Są chętni na wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK45 w Raciborzu
- Otworzyliśmy cztery oferty złożone w przetargu na wykonanie inwestycji poprawiającej bezpieczeństwo ruchu drogowego w Raciborzu. Najtaniej – na kwotę ponad 9,2 mln zł – zadanie polegające na wybudowaniu ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej nr 45 wyceniła firma Burda z Zimnej Wódki - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.
Są chętni na wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK45 w Raciborzu. Najdroższa oferta firmy Domax Arkadiusz Mika z Boronowa opiewała na prawie 13,3 mln zł. Teraz nastąpi sprawdzenie złożonych ofert pod kątem formalnym i merytorycznym.
To kolejna inwestycja realizowana dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Budowa ciągów pieszo-rowerowych, chodników, zatok autobusowych oraz ostrzegawczych sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych poprawi bezpieczeństwo i zwiększy komfort korzystania z drogi.
Wyznaczenie nowych przejść dla pieszych – wraz z ich oświetleniem – umożliwi bezpieczne przekraczanie jezdni. Zastosowanie kompleksowych rozwiązań inżynierskich przyczyni się do ograniczenia liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz ich skutków — w szczególności z udziałem pieszych i rowerzystów. Inwestycja obejmie odcinek DK45 o długości prawie 1,5 km w południowej części wsi Rudnik i w północnej części Raciborza. Realizacja robót budowlanych powinna zakończyć się do 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zakres rzeczowy inwestycji W ramach inwestycji zaprojektowano budowę ciągu pieszo-rowerowego po lewej stronie DK45 na odcinku ul. Kwiatowej i częściowo ul. Kozielskiej oraz budowę chodnika w obrębie zatok autobusowych, przebudowę istniejących zatok autobusowych w rejonie skrzyżowania z ul. Podmiejską oraz budowę dwóch nowych zatok autobusowych. Część z nich będzie oświetlona. Wybudowana zostanie także kanalizacja deszczowa. Tam, gdzie uzbrojenie terenu (przebudowa napowietrznej linii niskiego napięcia wraz z oświetleniem ulicznym) będzie kolidowało z inwestycją, wykonana zostanie przebudowa.
Kryteria wyboru ofert
Kryterium oceny ofert stanowią: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości (maksymalnie 40 proc.).
Program Inwestycji
Ostateczny kształt Programu Inwestycji został uzgodniony 13 lipca 2023 r. aneksem nr 1 przez Ministra Infrastruktury. Inwestycja będzie zrealizowana w formule: Buduj. Jej głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno pieszych, jak i kierowców.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.
Źródło finansowania
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
#gddkia
Droga do inwestycji była długa, starania rozpoczęto jeszcze w 2020 r.
Sierpień 2020 r. - spotkanie posła i wiceministra Michała Wosia, ministra Andrzeja Adamczyka i ówczesnego wiceprezydenta Michała Fity.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz