Autobusy raciborskiego PKS-u jeżdżą po drogach regionu i nie tylko już 65 lat!

65 lat temu w Raciborzu powstał PKS. Przez te wszystkie lata zakład miał swoje wzloty i upadki, zmieniał strukturę, niejednokrotnie zmagał się z problemami pozornie nie do rozwiązania. W 1997 roku, po powodzi, zaczynano wszystko od nowa – dworzec i prawie wszystkie pojazdy zmyła woda. Mimo to PKS w Raciborzu działa po dziś dzień. Z okazji 65-lecia działalności przedstawiamy jego krótką historię.
Początki Państwowej Komunikacji Samochodowej w Raciborzu sięgają 1951 roku – placówka terenowa w Raciborzu podlegała wtedy Ekspozyturze w Gliwicach, w tym samym roku jednak przekształciła się w samodzielną Ekspozyturę podległą bezpośrednio Zarządowi w Katowicach. Wtedy też powstała placówka terenowa w Głubczycach. Kierownikiem Ekspozytury został Zdzisław Podolańczuk, a następnie Stefan Słaboszewski. Cztery lata później pod raciborską ekspozyturę podlegały trzy placówki terenowe – oprócz głubczyckiej były to placówki w Koźlu i Korzonku.
Z początkiem 1960 roku utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo PKS, które podporządkowano Wojewódzkiej Radzie Narodowej w Opolu. Jednym z trzech oddziałów utworzonych przez PPKS, obok tych w Opolu i Koźlu, był oddział raciborski z jedną placówką terenową w Głubczycach. Jego dyrektorem został Zbigniew Kotowski, zastępcą – Tadeusz Rozworski, który rok później awansował na stanowisko dyrektora. Jego zastępcami byli kolejno: Romuald Kołodziejczyk, Marian Kupczyk i Tadeusz Piątkowski. Sześć lat później, w 1967 roku, na stanowisku dyrektora zasiadł Józef Szymański, a jego zastępcami zostali Tadeusz Piątkowski i Krzysztof Kryk. Od 1970 roku oddziałem kierował dotychczasowy zastępca dyrektora, Tadeusz Piątkowski. Jego zastępcy to Krzysztof Kryk i Józef Kołodziej.
W 1975 roku doszło do zmiany podziału administracyjnego Polski. To wpłynęło także na zmianę struktur m.in. w PPKS-ie podległym Wojewódzkiej Radzie Narodowej – od tego momentu zostało ono podporządkowane Ministerstwu Komunikacji przez zjednoczenie PKS. Z końcem tego roku PKS Racibórz odłączył się od opolskiego PKS-u i przeszedł pod dyrekcję w Katowicach.
Taki stan utrzymał się do 1983 roku – wtedy bowiem powstał Okręg Katowicki Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, który wszedł w skład ogólnokrajowego przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą KPKS – z siedzibą w Warszawie. Jego dyrektorem został Krzysztof Kryk, a zastępcą Jan Cyfka, którego później zastąpił Ryszard Winiarski. Od 1990 roku z kolei, kiedy doszło do rozpadu OP PKS w Katowicach, raciborski PKS stał się samodzielnym przedsiębiorstwem podległym założycielskiemu organowi, czyli Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej.
W 1995 roku powołano Zarząd Menadżerski. Zarządcą PKS-u został Krzysztof Kryk.
Od 1 stycznia 2001 roku PKS w Raciborzu w wyniku komercjalizacji stał się jednoosobową Spółką Skarbu Państwa pod nazwą: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Raciborzu sp. z o.o. Spółką kierował wtedy prezes Krzysztof Kryk (członek zarządu: Helena Gronowicz). Zmiana prezesa nastąpiła w 2003 roku: w jego fotelu zasiadł Andrzej Piekarz, a następnie – w tym samym roku – Mirosław Kożdoń. W 2006 roku stanowisko objął Kazimierz Kitliński, który zarządzał spółką przez dziesięć lat, aż do kolejnej zmiany, do której doszło w tym roku – nowym prezesem został Damian Knura.
Aktualnie PKS Racibórz obsługuje gminy: Racibórz, Wodzisław Śląski, Krzyżanowice, Krzanowice, Pietrowice Wielkie, Rudnik, Nędza, Kuźnia Raciborska, Kietrz, Baborów, Lyski, Lubomia, Godów, Gorzyce i Kornowac. Oprócz tego prowadzi regularną komunikację z sąsiednimi miastami i gminami. Są też połączenia dalekobieżne – do Wisły i Krakowa. Spółka posiada 63 autobusy, którymi kieruje 69 kierowców. Cztery lata temu na stanowisko kierowcy autobusu zatrudniono pierwszą kobietę. Obecnie pracuje ich pięć. Łącznie w całym zakładzie pracuje 130 osób.
PKS Racibórz jest obecnie jednym z trzech PKS-ów w województwie śląskim – obok Częstochowy i Bielska-Białej. Oprócz regularnych kursów pasażerskich realizuje także przewozy dla szkół w powiecie raciborskim i nie tylko. Ponadto współpracuje z przedsiębiorstwami, m.in. z firmą Eko-Okna i Kolejami Śląskimi, które korzystają z autobusów na wypadek potrzeby organizacji komunikacji zastępczej. Autobusy mogą wypożyczać także osoby prywatne, które potrzebują takiego pojazdu na wszelkiego rodzaju wycieczki, pielgrzymki czy imprezy.
Prezes zarządu Damian Knura podkreśla, że priorytetem w realizowaniu przewozów PKS Racibórz jest bezpieczeństwo i komfort. Dlatego też spółka dba o sprawność swoich pojazdów i regularnie kontroluje ich stan. Obecnie przymierza się do zakupu nowych autobusów. To dzięki profesjonalnemu podejściu i ciągłym innowacjom, które wpływają na rozwój firmy, PKS w Raciborzu jest jednym z niewielu funkcjonujących spółek tego typu w naszym regionie. Pomimo wielu trudności firma istnieje na rynku od 65 lat. Ten wieloletni staż to najlepsze świadectwo doświadczenia i jakości usług oferowanych przez raciborski PKS.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Raciborzu
ul. Środkowa 5, 47-400 Racibórz
tel. centrala (32) 415-33-80
Na bieżąco można śledzić PKS w Raciborzu na Facebooku.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.