Wokół Herberta, czyli potęga smaku, albo sztuczny miód w Strzesze
Poetycko-muzyczny stand up artystyczny autorstwa Dariusza Jakubowskiego można było wczoraj, 23.03., obejrzeć w Raciborskim Centrum Kultury.
Dzisiejszy świat sprowadza człowieka jedynie do zewnętrzności ciała, a człowiek przecież to inny jeszcze wymiar potrzeb i inny wymiar możliwości. Jego byt określa wewnętrzny stosunek do prawdy, dobra i piękna. Program „Wokół Herberta, czyli potęga smaku, albo sztuczny miód” jest tego przypomnieniem, jest wspólną z publicznością podróżą ku archetypom kulturowym wyznaczonym przez pojęcie smaku. Odsłania też kody powinowactw duchowych twórczości Baudelaire’a, Szymborskiej, Baczyńskiego czy Hardy’ego ze Zbigniewem Herbertem. Na chwilę zatrzymuje się przy„Źródle” Norwida. Polifonia J. S. Bacha i jego „Preludia”, czy schubertowska „Małgorzata przy kołowrotku”, znakomicie korespondujące z głębią poezji, są muzycznym dopełnieniem wydarzenia.
Wykonawcy:
Dariusz Jakubowski - aktor, autor koncepcji, reżyseria
Katarzyna Thomas - sopran
Piotr Szafraniec - fortepian
DARIUSZ JAKUBOWSKI
Absolwent PWST w Warszawie(1984).Wiceprezes Zarządu Związku Artystów Scen Polskich(2006-2014). Szerokiej publiczności znany z licznych ról w serialach i filmie. Trzydzieści lat związany z Centrum Sztuki Studio w Warszawie, gdzie jako student IV roku zagrał w przedstawieniu „Affabulazione” Passoliniego, w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalnym debiutem artysty jest „Przedstawienie pożegnalne” Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu „Ateny Stolicą Kulturalną Europy”(1985).
Odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. Współpracował z teatrem niezależnym. Ta aktywność zaowocowała m.in. rolą Dionizosa w „Bachantkach” Eurypidesa na niezależnej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row (Anglia).
Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Lech Majewski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki.
Często podejmuje współpracę z różnymi instytucjami muzycznymi. W Filharmonii Narodowej wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w „Pocałunku wieszczki” Strawińskiego, w „Historii Babara” Poulenca i „Najbardziej niewiarygodnej historii” Wernera. Realizował partię narratora w „Impresji na początek drogi” Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną FN. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał partię narratora w „Piotrusiu i wilku” Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium ”Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” J. Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w „Historii żołnierza ”Strawińskiego Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy.
Jest twórcą autorskich spektakli, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany