Ruszyła budowa nowego mostu pod Raciborzem [FOTO]
Budowa nowego mostu w rejonie Łubowic-Grzegorzowic do Ciechowic w gminie Nędza to kluczowy projekt infrastrukturalny, mający na celu zastąpienie obecnej przeprawy promowej. Most, który łączył Grzegorzowice i Ciechowice, istniał do 1945 roku, kiedy to został zniszczony podczas działań wojennych i nigdy nie został odbudowany.
Od tamtego czasu przeprawa promowa, będąca jedną z większych atrakcji turystycznych powiatu, służyła mieszkańcom. Jednak prom nie działał przy niskich i wysokich stanach wody na Odrze, co powodowało liczne utrudnienia.
Nowy most powstaje kilkaset metrów w górę rzeki, w stronę Łubowic, blisko lokalizacji starego mostu. Prace budowlane rozpoczęły się po podpisaniu umowy w styczniu tego roku. Kontrakt na budowę zdobyła firma STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia, znana z realizacji wschodniej obwodnicy Raciborza od Rudnika do ronda Piaskowa-Rybnicka.
Prace budowlane i kosztorys inwestycji
Zdjęcia z placu budowy pokazują zaawansowanie prac na odcinku między Łubowicami a Grzegorzowicami, gdzie powstanie rondo ze zjazdem w kierunku nowej przeprawy. Całkowity koszt inwestycji to około 300 milionów złotych. Środki na realizację pochodzą głównie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (80% kosztów) oraz z budżetu Województwa Śląskiego. Projekt był wspierany przez Program Mosty dla Regionów.
Szczegóły techniczne nowego mostu
Umowa, zawarta między Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach a firmą Strabag, obejmuje budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej DW 421 (Nędza-Szczyty). Droga ta połączy drogę powiatową DP3500S po zachodniej stronie Odry z drogą wojewódzką DW 915 (Racibórz-Ciechowice) po wschodniej stronie Odry. Będzie to połączenie ulicy Młyńskiej w Grzegorzowicach z ulicą Raciborską w Ciechowicach.
Najważniejsze parametry nowego mostu:
Przekrój uliczny jednojezdniowy
Szerokość pasów ruchu: 3,50 m
Długość mostu: 633,60 m
Szerokość jezdni: 8,20 m
Ciąg pieszy: 2,00 m
Ciąg rowerowy: 3,50 m
Termin realizacji i dodatkowe prace
Realizacja projektu przewidziana jest na 36 miesięcy. W ramach inwestycji planowana jest także budowa rond, chodników, ścieżek rowerowych oraz dróg lokalnych, które będą stanowiły dojazd do pobliskich pól.
Budowa nowego mostu pod Raciborzem to inwestycja, która nie tylko usprawni komunikację w regionie, ale także przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody mieszkańców oraz turystów. Dzięki nowej infrastrukturze, region ten zyska na atrakcyjności i stanie się bardziej dostępny przez cały rok, bez względu na stan wód na Odrze.
Historia mostu ciechowickiego - czytaj na ziemiaraciborska.pl
Pliki do pobrania (ponad 11 MB)
Komentarze (0)
Dodaj komentarz