Ruch Narodowy pyta o Rafako, rybnicką elektrownię i zbiornik Racibórz
Działacze Ruchu Narodowego wespół z posłem Robertem Winnickiem, prezesem Ruchu Narodowego napisali interpelacje poselską w sprawie spółek energetycznych min. RAFAKO i EDF. Interpelacja została wysłana do ministra skarbu i ministra energii - czytamy w korespondencji do naszej redakcji. Interpelacja poniżej. Ruch Narodowy interesuje się także zbiornikiem Racibórz oraz Kanałem Śląskim.
Interpelacja nr 3840
do ministra energii, ministra skarbu państwa w sprawie działalności Rafako SA w Raciborzu i elektrowni EDF Polska SA Oddział Rybnik
Zgłaszający: Robert Winnicki
Data wpływu: 02-06-2016
Szanowny Panie Ministrze!
Rząd Prawa i Sprawiedliwości od początku swego urzędowania dość jasno deklaruje się jako władza proprzemysłowa stawiająca na polski kapitał, firmy i innowacje. Niedawno zakończył się proces powołania m. in. Polskiej Grupy Górniczej w miejsce Kompanii Węglowej oraz planowane są przedsięwzięcia dotyczące wsparcia odbudowy przemysłu stoczniowego.
Na Śląsku oprócz wyżej wspominanej branży górniczej są też przedsiębiorstwa energetyczne lub powiązane z energetyką o charakterze strategicznym dla regionu, a nawet dla polskiej gospodarki.
W Rybniku znajduje się największa na Górnym Śląsku elektrownia kondensacyjna należąca do francuskiego koncernu energetycznego – EDF. Z doniesień medialnych wynika, że francuski właściciel chce sprzedać aktywa o wartości 10 mld Euro, w związku z planowanymi inwestycjami związanymi z energią atomową w Wielkiej Brytanii. Niedawno Wojewódzka Rada Społeczna w Katowicach zaapelowała do ministerstw skarbu i energii o włączenie się w proces restrukturyzacyjny rybnickiej elektrowni.
Rafako S.A jest jednym z największym producentów kotłów parowych na świecie. Obecnie firma realizuje projekt budowy Bloku 910 MW w elektrowni Jaworzno III. Po pierwszym kwartale 2016 roku zarząd raciborskiej formy ogłosił wzrost przychodów. Jednak mimo tych optymistycznych prognoz istnieją też niepokojące przesłanki dotyczące Rafako S.A. Z końcem 2011 Rafako S.A. zostało przejęte przez spółkę PBG S.A., a w czerwcu 2012 r. postanowieniem sądu ogłoszono upadłość PBG S.A. z możliwością zawarcia układu, jako jedną z wielu przyczyn tej upadłości uważa się samo przejęcie RAFAKO S.A. za pieniądze, które firma PBG S.A. powinna zapłacić podwykonawcom. W 2015 r. Sąd Upadłościowy zatwierdził układ PBG z wierzycielami, do dzisiaj układ się nie uprawomocnił – w czerwcu miną cztery lata od ogłoszenia upadłości co jest ewenementem na skalę światowa. W kwietniu 2016 r. KNF nałożył na PBG karę w wysokości 800 tyś zł. z powodu nienależytego wykonania obowiązków informacyjnych ws. sprzedaży pakietu kontrolnego Energomontażu-Południe do Rafako (w 2014 r. raciborska firma też została ukarana przez KNF kwotą 500 tys zł. Za niewykonanie obowiązków informacyjnych w związku z zakupem Energomontażu-Południe od PBG), co ma ścisły związek z procesem przejmowania Rafako S.A przez PBG S.A. Firma przegrywa kolejne duże przetargi inwestycje m. in. z firmami chińskimi i niemieckimi. Ostania oferta raciborskiego producenta kotłów dotycząca odazotowania spalin w Elektrowni Pomorzany była trzykrotnie wyższa od oferty chińskiej firmy. Pojawiają się w związku z tym pytania czy Rafako S.A. nie jest po prostu zbyt obciążone faktem, że główny udziałowiec jest od czterech lat w stanie upadłości z możliwością zawarcia układu.
