Most między nauką a przyrodą: Obserwacja ptaków w Kuźni Raciborskiej
W dniu 22 listopada 2024 r, w Miejskim Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej rozpoczął się projekt, który łączy nowoczesne technologie z edukacją przyrodniczą. Zainaugurowano program „Obserwacja ptaków w budkach lęgowych powstałych przy zaangażowaniu algorytmów głębokiego uczenia”. Projekt, realizowany w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, będzie wdrażany w Szkole Podstawowej im. Jana Wawrzynka. w Kuźni Raciborskiej.
To przykład na to, jak nauka może wspierać edukację i rozwijać zainteresowanie ochroną środowiska wśród dzieci i młodzieży. Co najważniejsze, dzięki internetowej transmisji na żywo można już teraz podglądać to co dzieje się w budce lęgowej, wchodząc na stronę: okiemwbudce.ovh
Technologie w służbie edukacji
Na potrzeby projektu zespół naukowców z Politechnika Śląska stworzył prototypowe budki lęgowe wyposażone w kamery i systemy oparte na algorytmach głębokiego uczenia. Dzięki nim uczniowie będą mogli obserwować życie ptaków na co dzień, poznając ich zwyczaje i zachowania. To pierwsze tego typu rozwiązanie zaprojektowane specjalnie dla szkoły w Kuźni Raciborskiej, które łączy praktyczne zastosowanie technologii z przyrodniczą edukacją.
Inauguracja projektu
Inauguracja projektu odbyła się w MOKSiR w Kuźni Raciborskiej, gromadząc uczniów i nauczycieli ze szkoły podstawowej. Rolę gospodyni wydarzenia pełniła Sabina Chroboczek-Wierzchowska. Wydarzenie otworzył burmistrz Kuźni Raciborskiej, Wojciecha Gdesza, który podkreślił znaczenie współpracy naukowców, nauczycieli i społeczności szkolnej w działaniach na rzecz ochrony środowiska. Następnie dr Henryk Kretek z Politechniki Śląskiej przedstawił założenia projektu oraz wyjaśnił, jak działa technologia wykorzystana w budkach lęgowych.
Dzięki prototypowym rozwiązaniom naukowym uczniowie zyskają możliwość rozwijania wiedzy o ptakach w praktyczny i angażujący sposób. Projekt ma na celu nie tylko pogłębianie zainteresowania przyrodą, ale także kształtowanie odpowiedzialności za środowisko.
Lokalni pasjonaci ptaków
Podczas wydarzenia wystąpili również Józef Banaś i Marcin Absalon, rodzice uczniów ze szkoły podstawowej, pasjonaci ornitologii. Józef Banaś, fotograf przyrodniczy, podzielił się swoimi zdjęciami ptaków wykonanymi na całym świecie oraz opowiedział o tym, jakie gatunki można zaobserwować w okolicach Kuźni Raciborskiej, które – jest taka szansa – mogą zadomowić się w w budkach.
Marcin Absalon skupił się na praktycznej stronie projektu. Opowiadał o tym, jak poprawnie instalować budki lęgowe i dbać o nie, aby ptaki mogły korzystać z nich przez wiele sezonów. Dzięki jego wskazówkom publiczność dowiedziała się, jak wspierać ptaki także w najbliższym otoczeniu.
Edukacja klimatyczna dla przyszłości
Częścią projektu jest również program edukacyjny „Świadomi klimatu, działamy na rzecz przyszłości” realizowany przez zespół EKOTRIO Kuźnia Raciborska. W jego skład wchodzą: Joanna Kruszewska z GK2, Aleksandra Dik z Instytut Wspierania Biznesu oraz Henryk Kretek.
Aleksandra Dik przybliżyła planowane działania, które zakładają dwa etapy. W pierwszym uczniowie i nauczyciele wezmą udział w warsztatach Mozaika Klimatyczna- Climate Fresk Polska, podczas których poznają mechanizmy zmian klimatycznych i wypracują praktyczne rozwiązania na rzecz ochrony środowiska. Drugi etap to obliczenie śladu węglowego szkoły oraz wdrożenie działań zmierzających do jego zmniejszenia, takich jak oszczędzanie energii, ochrona zasobów naturalnych czy promowanie zrównoważonego stylu życia.
Budki lęgowe dla edukacji i przyrody
Finałem wydarzenia było zainstalowanie budek lęgowych przy Szkole Podstawowej im. Jana Wawrzynka. Wyposażone w kamery i systemy wspierane algorytmami, pozwolą uczniom śledzić życie ptaków na bieżąco, tworząc unikalne doświadczenie edukacyjne. Budki mają być nie tylko narzędziem obserwacji, ale również inspiracją do rozwijania wiedzy i wrażliwości ekologicznej. O technicznych szczegółach projektu opowiedział Dr inż. Michał Staniszewski Z Politechniki Śl.
Wspólna odpowiedzialność
Projekt pokazuje, że współpraca naukowców, nauczycieli i społeczności lokalnej może prowadzić do tworzenia innowacyjnych narzędzi edukacyjnych. W Kuźni Raciborskiej technologia i natura spotkały się w sposób, który nie tylko wzbogaca lokalną edukację, ale także zachęca do dbania o środowisko i większego zaangażowania w działania na rzecz lokalnej społeczności.
Tekst: Aleksandra Dik, Instytut Wspierania Biznesu
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany