Poseł M. Woś zainteresował się sprawą linii Olza-Markowice. PKP PLK nie zgłosiło zamiaru jej likwidacji

Interpelacja posła Michała Wosia to efekt publicznych zapowiedzi prezydenta Jacka Wojciechowicza, że PKP PLK rozpoczęło procedurę likwidacji linii 176.
Czytaj: Ważny krok PKP PLK dla Raciborza. Teraz decyzja w rękach ministra
Interpelacja nr 8158 do ministra infrastruktury w sprawie budowy drogi Racibórz-Pszczyna oraz likwidacji linii kolejowej nr 176
Zgłaszający: Michał Woś, Jan Kanthak, Dariusz Matecki
Data wpływu: 17-02-2025
Szanowny Panie Ministrze,
- w związku z informacjami dotyczącymi planowanej likwidacji linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice-Olza oraz jej wpływu na realizację budowy drogi Racibórz-Pszczyna, zwracam się z interpelacją dotyczącą tej inwestycji. Droga ta ma kluczowe znaczenie dla poprawy połączeń komunikacyjnych w regionie oraz dla lepszego skomunikowania Raciborza z autostradą A1.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Na jakim etapie obecnie znajduje się proces likwidacji linii kolejowej nr 176?
2. Jakie analizy przeprowadzono przed podjęciem decyzji o jej likwidacji i czy rozważano inne rozwiązania?
3. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje w najbliższym czasie wydać zgodę na likwidację tej linii? Jeśli tak, to w jakim terminie?
4. Jakie są przewidywane harmonogramy oraz źródła finansowania budowy drogi Racibórz-Pszczyna, zwłaszcza w kontekście jej kluczowego odcinka umożliwiającego połączenie Raciborza z autostradą A1?
5. Czy ministerstwo podejmuje działania wspierające tę inwestycję, np. poprzez współpracę z samorządami w zakresie zapewnienia środków na realizację projektu?
6. Czy w przypadku ewentualnych opóźnień w likwidacji linii kolejowej istnieje plan alternatywny, który umożliwi kontynuowanie budowy drogi bez dalszych przeszkód?
Z poważaniem
Michał Woś
Poseł na Sejm RP
Znak pisma: DTK-2-1.054.2.2025
Warszawa, 07 marca 2025
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 8158 Posłów na Sejm RP, Pana Michała Wosia, Pana Jana Kantaka i Pana Dariusza Mateckiego, w sprawie budowy drogi Racibórz – Pszczyna oraz likwidacji linii kolejowej nr 176, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.
Linia kolejowa nr 176 relacji Racibórz Markowice – Olza od km -0,172 do km 20,573 znajduje się w wykazie linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., z czego odcinek od km -0,172 do km 19,378 stanowi infrastrukturę nieczynną. Powyższa linia nie figuruje w wykazie linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 marca 2019 r., w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 552).
Uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Infrastruktury nie toczy się postępowanie administracyjne, wszczęte na wniosek zarządcy infrastruktury, w sprawie wyrażenia zgody na likwidację linii kolejowej nr 176 relacji Racibórz Markowice – Olza lub jej odcinka. Do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęło również powiadomienie o zamiarze likwidacji tej linii przez zarządcę.
Procedura przeprowadzenia likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej została szczegółowo opisana w przepisach art. 38ba ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697), dalej zwanej „UTK”. Zgodnie z art. 38ba ust. 4 UTK, zarządca infrastruktury może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw transportu o wyrażenie zgody na likwidację linii kolejowej lub jej odcinka, w przypadku gdy nie została wstrzymana procedura przygotowania likwidacji linii kolejowej lub jej odcinka, po upływie 3 miesięcy od dokonania czynności określonych w art. 38ba ust. 2 UTK. Powyższe przepisy stanowią, że zarządca po dokonaniu analizy możliwości zmniejszenia kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową oraz analizy możliwości zwiększenia przychodów z zarządzanej infrastruktury kolejowej, powiadamia o zamiarze likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej:
- zainteresowanych aplikantów i przewoźników kolejowych,
- właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia kolejowa lub odcinek linii kolejowej, w szczególności organizatorów przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym,
- ministra właściwego do spraw transportu.
W odniesieniu do pytań dotyczących budowy drogi Racibórz – Pszczyna, uprzejmie wyjaśniam, że przedmiotowa droga jest drogą wojewódzką nr 935 łączącą Racibórz przez Rydułtowy, Rybnik i Żory z Pszczyną.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych reguluje, do jakiej kategorii zaliczana jest dana droga publiczna. Każdy może z niej korzystać, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Zarządcy dróg odpowiadają za drogi publiczne w Polsce, które dzielą się na drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Zarządcami dróg są dla dróg:
- krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
- wojewódzkich - zarząd województwa,
- powiatowych - zarząd powiatu,
- gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Zarządcą wszystkich dróg w granicach miasta na prawach powiatu z wyjątkiem dróg ekspresowych oraz autostrad jest prezydent miasta. Natomiast w tym konkretnym przypadku zarządcą drogi wojewódzkiej nr 935 są Zarząd Województwa Śląskiego oraz Prezydenci Miast Żory oraz Rybnika.
Do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, koordynacja robot w pasie drogowym oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.
Z posiadanych informacji wynika, że Regionalna Droga Racibórz - Pszczyna (droga wojewódzka nr 935) to inwestycja samorządowa, która w przyszłości ma połączyć Racibórz z Pszczyną poprzez Rybnik, tworząc obwodnice miejscowości zlokalizowanych na tej trasie. Szacowana długość to ok. 63 km przy czym zrealizowano ok. 18 km, a w realizacji znajduje się obecnie ok. 4 km tej trasy.
W latach 2018-2020 zrealizowany został odcinek ok. 10,2 km - od ul. Wodzisławskiej w Rybniku do granicy m. Rybnika i m. Żory. Odcinek ten zapewnia połączenie z węzłem Żory autostrady A1. W kontekście drogi wojewódzkiej nr 935 należy podkreślić, że jest ona drogą samorządową w związku z czym za projekt, realizację oraz wszelkie kwestie związane z jej dowiązaniem do istniejącej sieci dróg krajowych w tym do węzła Żory odpowiedzialny jest inwestor, czyli w tym przypadku samorząd.
W latach 2018-2022 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zrealizował inwestycję pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna od włączenia do DK 45 w gminie Rudnik do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik - etap 4 i etap 5 wschodnia obwodnica Raciborza" o długości ok. 7,7 km.
Obecnie w realizacji znajduje się odc. ok. 4 km od ul. Wodzisławskiej w Rybniku do ul. Sportowej w Rybniku realizowany przez Miasto Rybnik, który stanowi dokończenie południowej obwodnicy tego miasta. Jest to ostatni odcinek Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna w granicach Rybnika. Zadanie realizowane jest pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna - dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935" i otrzymało dofinansowanie w kwocie 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Łączna wartość zadania wynosi 287 mln zł, a umowa o dofinansowanie podpisana w 2022 r. Zgodnie z danymi przekazywanymi przez miasto Rybnik zaawansowanie prac nad obecnie realizowanym odcinkiem Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna wyniosło na koniec 2024 r. ok. 59%, a zakończenie inwestycji jest planowane na sierpień 2025 r.
Ministerstwo Infrastruktury nie dysponuje informacjami, ani harmonogramem prac dla dalszej, pozostałej do realizacji części Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Takimi informacjami dysponują poszczególne jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za poszczególny etap inwestycji.
Z poważeniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu
Komentarze (15)