Zarówno Rafako S.A jak i EDF S.A. są firmami strategicznym w swoich regionach i zachwianie ich funkcjonowania mogłoby się niekorzystnie odbić na lokalnej społeczności.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Czy Ministerstwo Energii analizuje bądź obserwuje działania firm powiązanych z energetyką, nawet jeżeli Skarb Państwa nie posiada w nich udziałów?
Czy Ministerstwo Skarbu Państwa bierze pod uwagę udział w procesach restrukturyzacyjnych rybnickiej elektrowni?
Czy Ministerstwo Skarbu Państwa w ogóle posiada jakiś wstępny plan pomocy dla firm energetycznych w razie, gdyby zagrożona była ich płynność finansowa, która mogłaby spowodować problemy w realizacji rozpoczętych przez nie inwestycji o charakterze strategicznym?
Z poważaniem,
Robert Winnicki
Poseł na Sejm RP
Interpelacja nr 3841
do ministra infrastruktury i budownictwa
w sprawie budowy polskiej części kanału Odra - Dunaj oraz budowy Kanału Śląskiego
Zgłaszający: Robert Winnicki
Data wpływu: 02-06-2016
Szanowny Panie Ministrze!
Obecnie Republika Czeska zmuszona jest do wynajmowania części portu w Hamburgu. Świadomi strat z tego wynikających już od 1901 roku zabiegają o połączenie trzech mórz – Bałtyckiego, Czarnego i Północnego za pomocą kanału Dunaj – Odra – Łaba. Również od tego czasu trwa budowa urządzeń hydrotechnicznych na poszczególnych fragmentach tych rzek celem przystosowania ich do przyszłego kanału. Już w 2005 roku Rada Europy wezwała Polskę, Czechy, Słowację i Austrię do przygotowań budowy tego kanału. Obecny prezydent Czech jest wielkim zwolennikiem idei tego korytarza transportowego.
Ale nie tylko Czechy odniosą korzyści. Transport wodny jest najlepszy pod względem transportu ładunków wielkogabarytowych czy konstrukcyjnych. Pomoże na przykład w transporcie śląskiego węgla. Oprócz tego jest ekologiczny i wydajny – statek śródlądowy jest w stanie mieć ładowność pociągu przy mocy silników tira. Wypadkowość barek śródlądowych według Komisji Europejskiej jest zaś równa zeru.
Jednak trzeba pamiętać, że rzeka Odra słynie ze swoich wylewów. Nie trzeba przypominać choćby powodzi z 1997 roku. Dla budowy kanału fundamentalne znaczenie będą miały zbiorniki wodne. Niestety, zbiornik Racibórz Dolny zbudowany został jako zbiornik suchy a nie zbiornik mokry. Obecnie byłby napełniany wyłącznie w czasie zagrożenia powodziowego, nie może zaś stale magazynować wody. A ma on bardzo duże znaczenie dla powodzenia całej inwestycji.
Dodatkowo Odra ma żeglowność klasy trzeciej tylko na odcinku Wrocław – Kędzierzyn Koźle, dalej do Raciborza żeglowność klasy pierwszej a następnie do granicy w Chałupkach Odra nie jest żeglowna. Rząd PO – PSL nie zamierzał podwyższyć klasy żeglownej na Odrze. Do tego koniecznością jest ratyfikować konwencję AGN i renegocjować umowy min z Bankiem Światowym. Należy również wspomnieć, że w strategii rozwoju Polskie do roku 2020 nie ma ani słowa o żeglowności Odry.
By inwestycja była kompletna, potrzebna jest również zapowiadana budowa Kanału Śląskiego mającego połączyć Wisłę z Odrą za pomocą wersji tzw. południowej, która łączyłaby się z kanałem Odra – Dunaj w powiecie raciborskim.
Panie Ministrze, w świetle wyżej wymienionych faktów czuję się w obowiązku zadać następujące pytania:
Czy ministerstwo planuje dofinansowanie modernizacji zbiornika Racibórz Dolny?
Jakie działania rząd Rzeczypospolitej zamierza podjąć w kwestii umów z Bankiem Światowym?
Czy Pan Minister uważa ratyfikowanie konwencji AGN i budowę obu kanałów w ciągu 4 lat za realne?
Czy w świetle tego, że w powiecie raciborskim łączyć się będą oba kanały, planowane jest tam powstanie Centrum Systemu Informacji Rzecznej na wzór tego działającego w Szczecinie?
Jak przebiega współpraca z naszymi partnerami z Czech i Austrii?
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany