57 zarzutów dla 27-latki. Oszukiwała w Internecie
Policjanci zajmujący się przestępczością gospodarczą od marca 2024 roku pracowali nad sprawą dotyczącą oszustw internetowych. 27-letnia mieszkanka powiatu głogowskiego usłyszała aż 57 zarzutów. Kobiecie grozi nawet do 8 lat więzienia.
Policjanci zwalczający przestępczość gospodarczą z komendy w Raciborzu od około roku prowadzili postępowanie dotyczące oszustw internetowych. Sprawca oferował do sprzedaży na różnych portalach ogłoszeniowych przedmioty, które po ich opłaceniu przez zainteresowanych, nigdy nie trafiały do nabywców. Jak ustalili śledczy, oszustw dopuściła się 27-letnia mieszkanka powiatu głogowskiego.
Kobieta, posługując się różnymi danymi, oferowała rzekomo do sprzedaży głównie meble, akcesoria do domu oraz telefony. 27-latka niejednokrotnie, by uwiarygodnić sprzedaż, wysyłała do pokrzywdzonych zrzuty ekranu z aplikacji firmy kurierskiej, gdzie widniały dane sprzedającego, jak i kupującego, co miało potwierdzać nadanie paczki.
W toku prowadzonych czynności policjanci ustalili 60 pokrzywdzonych w tej sprawie. Część z nich nawet nie zgłosiła organom ścigania, że padła ofiarą oszustwa. Zebrany w sprawie materiał dowodowy, pozwolił przedstawić 27-letniej kobiecie 57 zarzutów oszustwa. Za te przestępstwa, zgodnie z kodeksem karnym, grozi jej kara do 8 lat więzienia.
Policja przypomina, jak uniknąć oszustwa internetowego
• gdy korzystasz z portali aukcyjnych, miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,
• rozliczaj się przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem. Zobacz instrukcje płatności,
• oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce,
• zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie,
• uważaj na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot, zwróć uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytaj dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z którego usług zamierzasz skorzystać,
• negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na e-mail, telefon, czy zewnętrzny komunikator internetowy,
nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS),
• po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdź, czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, skontaktuj się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Kiedy mimo prób to się nie udaje albo gdy odeślesz zakupiony towar, a nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, poinformuj o tym fakcie policję.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany