Radny Klima drąży temat billboardów z wizerunkiem Polowego. Pyta o koszty i podsuwa rozwiązanie
Jest oficjalne zapytanie radnego, odpowiedź z urzędu i komentarz radnego, w którym proponuje, by Dariusz Polowy wydrukował swoje zdjęcia i zaoferował je do sprzedaży, tak by wizerunek włodarza oglądali tylko chętni, a nie wszyscy raciborzanie. Jest też wypowiedź prezydenta w tej sprawie. Poniżej materiały źródłowe.
Radny Piotr Klima zadał następujące pytania dotyczące: bilbordów ze zdjęciem prezydenta Raciborza (dotychczasowych i planowanych):
1. Podstawa formalno-prawna zleceń tworzenia bilbordów w Raciborzu,
2. Wybór tematyki, miejsca, techniki oraz wykonawców i realizatorów,
3. Konsultacje z fachowcami i Radą Miasta,
4. Koszty realizacji (szczegółowo):
1) Projekt, czas trwania ekspozycji,
2) Przygotowanie,
3) Umowa najmu ściany (koszt),
4) Umowa o dzieło,
5) Koszt realizacji,
7) Koszt materiałów,
8) Koszty zabezpieczenia technicznego (transport, rusztowanie, zwyżka, itd.),
9) Zabezpieczenie terenu prac (przechodnie, samochody, itd.);
10) Posiadanie zezwoleń na prace na wysokości,
11) Ubezpieczenie,
12) Gwarancja, przewidywany czas eksploatacji,
13) Prace, które wynikną z eksploatacji (przewidywane koszty),
14) Koszt prac po zakończeniu eksploatacji (przywrócenie ściany do stanu wyjściowego),
15) Oświetlenie,
16) Koszty reklamy.
Odpowiedź kierownik Biura Prezydenta Miasta Joanny Stanisz-Cebuli
W odpowiedzi na zapytanie otrzymane w dniu 17 stycznia br. poniżej zamieszczam odpowiedzi na poszczególne pytania:
1. Podstawa formalno-prawna:
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40),
- Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).
2. Wybór tematyki, miejsca, techniki oraz wykonawców.
Bilbordy są jednym z narzędzi marketingowych i promocyjnych, wykorzystywanych do informowania mieszkańców Miasta Racibórz na temat podejmowanych działaniach miejskich. Miasto w swoich zasobach posiada 9 tablic (z czego dwie są dwustronne).
3. Konsultacje społeczne.
Konsultacje społeczne w tym zakresie nie odbywają się, ponieważ działania promocyjne nie podlegają takiemu obowiązkowi. Natomiast ze swojej strony zapewniam, że w Urzędzie Miasta pracują fachowcy i ich kompetencje, bogate doświadczenie oraz zakres wiedzy gwarantują poprawne wykonywanie swoich obowiązków.
4. Koszty realizacji.
Kampania billboardowa to koszt ok 3000,00 zł netto. Na tą kwotę składa się wydruk oraz montaż. Projekt billboardów na ogół przygotowywany jest przez pracowników Urzędu Miasta, w ramach ich obowiązków. Nie ma innych kosztów związanych z realizacją usługi.
Radny Piotr Klima - odpowiedź
Dziękuję za odpowiedź na moja interpelację. Niestety, jest ona niepełna i w części nieprawdziwa. Kwota jaką Pan podał wydaje się wyjątkowo niska! Pytałem o bilbordy, a przecież pojawia się Pan również na tzw. city-lights (tablicach podświetlanych przy przystankach autobusowych) oraz na plakatach i innych nośnikach informacji i propagandy. Proszę podać pełny koszt poszczególnych kampanii świątecznej z życzeniami oraz aktualnej z H2O-Ostróg, a także reklamy pańskiej osoby przy dworcu PKP. Pragnę też zapytać o cennik obowiązujący przy wykorzystaniu tych miejskich bilbordów pod klienta spoza Urzędu Miasta. Z odpowiedzi wynika, że Miasto zapłaciło jedynie za wydruk i montaż, ale nie ponosi kosztów ekspozycji, a przecież długość wywieszania bilbordu ma istotne znaczenie w kampanii reklamowej. Chodzi mi o odpowiedź, ile zarobiłyby na wynajmie tej powierzchni reklamowej RCK (np. bilbord jest na terenie DK Strzecha) i MZB, gdyby nie wieszało tam miejskich, bezpłatnych informacji. Na sesjach mówiłem kilkakrotnie o potrzebie wykorzystania ww. miejsc pod ważne kampanie społeczne. Reklamowanie się prezydenta miasta ukazującego swą postać, często podświetloną w porze wieczornej i w nocnej, nie świadczy dobrze o naszym samorządzie i osobie prezydenta. Ludzi nie można zmuszać, aby na każdym kroku spotykali ogromne zdjęcia włodarza, a teraz dodatkowo otrzymują je do swoich mieszkań (bez ich zezwoleniach). Ile to kosztuje naszego podatnika? Proszę wydrukować swoje portrety w ilości zapotrzebowania i niech sobie chętni je kupią lub otrzymają za darmo, byle nie z kasy miasta! Ponadto pragnę zapytać, dlaczego robi Pan kampanię wyborcą przed ustawowym czasem i za pieniądze podatników!
Prezydent Dariusz Polowy o swojej obecności na billboardach na konferencji prasowej, czas 57:32
Komentarze (0)
Dodaj komentarz