Co z obwodnicami Raciborza? Prezydent przygotował radnym odpowiedź
Z wykonanych analiz - jak czytamy w materiale - wynika, że skrzyżowania układające się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 935 od DK 45 do CH Auchan charakteryzują się wysokim - ponad 70% wskaźnikiem wyczerpania przepustowości. Wielkości te wskazują na wysokie zagrożenie funkcjonowania układu drogowego Raciborza wzdłuż jego centralnej osi o orientacji wschód - zachód. Praktycznie zjawisko to stanowi ilustrację narastającego problemu utraty przepustowości całego korytarza DW 935 na terenie miasta.
Mieszkańców Raciborza ubywa, ale natężenie ruchu rośnie. Magistrat podał dane dla lat 2005-2011. Zmiany te wyniosły:
- dla pojazdów ogółem we wszystkich przekrojach kordonu - wzrosły od 5% do 44%,
- dla samochodów osobowych i dostawczych - wzrosły od 10% do 50%,
- dla samochodów ciężarowych i ciężarowych ciężkich - wzrosły od 63% do 264%.
W stosunku do średniego dobowego ruchu zmierzonego w 2015 roku a wynikami z 2010 roku odnotowano:
- około 70% wzrost natężenia ruchu na Drodze Wojewódzkiej nr 919 na odcinku od skrzyżowania z Drogą Wojewódzką nr 935 (ul. Bosacka) do Drogi Wojewódzkiej nr 915 (ul. Ciechowicka),
- wzrost natężenia o około 25% na Drodze Wojewódzkiej nr 916 (ulica Opawska) na odcinku od skrzyżowana z ul. Jana Pawła II/Bogumińską do granicy miasta,
- na Drodze Krajowej nr 45 natężenie ruchu wzrosło na odcinku od ronda Solidarności do granicy miasta o ponad 15%,
- najmniejszy wzrost o około 4% na Drodze Wojewódzkiej nr 935 (ul. Rybnicka) na odcinku od Ronda Solidarności do ul. Armii Krajowej
- Wyniki badań natężenia ruchu wskazują, iż od lat pogłębia się zjawisko obciążenia Drogi Wojewódzkiej nr 919 (ul. Armii Krajowej - Rudzka - Gliwicka) w powiązaniach centrum Raciborza z Markowicami. Bliskie wyczerpaniu przepustowości obciążenia skrzyżowań w ciągu Drogi Wojewódzkiej nr 935 (ul. Reymonta - Rybnicka) oraz wzrastające zauważalne w okresie lat 2005-2015 dociążenia skrzyżowań w ciągu Drogi Wojewódzkiej 935 (ul. Reymonta - Rybnicka) oraz skrzyżowań w ciągu Drogi Powiatowej nr 3548S: Ocicka/Opawska - Łąkowa - Kościuszki - Kolejowa - Piaskowa sugerują konieczność powstania w najbliższym okresie alternatywnego korytarza drogowego w podróżach centrum Raciborza - dz. Markowice. Rozwiązanie to będzie atrakcyjne do czasu wyczerpania się przepustowości substandardowego łącznika opartego o ulice Drzewieckiego i Olimpijczyka niemającego szans na istotną przebudowę. Występujące na terenie Raciborza zagrożenia ruchowe są typowe dla miast tej wielkości - tzn. utrudnienia ruchowe mają charakter lokalny i są ograniczone praktycznie jedynie do porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego - czytamy w przedstawionym radnym materiale.
I wniosek: - układ drogowy w centrum miasta (dzielnice śródmiejskie) będzie pracował w warunkach zatłoczenia, co potwierdza analiza przepustowości dla prognozy zerowej w 2025 r., tj. dla wariantu bezinwestycyjnego.
Lekarstwem mają być dwie drogi:
1. Racibórz - Rybnik - Pszczyna, o której ostatnio wiele pisano (przebieg zobacz TUTAJ, plik pdf 20 MB). Dokumentacja pozwalająca aplikować o środki unijne miała być gotowa w czerwcu tego roku. Wciąż jednak w trakcie opracowania są: projekt budowlany wraz zagospodarowaniem terenu oraz projekt wykonawczy, projekty organizacji ruchu docelowy oraz na czas budowy oraz inwentaryzacja nieruchomości zajmowanych pod inwestycje wykonywana równolegle z protokołami granicznymi. Od miesięcy słychać, że prawdopodobieństwo sfinansowania inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 jest małe. Śląski Urząd Marszałkowski dysponuje już tylko do podziału kwotą niewiele ponad 500 mln zł, a wartość raciborskiego przedsięwzięcia to około miliard. I nie jest to jedyny projekt ze Śląska, który chce zyskać dofinansowanie. Nie wiadomo zatem, co stanie się z wartą miliony dokumentacją na drogę Racibórz - Pszczyna przy fiasku zabiegów o unijne wsparcie, kiedy i czy w ogóle droga powstanie. Zarząd Dróg Wojewódzkich już zlecił dokumentację na modernizację obecnego odcinka DW 935, co może oznaczać, że projekt wartej miliard arterii powędruje na półkę.
2. wschodnia obwodnica (przebieg zobacz TUTAJ), od Sudoła, równolegle do Odry w kierunku Piaskowej. Tu na razie mowa o koncepcji. W maju 2016 r. przygotowana została ostateczna treść porozumienia pomiędzy Miastem Racibórz a Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad na opracowanie dokumentacji obejmującej: Studium Sieciowe i Studium Korytarzowe wraz z analizą wielokryterialną, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia wraz z uzyskaniem decyzji. Planuje się, że zadanie drugi odcinek wschodniej obwodnicy miasta rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna z ul. Piaskową (która prawdopodobnie nie powstanie), przebiegać wzdłuż wałów przeciwpowodziowych Kanału Ulgi, by przejść przez Odrę na wysokości dzielnicy Studzienna i połączyć się z istniejącym przebiegiem DK 45 na granicy gmin Racibórz i Krzyżanowice. Realizacja wymienionego wyżej zakresu inwestycji ma być finansowana ze środków Miasta Racibórz.
opr. waw
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany