Katowicka Izba Skarbowa ostrzega! Kupujesz używany samochód – sprawdź czy jest on obciążony zastawem skarbowym

- Kupując wartościowy przedmiot, np używany samochód poza weryfikacją jego stanu technicznego warto sprawdzić czy pojazd nie jest obciążony zastawem skarbowym, który jest formą zabezpieczenia zapłaty należności podatkowych – ostrzega Izba Skarbowa w Katowicach. To ważna wiadomość w kontekście niedawnych doniesień na temat komisu z Raciborza, który sprzedawał samochody złomowane w Niemczech. Jak się okazuje, na kupującego samochód mogą czekać inne "niespodzianki".
Zastaw skarbowy może być ustanowiony na wszystkich będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych o wartości co najmniej 12.400 zł (wartość każdej rzeczy w dniu ustanowienia zastawu obowiązująca w 2014r.).
Zastaw skarbowy powstaje w dniu dokonania wpisu i z tym dniem staje się on skuteczny wobec każdorazowego właściciela rzeczy. Oznacza to, że urząd skarbowy może z takiej rzeczy egzekwować zaległości podatkowe dotychczasowego właściciela.
Aby ustrzec się przed nabyciem rzeczy obciążonej zastawem należy sprawdzić ten fakt w rejestrze zastawów skarbowych prowadzonym przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce powstania zobowiązania podatkowego zabezpieczonego takim zastawem. Jeśli nie dysponujemy taką wiedzą, to najłatwiej będzie skorzystać z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych.
Opłata za wypis z rejestru zastawów skarbowych prowadzonego przez naczelnika urzędu skarbowego wynosi 20 zł, natomiast za wypis z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych 50 zł. Niestety skutki zaniedbania sprawdzenia czy na rzeczy ustanowiono zastaw skarbowy obciążają jej nabywcę. W przypadku nabycia takiej rzeczy można nawet ją utracić.
Istnieje jednak możliwość by się przed tym uchronić. W takiej sytuacji należy przede wszystkim sprawdzić datę ustanowienia zastawu. W przypadku, gdy w dniu zakupu ruchomości nie było jeszcze wpisu o zastawie skarbowym, lecz powstał on później, należy wystąpić z wnioskiem o jego wykreślenie. Nie można bowiem zastawem skarbowym obciążyć przedmiotu, który nie jest własnością podatnika. Wniosek należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia, w którym nabywca rzeczy dowiedział się o istnieniu zastawu.
Aby uzyskać wypis z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych należy dokonać wpłaty na rachunek bankowy Ministerstwa Finansów:
Ministerstwo Finansów
Biuro Dyrektora Generalnego
NBP O/W-wa 10101010100038252231000000
Wniosek o wypis z Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych dostępny na stronach internetowych Ministerstwa Finansów wraz z potwierdzeniem wpłaty należy przesłać listowanie na adres: Ministerstwo Finansów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa, bądź faksem pod nr: (22) 694-54-88 lub pocztą elektroniczną na adres crzs@mofnet.gov.pl.
Michał Kasprzak IS Katowice
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany