Początek przy zbiorniku Racibórz. Pytania i odpowiedzi na temat nowej ścieżki rowerowej Blue Velo
W przedostatni czwartek lutego obradowała Komisja Gospodarki Miejskiej, Ochrony Środowiska i Bezpieczeństwa Publicznego. Jej członkowie zajęli się uchwałami przygotowanymi na najbliższą sesję Rady Miasta. Pierwszym punktem posiedzenia była uchwała dotycząca budowy krajowej trasy rowerowej – Blue Velo. Przedstawieniem tematu zajął się Grzegorz Kawalec (na zdj.), inspektor ds. turystyki i rekreacji w Wydziale Promocji.
- Trasa będzie realizowana w ramach partnerstwa z gminami Krzyżanowice i Rudnik. Nasz odcinek rozpocznie się na wałach zbiornika Racibórz. Mamy obiecane przez dyrekcję Wód Polskich, że jeśli wyasfaltujemy ten odcinek wałów, to oni to samo zrobią zresztą trasy na wałach. Obecnie jesteśmy na etapie przejmowania działek, czekamy na uchwalę, którą państwo muszą podjąć – referował pracownik raciborskiego magistratu.
Radny Paweł Rycka zapytał o przebieg trasy. - Początkowo ścieżka miała biec przy Odrze, pod mostem, ale teraz pokazujecie, że będzie przebiegała ulicą Sudecką. Czemu tak? - dociekał.
- Wszystko jest związane z planowanym remontem mostu, obecnie nie mamy zgody na poprowadzenie ścieżki w tym miejscu – odparł G. Kawalec.
Rajca z Płoni dociekał także o sposób wykonania ścieżki na wałach. - W jakiej technologii zostanie to wykonane? - pytał. - W technologii nakładki asfaltowej – odparł inspektor ds. turystyki i rekreacji w Wydziale Promocji.
Głos zabrał przewodniczący komisji Piotr Klima. - Jak ścieżka będzie łączyła się ze ścieżkami po stronie niemieckiej i czeskiej? Czy pomyślano o jakiejś bazie noclegowej? Czy będzie możliwość skomunikowania z żeglugą śródlądową? I jaka będzie infrastruktura? Jaką planujecie przepustowość? - dociekał szef komisji.
- Strona czeska jest już praktycznie gotowa z odcinkiem do Chałupek. Co do wyspy Uznam, nie wiem, jak to będzie wyglądało, ja jestem odpowiedzialny za nasz odcinek. Idealnym przykładem jest Żelazny Szlak w Jastrzębiu. Wpierw zbudowano trasę, potem inną infrastrukturę. Planowane są na pewno ładowarki słoneczne oraz wiaty do schronienia się przed deszczem. Co do przepustowości, podeprę się danymi z Żelaznego Szlaku. Założono tam, że w ciągu roku przejedzie tą trasą 30 tys. osób. Wynik ten osiągnęli w 28 dni – odpowiedział G. Kawalec.
- Czy ścieżka będzie monitorowana? Bo przecież może dochodzić do napadów na turystów – mówił przewodniczący. - Nie wiem jak z resztą trasy, ale nasz główny punkt, czyli na bulwarach będzie monitorowany – odparł inspektor ds. turystyki i rekreacji w Wydziale promocji.
- Dlaczego nie kładka przy Rafako, a ulica Sudecka? - dociekał radny Marcin Fica. - Rozmowy z Wodami Polskimi są bardzo trudne i czasochłonne. Bardzo bym chciał, żeby była tam kładka, ale zanim ta przeprawa by powstała, to nie zmieścimy się w terminie, by projekt doszedł do skutku musimy dochować pewnych terminów – odparł G. Kawalec. - Czyli znów robienie na szybko, a potem będziemy narzekać, że czegoś nie ma – powiedział radny M. Fica.
- Jak planujecie rozwiązać tzw. wąskie gardło przy placu zabaw na bulwarach – dociekał radny Jarosław Łęski. - Trasa przebiegać będzie obok restauracji i dalej. Ominie w ten sposób okolice placu zabaw – powiedział Inspektor ds. turystyki i rekreacji.
Radny Michał Kuliga pytał o zakończenie całego projektu. - Dowiedziałem się wczoraj, że nasz odcinek musi być gotowy do roku 2027. Chciałbym jednak zapytać, kiedy cała ścieżka będzie gotowa? - dociekał. - Trudno mi powiedzieć. Są problemy na odcinku kędzierzyńskim. Okolice Wrocławia i dalej są już bardzo zaawansowane. Gotowe jest już ok 290 km ścieżki – powiedział G. Kawalec.
Uchwała została poddana pod głosowanie. Dokument jednogłośnie zyskał pozytywną opinię komisji. Dziewięciu radnych było za.
Blue Velo, czyli międzynarodowa trasa rowerowa nr 3 to szlak, który docelowo pozwoli rowerzystom przejechać całą zachodnią granicę Polski wzdłuż rzeki Odry (około 1000 km), a na terenie naszego powiatu połączy tereny gmin Krzyżanowice, Racibórz i Rudnik. Odcinek z Chałupek do Zabełkowa jest już gotowy, są to tzw. Meandry Odry. Projektowany dalszy szlak wieść będzie wałami Zbiornika Racibórz Dolny przez Krzyżanowice, Tworków i Bieńkowice aż do Raciborza. Na terenie naszego miasta wiódłby prawym brzegiem rzeki przez Płonię, pod mostem na ulicy Piaskowej, dalej istniejącym odcinkiem obok zakładu Tokai Cobex, przez Park Zamkowy, obok zamku i przystani, przez bulwary nadodrzańskie do kładki, a następnie lewym brzegiem rzeki obok Szkoły Mistrzostwa Sportowego i ogrodów działkowych i dalej nad samą rzeką aż do Miedoni, gdzie trafiłby na teren Gminy Rudnik. Tutaj po zachodniej stronie rzeki wiódłby przez Brzeźnicę, Łubowice aż do Grzegorzowic, do granicy z powiatem kędzierzyńsko - kozielskim.
Koncepcja projektowa szlaku oraz jego późniejsze wykonanie planowane jest w oparciu o środki pozyskane ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych „Fundusze Europejskie dla Śląskiego”.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz