Ważny krok w sprawie budowy drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Rybnik-Rydułtowy
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wystąpi o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) - kolejnego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna, tym razem od Rybnika do Rydułtów.
Prace na ostatnim rybnickim odcinku już trwają. Kolejny to droga z Rybnika do Rydułtów. Jako że liderem międzygminnego porozumienia co do prac projektowych jest Racibórz, więc ZDW uzgadnia kwestie przekazania materiałów potrzebnych do wniosku o ZRID. Dyskutowano o tym wczoraj, 16.11., w Urzędzie Miasta Racibórz.
Ostatnim etapem w perspektywie kilku lat ma być trasa od Rydułtów do Raciborza, z budową nowego mostu na Uldze, węzła Piaskowa/Rybnicka i włączeniem do oddanej już obwodnicy wschodniej. To kluczowa dla miasta inwestycja drogowa, likwidująca wąskie gardło przy Auchan i udrażniająca ruch w kierunku centrum subregionu zachodniego województwa śląskiego oraz autostrady A1.
Obecnie, w związku ze zmianą stanowiska PKP PLK, raciborski odcinek nie może być realizowany z powodu cofnięcia zgody na likwidację linii kolejowej Olza-Markowice (2017). Inwestycja utknęła na Dębiczu. Stanowisko kolei oznacza konieczność wykonania nowej dokumentacji, m.in. na wiadukt nad Brzeską. W tej kadencji dokonano uzgodnień z PKP PLK m.in. w kwestii wysokości tej konstrukcji. Prace projektowe, według naszej wiedzy, nie są zaawansowane. To zaś oznacza, że jeśli kolej - po zmianie władzy w Polsce - utrzyma swoje stanowisko, wówczas droga do ZRID i pozyskania finansowania znacznie się wydłuży.
Niewykluczone jednak, że nowy rząd doprowadzi do zmiany stanowiska PKP i likwidacja linii Olza-Markowice będzie możliwa. Zniknie wtedy konieczność wykonania nowego projektu, a inwestycja będzie kontynuowana w oparciu o dokumentację przygotowaną w czasach rządów Mirosława Lenka, na podstawie której zbudowano już nową drogę od Rudnika przez Ostróg do Rybnickiej-Piaskowej.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz