Trwa wyburzanie skrzydła starego dworca
Rozpoczęła się rozbiórka części starego dworca przy wiadukcie Kolejowa-Piaskowa. Ten element kompleksu nie zostanie odbudowany.
W tym miejscu powstaną miejsca parkingowe. Można to zobaczyć na wizualizacji w galerii.
Nowy dworzec będzie mniejszy od obecnego, wzniesionego w latach 70. XX w. To inwestycja PKP. Początkowo planowano w Raciborzu mały dworzec systemowy. Rozmowy podjęte przez byłego wiceprezydenta Michała Fitę i wiceministra Michała Wosia doprowadziły do zmiany decyzji. PKP zdecydowały się na większą konstrukcję, ale miasto zadeklarowało, że wynajmie i zagospodaruje powierzchnie. Obecnie trwają poszukiwania odpowiedniej formuły. Ratusz też udostępnił teren pod dworzec tymczasowy na wysokości PKS. Początkowo miał się znajdować w wyburzanym obecnie budynku.
Umowę na budowa dworca, przypomnijmy, podpisano w lipcu zeszłego roku. Finał zapowiedziano na wiosnę 2024 r. Przebudowa to jedna z sześciu inwestycji realizowanych w województwie śląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Nowy dworzec będzie miał powierzchnię 1547,6 m kw. (użytkowa całkowita). Budynek będzie składał się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Elewacja dworca zyska nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zaprojektowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrz budynku. Na parterze, pomiędzy witrynami, zdecydowano się na druciane okładziny elewacyjne, natomiast na piętrze przestrzenie pomiędzy nim wypełni cegła klinkierowa. Szczyt części centralnej będzie zwieńczony zegarem oraz podświetlanym napisem z nazwą dworca kolejowego. Poza fasadą wyjątkowo interesująco będzie prezentowała się południowa ściana budynku. Zaprojektowano tam „zieloną ścianę” o powierzchni 60 m kw., na której ma rosnąć prawie pięćset roślin siedmiu gatunków, w tym m. in. trzmielina, barwinek pospolity czy turzyca. Elewacja dworca w nowej odsłonie zyska nową iluminację podkreślającą jego bryłę.
Dworzec po przebudowie będzie mniejszy niż obecnie. W jego centralnej części, na parterze, zaprojektowano nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol oraz sąsiadującą z nim poczekalnię. Uwagę będzie zwracał w szczególności wystrój wnętrza, w którym połączone zostaną modne „szarości” z okładziną wykonaną z blachy cortenowskiej. Aranżację wnętrza uzupełnią ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne oświetlenie. Tuż obok poczekalni i holu w jednym z pomieszczeń będzie się znajdował parking rowerowy. Pomieści on co najmniej 26 jednośladów. Cykliści znajdą tam również stację naprawy rowerów.
Po przebudowie nieco zmieni się droga dojścia na perony. Do tunelu prowadzącego na nie dostaniemy się bezpośrednim przejściem przez centralną część budynku lub wychodząc do niego z poczekalni. Na piętrze środkowej części budynku zaprojektowano poczekalnię letnią, będącą jednocześnie tarasem widokowym – otwartą przestrzenią, przykrytą dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Z tarasu, który znajdzie się na osi widokowej ulicy Mickiewicza, będzie można dostrzec m.in. wieżę kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Dzięki przebudowie skrzydła budynku zyskają całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze zaprojektowano przestrzeń dla gminy Racibórz (łącznie 700 m kw.), a na piętrze biura dla spółek kolejowych. Natomiast w skrzydle południowym na poziomie ulicy znajdą się lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzoną przez samorząd.
Budynek dworca Racibórz w nowej odsłonie będzie przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. W budynku pojawią się nowe rozwiązania, takie jak linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, pochylnie i szereg innych, które pozytywnie wpłyną na komfort pasażerów.
Na dworcu zostanie wdrożonych szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu.
Po południowej stronie dworca powstanie niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostaną chodniki.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz