Wakacje składkowe – ZUS wysyła informacje i decyzje do przedsiębiorców
Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Już przyznano przeszło 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatników na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Ponad 1,4 mln wnioskodawców (1,2 mln osób za grudzień i blisko 200 tys. za styczeń) już wie, że otrzymało ulgę. Łączna kwota podlegająca zwolnieniu przekroczyła dotychczas 1,8 mld zł. Chodzi o płatników opłacających składki na zasadach ogólnych (to największa grupa płatników składek). Rozpatrywane są kolejne wnioski od przedsiębiorców.
- W niektórych przypadkach niezbędne jest usunięcie braków formalnych, co może wydłużyć rozpatrywanie sprawy. Warto przy tym pamiętać, że im szybciej klient uzupełni braki formalne, tym szybciej zakończy się obsługa wniosku o wakacje składkowe – informuje Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
W jednostkowych sprawach ZUS wyjaśnia z płatnikami najbardziej skomplikowane kwestie, które nie pozwalają na podjęcie rozstrzygnięcia.
Wysyłka decyzji odmownych
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał też 23 tysiące decyzji odmawiających przyznania wakacji składkowych. Dotyczy to zarówno odmów całkowitych, jak też częściowych. W tym drugim przypadku ZUS uspokaja, że niektóre odmowy częściowego zwolnienia z opłacenia składek mogą mieć źródło w algorytmie systemu. W praktyce chodzi tu o takie decyzje, które przyznają zwolnienie z opłacenia składek obowiązkowych (na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe i wypadkowe), a jednocześnie odmawiają zwolnienia z dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, mimo podlegania temu ubezpieczeniu w miesiącu złożenia wniosku i miesiącu go poprzedzającym. W takiej sytuacji, gdy wnioskodawcy zgłosili się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego w terminie, otrzymają zwolnienie w pełnej wysokości. W ramach autokontroli ZUS uwzględni zwolnienie z opłacenia tej składki, a płatnik zostanie o tym poinformowany.
Decyzje na profilu PUE ZUS/eZUS
Decyzje odmowne (w całości i w części) wnioskodawcy znajdą na swoim profilu w PUE ZUS/eZUS. Informację o tym, że na PUE ZUS/eZUS jest nowa korespondencja na ten temat ZUS wysyła dodatkowo na e-mail lub numer telefonu, który przedsiębiorca podał na swoim koncie PUE ZUS/eZUS.
Co w razie odmowy?
Jeśli przedsiębiorca zostanie częściowo zwolniony lub nie otrzyma ulgi, ZUS wyda w tej sprawie decyzję. Od decyzji można się odwołać do sądu za pośrednictwem ZUS. W razie wydania decyzji odmownej należne składki za grudzień płatnik powinien uregulować w standardowym terminie, czyli do 20. stycznia.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany