Darmowa komunikacja w Raciborzu. Ile może kosztować?
Bezpłatną komunikację obiecywali przez wyborami z 2018 r. zarówno ówczesny prezydent Mirosław Lenk jak i obecny Dariusz Polowy. Nie jest to dziś nic nadzwyczajnego. Oferuje ją kilkadziesiąt gmin w Polsce. Pytanie, ile zapłaciliby raciborzanie.
Decyzja należy do radnych, bo na darmowe kursy trzeba zabezpieczyć pieniądze z kasy miejskiej, a to Rada Miasta decyduje o kształcie budżetu. Za bezpłatną jazdę zapłacą więc wszyscy raciborscy podatnicy. To istotne. W ponad 90-tysięcznym Kaliszu trzeba posiadać Kaliską Kartę Mieszkańca, którą samorząd wydaje wszystkim mieszkańcom rozliczającym swoje podatki w mieście. Z profitu korzystają ci, którzy ponoszą tego koszty.
Raciborskie Przedsiębiorstwo Komunalne - spółka skarbu gminy, notuje rocznie około 700 tys. wozokilometrów. Szacunkowy koszt komunikacji to obecnie ok. 600 tys. zł miesięcznie (m.in. wynagrodzenia, paliwa, raty leasingowe za autobusy, serwis), czyli ponad 7 mln zł rocznie. Miesięczne wpływy ze stosunkowo tanich biletów to obecnie ok. 50-80 tys. zł. Nietrudno zauważyć, że do komunikacji i tak sporo dokładamy (obecnie miesięcznie 400-500 tys. zł). Uczynienie jej bezpłatnej w skali dochodów budżetowych miasta nie stanowi więc wielkiego wyzwania, o ile przewoźnik jest rentowny, dysponuje wieloletnim kontaktem gwarantującym pokrycie przez gminę realnych kosztów komunikacji, co przekłada się na zdolność do leasingowania odpowiedniej ilości sprzętu. Tak właśnie stało się z raciborskim PK.
Czy zwiększy się liczba pasażerów? Z pewnością tak. Pytanie dotyczy tylko skali. Prowadzone przez subregion zachodni badania wskazują, że właściciele samochodów nie są skłonni przesiadać się do miejskich autobusów aż tak bardzo jak życzyliby sobie ekolodzy. Auta to w przypadku Raciborza wciąż szybszy i wygodniejszy sposób dotarcia, np. na zakupy. Autobusy są oblegane głównie w godzinach szczytu. Potem mają niewielkie obłożenie. Korzysta z nich wielu seniorów. Ci powyżej 70 lat i tak już teraz podróżują za darmo.
Na zdj. prezes PK Bogdan Gawliczek.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz