Rybnik finiszuje z ostatnim odcinkiem drogi Racibórz-Pszczyna
Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma stanowić kluczową oś komunikacyjną w subregionie zachodnim, łącząc gminę Rudnik przez Racibórz z Rybnikiem i dalej z autostradą A1. W Raciborzu funkcjonuje już wschodnia obwodnica – od ronda Rudnickiego na styku z DK 45 do ronda przy ul. Piaskowej i Rybnickiej. Rybnik realizuje obecnie budowę ostatniego odcinka na swoim terenie. Kolejnym etapem będzie połączenie rybnickiego odcinka z obwodnicą wschodnią w Raciborzu.
Zakończenie inwestycji w 2025 roku
Prace nad ponad 4-kilometrowym odcinkiem drogi między ulicami Wodzisławską a Sportową, ostatnim w granicach Rybnika, mają zakończyć się w sierpniu 2025 roku. Aktualny stan zaawansowania inwestycji przedstawia się następująco:
Badanie saperskie terenu – 100%
Wycinka drzew – 100%
Rozbiórka budynków – 100%
Odhumusowanie trasy głównej – 100%
Wzmocnienie podłoża – 90%
Budowa trasy głównej – 71%
Wiadukt WGP-13 – 81%
Wiadukt WD-14 – 95%
Wiadukt WD-15 – 88%
Wiadukt WGP-16 – 76%
Przebudowa sieci wodociągowych – 100%
Kanalizacja sanitarna – 100%
Przebudowa sieci gazowych – 100%
Kanał technologiczny, przebudowa sieci teletechnicznych – 78%
Przebudowa sieci SN i NN – 100%
Przebudowa rowów i cieków – 50%
Łączne zaawansowanie prac szacuje się na 59%.
Unijne środki na realizację projektu
Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka drogi (ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została ukończona w kwietniu 2020 roku dzięki środkom unijnym. Koszt inwestycji wyniósł przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z funduszy UE.
Zakres prac na ostatnim odcinku
Budowa brakującego, 4-kilometrowego odcinka drogi obejmuje:
- Bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego,
- Skrzyżowanie typu rondo na ul. Sportowej,
- Cztery obiekty mostowe, umożliwiające przekraczanie trasą innych dróg oraz obsługę węzła,
- Pięć przepustów dla zwierząt.
Projekt przewiduje również budowę oświetlenia, odwodnienia, przebudowę sieci uzbrojenia terenu oraz nasadzenia zieleni. Aby ograniczyć negatywny wpływ inwestycji na środowisko, zaplanowano ekrany akustyczne i inne rozwiązania ochronne.
Wartość i źródła finansowania
Całkowity koszt dokończenia budowy odcinka wynosi brutto 286 868 877,38 zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład na łączną kwotę 165 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Budimex S.A. z Warszawy.
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany