PKP S.A. udostępniła dworzec podróżnym
Kilka godzin po komunikacie raciborskiego Urzędu Miasta, że PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach nie potwierdził informacji o oficjalnym otwarciu dworca 21 października, Wydział Współpracy z Mediami warszawskiej centrali PKP S.A. poinformował, że podróżni mogą już korzystać z nowego obiektu. Informację podała również Polska Agencja Prasowa.
O otwarciu dworca 21 października mówiło się od kilku tygodni. Taką datę podaliśmy na łamach NaszRaciborz.pl. Już w piątek raciborski magistrat przesłał nam informację, że PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach "nie posiada potwierdzonej informacji dotyczącej oficjalnego otwarcia". Dziś przesłano ten sam komunikat z tym, że tym razem katowicki oddział "nie potwierdził ten informacji". - Pozostajemy w oczekiwaniu na powiadomienie o ostatecznej dacie tego wydarzenia - dodano, wzmiankując, że zdemontowano tymczasowy dworzec naprzeciwko PKS-u.
Kilka godzin później PKP S.A. poinformowano oficjalnie, że "podróżni korzystają już z dworca w Raciborzu". Podała to również Polska Agencja Prasowa.
- Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeń, kubistyczna bryła i ogród wertykalny na elewacji – to tylko niektóre z cech dworca w Raciborzu po przebudowie. PKP S.A. udostępniła dworzec podróżnym - czytamy w informacji.
- Budynek dworca w Raciborzu składa się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Bryła dworca, który wybudowano w latach 70. XX wieku, przeszła olbrzymią metamorfozę. Elewacja zyskała nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zamontowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrza budynku. W szczycie części centralnej znajduje się zegar oraz podświetlany napis z nazwą dworca kolejowego. Poza fasadą wyjątkowo interesująco prezentuje się południowa część budynku z „zieloną ścianą” o powierzchni 60 mkw., na której rośnie prawie pięćset roślin. Elewacja dworca zyskała także nową iluminację - podano.
- W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze środkowej części budynku jest poczekalnia letnia, będącą jednocześnie tarasem widokowym – to otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Dzięki przebudowie, skrzydła budynku uzyskały całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów. Budynek dworca Racibórz jest przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie. Na dworcu wdrożono szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są: energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się także bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu. - brzmi komunikat.
Inwestycja w Raciborzu to koszt ponad 30 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz