Czy można było uniknąć kolejnego remontu Bosackiej i wycinki drzew na Rybnickiej?
Kwestia ta była przedmiotem zapytania poselskiego i odpowiedzi prezydenta. Modernizacja Bosackiej od Jana do wiaduktu i Rybnickiej do mostu na Uldze prowadzona jest przez miasto, a finansowana z Polskiego Ładu.
Zapytanie z 31.03.2022 Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Posła na Sejm RP Michał Wosia
Dzięki znacznemu zaangażowaniu programów rządowych i wojewódzkich, Racibórz nadrabia lata stagnacji w obszarze inwestycji. Tylko w ostatnim czasie Zarząd Dróg Wojewódzkich sfinalizował budowę Ronda Zamkowego oraz przebudowę części ul. Bosackiej, oddał do użytku obwodnicę, czy przebudowuje drogę DW 935 - wylotówkę Raciborza w stronę Rybnika. PKP PLK przygotowuje wielomilionowe inwestycje na linii kolejowej 151 z nowymi stacjami i w dworzec. Dzięki 75% dofinansowania z rządowego programu „Maluch+" powstał raciborski żłobek. Możemy mówić o miliardowym wsparciu, którego Racibórz w swojej najnowszej historii jeszcze nie widział.
W związku z przyznanymi Raciborzowi 18 mln zł rządowej dotacji na przebudowę ul. Rybnickiej zwracam się z prośbą o:
1) analizę konieczności prowadzenia przebudowy od ul. Jana do wiaduktu kolejowego. Ten odcinek był niedawno remontowany, a rosnące koszty realizacji inwestycji sprawiają, że 18 mln zł na przebudowę całego planowanego odcinka z pewnością będą niewystraczające. W opinii wielu Raciborzan wystarczająca będzie przebudowa ul. Rybnickiej na odcinku od wiaduktu kolejowego;
2) zachowanie istniejących przy ul. Rybnickiej drzew. Wydaje się konieczna analiza istniejącego projektu i dokonanie możliwych korekt, by ponad stuletni drzewostan zachować w krajobrazie miasta.
Z powołaniem na Ustawę o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. 2021 poz. 2054) proszę o niezwłoczne udzielenie odpowiedzi.
Odpowiedź prezydenta Dariusza Polowego z 06.05.2022
Odpowiadając na pismo dotyczące sposobu przeprowadzenia przebudowy ulic Bosackiej i Rybnickiej w Raciborzu informuję, co następuje:
1. zakres przebudowy drogi wojewódzkiej nr 935 został ustalony we wniosku o dofinansowanie zadania w ramach Programu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, złożonym do Banku Gospodarstwa Krajowego w sierpniu 2021 r. Zgodnie z warunkami konkursu, po złożeniu wniosku i przyznaniu wstępnej promesy, nie ma możliwości zmiany zakresu prowadzonych prac inwestycyjnych. W związku z powyższym przebudowa ul. Bosackiej na odcinku od ul. Jana do ul. Cygarowej musi być przeprowadzona zgodnie z przygotowaną dokumentacją projektową oraz wnioskiem o dofinansowanie.
2. Miasto Racibórz zakładało przebudowę drogi w oparciu o istniejącą dokumentację projektową pn.: "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 935 odcinek do skrzyżowania z drogą krajową nr 45 w Raciborzu w km 0+000 do granicy miasta Rybnika w km 19+680 wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego", wykonaną na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W związku z faktem, iż termin ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych jest bardzo krótki, projektant w otrzymanym zleceniu ze strony Miasta Racibórz ma za zadanie jedynie wydzielenie odcinków podlegających przebudowie oraz aktualizację uzgodnień i kosztorysów. Dalej idąca ingerencja w przyjęte rozwiązania projektowe jest na obecnym etapie realizacji niemożliwa także z tego względu, iż istniejące zadrzewienia kolidują z zaprojektowanymi sieciami: teletechniczną, elektroenergetyczną oraz wodociągową.
Wobec powyższego z przykrością stwierdzam, iż nie jest możliwe uczynienie zadość Pana prośbie.
***
Pierwotna wartość projektu: 19 000 000 zł
• Wartość dofinansowania z Polskiego Ładu: 18 050 000 zł
• Poziom dofinansowania: 95%
• Wkład własny: 950 000,00 zł
Wartość zadania po przetargu:
• wykonawstwo 22 577 487,83 zł brutto
• usługi inżyniera kontraktu 414 510,00 zł brutto
Dopłata z budżetu miasta wyniosła blisko 4 mln zł.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz