Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego w Raciborzu [WIDEO]
![Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego w Raciborzu [WIDEO] Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego w Raciborzu [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1744918048dsc-0983-2-.jpg)
17 kwietnia Kościół katolicki rozpoczyna obchody najważniejszych dni w roku liturgicznym – Triduum Paschalnego, upamiętniającego mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Tego dnia liturgia przenosi wiernych do Wieczernika, gdzie Chrystus ustanowił Eucharystię i kapłaństwo służebne, dając wzór służby i miłości.
Msza Krzyżma – wyraz jedności duchowieństwa
W godzinach porannych, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum, w katedrach odprawiana jest uroczysta Msza Krzyżma. Biskup diecezjalny, w otoczeniu kapłanów z całej diecezji, poświęca oleje używane w sakramentach: chorych, katechumenów oraz krzyżmo – wonny olej wykorzystywany m.in. przy bierzmowaniu, święceniach czy konsekracji kościołów. W czasie tej mszy kapłani odnawiają swoje przyrzeczenia, co czyni z niej wyjątkowy znak jedności prezbiterium z biskupem i całym Kościołem.
Wieczorna liturgia – Wieczerza Pańska i mandatum
Wieczorem w parafiach i klasztorach sprawowana jest Msza Wieczerzy Pańskiej, która rozpoczyna Triduum Paschalne. Tabernakulum zostaje opróżnione, a Najświętszy Sakrament przeniesiony do tzw. ciemnicy – miejsca adoracji, przypominającego modlitwę Jezusa w Ogrodzie Oliwnym i Jego pojmanie. Liturgia tej nocy ma wyjątkowo uroczysty charakter – wracają dzwony, które milczały przez cały Wielki Post, a podczas hymnu „Chwała na wysokości Bogu” rozbrzmiewają z pełną mocą.
Szczególnym momentem Mszy jest obrzęd umywania nóg dwunastu mężczyznom – mandatum. Kapłan, na wzór Chrystusa, który w czasie Ostatniej Wieczerzy umył nogi apostołom, wykonuje ten gest pokory i służby. To przypomnienie, że Kościół – podobnie jak jego Założyciel – jest po to, aby służyć, a nie by mu służono.
Ogołocony ołtarz – znak samotności Jezusa
Po zakończeniu liturgii i przeniesieniu Najświętszego Sakramentu do ciemnicy, ołtarz w kościele zostaje ogołocony – bez obrusu, świec i kwiatów – jako symbol opuszczenia Jezusa przez uczniów i przygotowanie do Jego męki. Ten widok to milczące przypomnienie, że rozpoczął się czas najgłębszej zadumy i duchowego towarzyszenia Chrystusowi w Jego drodze na krzyż.
Komisja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP podkreśla, by liturgia tych dni była sprawowana z możliwie największą uroczystością i bez niepotrzebnych uproszczeń. To bowiem nie tylko wspomnienie, ale uobecnienie wydarzeń, które zmieniły historię świata.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany