Rybnik ruszył pełną parą. Racibórz utknął na Dębiczu [FOTO]
- Prace przy budowie drugiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna nabierają wyraźnego rozpędu. Otwarcie tego odcinka planowane jest na wiosnę 2025 roku - informuje rybnicki magistrat i chwali się zdjęciami. Racibórz stanął na Dębiczu. Nie ma perspektyw na szybką budowę węzła na Piaskowej i nowego mostu na Uldze.
Racibórz stanął na Dębiczu
Droga to - przypomnijmy - inwestycja wojewódzka, ale liderem w pracach projektowych na naszym odcinku jest m. Racibórz. Rozpoczęto je w 2013 r. za kadencji Mirosława Lenka. Przygotowano dokumentację, sfinalizowano przygotowania do budowy oraz pozyskano unijne finansowanie dla wschodniej obwodnicy Raciborza. Budową rozpoczęła się już po wyborach samorządowych w 2018 r. Drogę z Rudnika do ronda Piaskowa-Rybnicka oddano do użytku w marcu zeszłego roku.
Od jesieni 2018 r. nad projektowaniem czuwa obecny prezydent Dariusz Polowy. Kolejne istotne dla miasta etapy to węzeł na łuku drogi Piaskowej, gdzie połączy się odcinek od ronda Piaskowa-Rybnicka oraz obwodnica od strony Sudoła, drugi most na Uldze i nowa droga w kierunku Kobyli.
Na podstawie pisma PKP PLK projektanci w czasach M. Lenka założyli, że linia kolejowa Olza-Dębicz-Markowice zostanie zlikwidowana. W 2015 r. rozpoczęto ten proces, ale w 2017 r. został wstrzymany. Od tamtego czasu wszystkie inwestycje, które wkraczają na nieczynne torowisko na Dębiczu, muszą uwzględniać jego istnienie.
Dla drogi Racibórz-Pszczyna oznacza to konieczność budowy wiaduktu, a co za tym idzie, przygotowania nowego projektu. Od pięciu lat władzom Raciborza, wspieranym przez rządzący w Polsce PiS, wciąż nie udało się zakończyć tego procesu. 21 grudnia tego roku wygasają warunki środowiskowe. Więcej: W grudniu wygaśnie ważny dokument dla strategicznej inwestycji drogowej w Raciborzu
Co ciekawe, podczas gdy Racibórz utkwił na Dębiczu, od marca 2019 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zdążył przygotować projekt, uzyskać pozwolenie na budowę i ogłosić przetarg na budowę mostu łączącego Ciechowice i Grzegorzowice.
W Rybniku prace idą pełną parą W poniedziałek, 13 listopada, zorganizowany został przejazd przez plac budowy dla lokalnych i regionalnych dziennikarzy. W przejeździe wziął udział prezydent Rybnika Piotr Kuczera, jego zastępca Janusz Koper, dyrektor Centrum Inwestycji Jacek Hawel oraz przedstawiciele Wykonawcy : dyrektor kontraktu Marcin Chmielewski oraz kierownik budowy Ryszard Ryś.
Objazd placu budowy rozpoczął się od węzła Wodzisławskiego na DK 78, a zakończony został przy ul. Sportowej, gdzie docelowo powstanie rondo, łączące tę ulicę z Drogą Regionalną.
- To rondo będzie kończyło Drogę Regionalną w granicach miasta Rybnika – przypomina prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Uprzedzam, że jeden z jego wlotów pozostanie na razie ślepy, mamy jednak nadzieję, że w przyszłości uda się połączyć rybnicki odcinek z dalszym biegiem drogi, jaki powinien powstać od strony Rydułtów. Być może kiedyś powstanie w tym miejscu węzeł drogowy, choć póki co jest to melodia przyszłości. Przed nami jeszcze co najmniej rok prac przy dokończeniu rybnickiego odcinka. Nie uda się oczywiście uniknąć pewnych niedogodności, jakie zwykle rodzą takie przedsięwzięcia. Z góry za nie przepraszam, prosząc o cierpliwość i wyrozumiałość – dodaje prezydent.
Prace przy budowie ruszyły 15 września br. Po wykonaniu prac przygotowawczych takich jak niezbędne wyburzenia, a także wycinka drzew i krzewów, ruszyły prace ziemne. W tej chwil na całej długości odcinka trwa budowa dróg technicznych oraz uzbrajanie terenu. Prace prowadzone są jednocześnie na wielu odcinkach. Na chwilę obecną wykonawca ocenia stan zawansowania prac na ok. 5-10 procent.
Inwestycję realizuje wybrana w przetargu firma Budimex S.A. z Warszawy za kwotę nieco ponad 268 mln zł. Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie miasta Rybnika od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł.
Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE).
Rozpoczęta budowa kolejnego odcinka drogi obejmuje:
- bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego
- skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową
- 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,
- 5 przepustów dla zwierząt.
Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz