opracowane produkty mają być wykorzystane do instalacji w tzw. inteligentnych domach sterowanych za pośrednictwem smartfonów. Wykorzystana przez zespół technologia LED łączy energooszczędność, trwałość oraz dużą moc, co w sposób szczególny odpowiada na potrzeby dzisiejszego konsumenta.
Jeden z zespołów wziął pod lupę potrzeby rodziców małych pociech, które wybudzają się regularnie w nocy. Startup Fastsleep proponuje nianię elektroniczną, która nie tylko będzie pozwalała monitorować co dzieje się z naszym dzieckiem za pośrednictwem smartfona ale również pozwoli na uspokojenie niemowlaka zdalnym puszczeniem kołysanki lub innych dźwięków na które maluch będzie reagował pozytywnie. Dzięki temu liczba nieprzespanych nocy zdecydowanie zmaleje, a samopoczucie rodziców ulegnie poprawie.
- Na szczególną uwagę zasługuje olbrzymie zaangażowanie wszystkich uczestników wydarzenia. Uczestnicy do ostatnich minut bardzo intensywnie pracowali nad swoimi pomysłami. Ponadto poradzili sobie świetnie z wszystkim zadaniami. Wykorzystywali wiele wcześniej nieznanych narzędzi internetowych, z którymi doskonale sobie radzili. Każda z grup wykonała wszystkie zadania, a rezultaty w wielu przypadkach zaskakiwały wysokim profesjonalizmem. Młodzież wykazała się ponadprzeciętną kreatywnością. Widać ogromny potencjał do podobnych wydarzeń a z pewnością wielu uczestników mając otwarte głowy i znając szereg narzędzi podejmie jeszcze niejedną próbę utworzenia startupu - przekonują trenerzy ze Startup Academy.
***
Nowoczesną edukację na rzecz przedsiębiorczości rozpoczęła w 2013 r. gmina Krzyżanowice, realizując - pod auspicjami resortu rozwoju regionalnego - pierwszy w Polsce polsko-czeski projekt pt. "Start Up na pograniczu", uznany w 2015 r. za najbardziej innowacyjny na Gali Funduszu Mikroprojektów w Euroregionie Silesia. Jego współautorem a także moderatorem był Grzegorz Wawoczny. W 2014 r., wykorzystując unijne wsparcie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, na szkolenie startupowe swojej młodzieży zdecydowała się gmina Pietrowice Wielkie. Jej mieszkańcy, wspólnie z kolegami z Krzyżanowic, uczestniczyli w warsztatach startupowych w Zakopanem, prowadzonych przez Startup Academy. Rok temu odbył się Startup Camp w Krakowie, połączony z wizytą studyjną w Krakowskim Parku Technologicznym. Uczestniczyła w nim młodzież z gminy Krzyżanowice, szkół prowadzonych przez Powiat Raciborski oraz Miasto Racibórz. Szkolenie również przeprowadziła Startup Academy z Warszawy. Inicjatywy startupowe w powiecie raciborskim od czterech lat organizuje i moderuje Grzegorz Wawoczny.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany