Most na Piaskowej z wahadłem? To realna groźba
Wspomniał o niej na spotkaniu z wojewodą śląskim, 31.07. w Strzesze, radny powiatowy Roman Wałach, apelując do samorządowców, posłów i członków rządu, by jak najszybciej wspólnie rozwiązać problem.
Radny Wałach z Oblicz dla Ziemi Raciborskiej, wchodzącego w skład powiatowego klubu PiS, przypomniał, że most jest w złym stanie technicznym, wymaga gruntowego remontu, koszt będzie ogromny, sam powiat, jako zarządca konstrukcji i drogi, nie poradzi sobie z tym problemem, a przeciąganie sprawy w czasie zagrozi ograniczeniem ruchu do 20 ton i tzw. wahadłem. Tak było przed modernizacją na moście w Rudach, na drodze wojewódzkiej nr 919 - dojazdowej z Raciborza w kierunku A4 w Gliwicach Sośnicy.
Prace projektowe, dodał radny, mają trwać rok i kosztować 400 tys. zł. Potem będą potrzebne miliony na inwestycję.
- Będą dobre wnioski, będzie rządowe wsparcie – zapewniali obecni w Strzesze wiceministrowie Paweł Jabłoński i Michał Woś. Obaj interweniowali już w resorcie infrastruktury. Otrzymali obietnicę wsparcia, ale pod warunkiem, że zadanie zostanie przygotowane do realizacji, czyli załatwione zostaną wszelkie formalności.
Starosta Grzegorz Swoboda mówił, że w tej kadencji powiat odnowił już ponad 100 km dróg. W kolejce są następne zadania, a „wszystkiego od razu nie da się zrobić”. Zapewnił, że w sprawie mostu na Piaskowej podjęto już działania.
Spotkanie w Strzesze, na którym padł apel, by nie zwlekać i działać w sprawie przeprawy na Odrze w ciągu ul. Piaskowej
Historia mostu na Piaskowej i zdjęcia archiwalne
Tak wiosną starostwo odpowiedziało na interpelację radnego R. Wałacha w sprawie mostu na Piaskowej
W odpowiedzi na pismo nr S1.0003.2.2022 z dnia 02.02.2023 wraz z załączonym wnioskiem Radnego Rady Powiatu Raciborskiego Romana Wałacha w sprawie mostu w ciągu ul. Piaskowej w Raciborzu, Powiatowy Zarząd Dróg w Raciborzu informuje, że na bieżąco i w miarę możliwości wykonywane są czynności bieżącego utrzymania przedmiotowego obiektu, zlokalizowanego w ciągu drogi powiatowej nr 3548 S.
Wykonanie natomiast kompleksowej naprawy, remontu obiektu mostowego wymaga wielu zabiegów technicznych, organizacyjnych, a zwłaszcza posiadania środków finansowych. W ostatnim czasie nie pojawiły się żadne programy umożliwiające pozyskanie takich funduszy. Należy nadmienić, że odbyło się wiele spotkań i analiz w sprawie, zwłaszcza Pana Starosty z przedstawicielami samorządów, w tym władz Miasta Raciborza, Województwa Śląskiego, a także z przedstawicielami szczebla rządowego, których tematem były zabiegi zmierzające do pozyskania środków zewnętrznych umożliwiających kompleksową realizację przebudowy obiektu. Kierowane były pisma do właściwych w sprawie ministerstw, jak również do Kancelarii Premiera.
W tym miejscu należy również wspomnieć, że wykonywane jednocześnie w okresie ostatnich dwóch lat duże inwestycje drogowe, jakimi były budowa tzw. wschodniej obwodnicy Raciborza, jak również przebudowa drogi wojewódzkiej nr 935 w trzech odcinkach (rondo na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bosackiej, oraz od ronda przy Auchan do DW 933 w miejscowości Rzuchów) wpłynęły znacząco na eksploatację tego obiektu. Obecnie prowadzone są kolejne inwestycje nie pozostające bez wpływu na rozkład ruchu drogowego w tym rejonie - przebudowa kolejnego odcinka byłej drogi wojewódzkiej - ulicy Rybnickiej i Bosackiej, a także przebudowa odcinków drogi powiatowej - ulicy Kolejowej oraz ul. Łąkowej w Raciborzu.
Odnosząc się do drugiego pytania informujemy, że ostatni przegląd obiektu został wykonany 30.11.2022 r., poprzedni 01.12.2021 r. W ostatnim (pięcioletnim, tzw. rozszerzonym) we wnioskowanych zaleceniach sformułowano wniosek o dokonanie wyżej wspomnianego przeglądu rozszerzonego po okresie zimowym, zalecono wykonywanie okresowych przeglądów obiektu co kwartał, oraz wykonanie prac porządkowych (do bieżącego utrzymania i remontów obiektu, koszenie traw / wycinka krzewów na nasypach i skarpach), remont cząstkowy emulsją i grysami, zalanie spękań w nawierzchni nad dylatacjami asfaltem drogowym, miejscową regulację nawierzchni chodnika z płyt betonowych, miejscowe wypełnienie szczelin spękaniowych w nawierzchni chodnika, malowanie balustrad, miejscowe prostowanie szczeblinek balustrad, oczyszczenie gzymsów z osadów i roślinności, oczyszczenie wpustów mostowych, oczyszczenie, malowanie i grafitowanie łożysk, uszczelnienie dylatacji gzymsów, oczyszczenie z roślinności.
Sformułowano zalecane roboty remontowe - wymiana kap chodnikowych z belkami podporęczowymi, gzymsami i krawężnikami, wymiana izolacji poziomej, wymiana dylatacji, naprawa podpór, dźwigarów i pomostu.
Jednak wykonanie tych robót, ze względu na zakres, stosowane obecnie w branży mostowej technologie oraz koszt, powinno być poprzedzone wykonaniem opracowania dokumentacji technicznej - projektowej modernizacji tego obiektu.
Zalecono również, ze względu na ubytki w konstrukcji gzymsu, powodujące nienormatywną odległość pomiędzy gzymsem a przeciągiem balustrady, utrzymanie zabezpieczenia odcinka chodnika od strony górnej wody celem niedopuszczenia pieszych do korzystania z tej części mostu.
Tutejsza jednostka wykonała już część prac dotyczących utrzymania i bezpieczeństwa, takich jak usunięcie roślinności na nasypach, skarpach, opaskach, gzymsach, oczyszczenie wpustów, zabezpieczenie odcinka chodnika przy gzymsie. Roboty bitumiczne (uszczelnianie spękań emulsją i grysami), oraz lokalne przekładki nawierzchni chodnikowej z płyt betonowych zostaną wykonane po sezonie zimowym.
W związku z powyższym, na rok 2023 (w planowanym terminie do końca kwietnia 2023 r.) planuje się wykonanie przeglądu rozszerzonego obiektu, co pozwoli na bieżąco zdiagnozować elementy obiektu, oraz precyzyjnie określić stan, potrzeby, zakres, również pod względem bezpieczeństwa. Dokonano również rozeznania w zakresie cen i możliwości opracowania dokumentacji technicznej, pozyskując informacje od projektantów branży mostowej, o potrzebie wykonania ekspertyzy technicznej. W przypadku braku możliwości pozyskania środków zewnętrznych na ekspertyzę i dokumentację, może zaistnieć potrzeba rozważenia możliwości finansowania przedmiotowych opracowań ze środków własnych.
Jednocześnie służby powiatu będą czyniły starania o pozyskanie dofinansowania, które umożliwiłyby wykonanie zarówno dokumentacji jak i robót budowlanych na obiekcie. Szacuje się, że koszt kompleksowej dokumentacji projektowej może wynieść około 400 tysięcy złotych, a czas potrzebny na wykonanie opracowania i uzyskanie uzgodnień może wynieść więcej niż 12 miesięcy. Na dzień dzisiejszy pozyskanie środków jest warunkiem niezbędnym i koniecznym, umożliwiającym realizację tak ważnego przedsięwzięcia. W tym miejscu należy jednak nadmienić, że fizyczne przeprowadzenie prac modernizacyjnych wiązać się będzie z utrudnieniami komunikacyjnymi, ograniczeniami dostępności, a ich poziom będzie uzależniony od zakresu przebudowy.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz