Michał Fita: Korki Polowego przejdą do historii
Kandydujący na fotel prezydenta Michał Fita i jego kandydaci zaprosili dziś, 07.03., media na Płonię. Mowa była o nowym moście na Uldze.
- Ile czasu i ile pieniędzy zmarnowaliście stojąc w korkach podczas remontu Rybnickiej? - pytał Michał Fita, dodając, że obecny włodarz zaprzepaścił szansę, mając 5,5 roku kadencji na załatwienie sprawy. Zdaniem Fity były ku temu idealne warunki, ale nie zostały wykorzystane. - Nie wystarczy mydlić oczu drugorzędnymi wizualizacjami, lodowiskami, basenami. Już starożytni Rzymianie wiedzieli, że istota rozwoju, to nowe drogi i mosty - dodał.
Planowany nowy most na Uldze, pomiędzy Płonią a Brzeską w Brzeziu, to - przypomnijmy - inwestycja wojewódzka, ale liderem w pracach projektowych na naszym odcinku jest m. Racibórz. Rozpoczęto je w 2013 r. za kadencji Mirosława Lenka. Przygotowano dokumentację, sfinalizowano przygotowania do budowy oraz pozyskano unijne finansowanie dla wschodniej obwodnicy Raciborza. Budową rozpoczęła się już po wyborach samorządowych w 2018 r. Drogę z Rudnika do ronda Piaskowa-Rybnicka oddano do użytku w marcu 2022 roku.
Od jesieni 2018 r. nad projektowaniem czuwa obecny prezydent Dariusz Polowy. Kolejne istotne dla miasta etapy to węzeł na łuku drogi Piaskowej, gdzie połączy się odcinek od ronda Piaskowa-Rybnicka oraz obwodnica od strony Sudoła, drugi most na Uldze i nowa droga w kierunku Kobyli.
Na podstawie pisma PKP PLK projektanci w czasach M. Lenka założyli, że linia kolejowa Olza-Dębicz-Markowice zostanie zlikwidowana. W 2015 r. rozpoczęto ten proces, ale w 2017 r., za rządów PiS, został wstrzymany. Od tamtego czasu wszystkie inwestycje, które wkraczają na nieczynne torowisko na Dębiczu, muszą uwzględniać jego istnienie.
Dla drogi Racibórz-Pszczyna oznacza to konieczność budowy wiaduktu, a co za tym idzie, przygotowania nowego projektu. Od pięciu lat władzom Raciborza, wspieranym przez rządzący w Polsce PiS, wciąż nie udało się zakończyć tego procesu. Brak skorygowanej dokumentacji zamykał drogę do starań o rządowe wsparcie dla budowy węzła Piaskowa i nowego mostu.
21 grudnia zeszłego roku wygasały warunki środowiskowe. Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Katowicach udało się je przedłużyć. Jeśli obecny rząd doprowadzi do zmiany stanowiska PKP, a co za tym idzie likwidację linię Olza-Markowice, wówczas otwarta będzie droga do realizacji planów według dokumentacji z czasów M. Lenka. Pozostanie tylko kwestia pozyskania finansowania.
Co ciekawe, podczas gdy Racibórz utkwił na Dębiczu, od marca 2019 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zdążył przygotować projekt, uzyskać pozwolenie na budowę oraz wyłonić wykonawcę mostu łączącego Ciechowice i Grzegorzowice. Prace przy budowie też przeprawy już ruszyły.
Staraniem władz powiatu udało się rozpocząć prace nad obwodnicą zachodnią, łączącą rejon Eko-Okien z rondem Rudnickim.
Obecne władze powiatu zaczęły projektować wschodnią obwodnicę od Sudoła przez Płonię do Piaskowej. Działania są na etapi pozyskania decyzji środowiskowej.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz