Eko-Okna przedstawiły koncepcję nowego układu drogowego wokół Raciborza [FOTO]
Spółka z Kornic planuje dalszy rozwój, a ten uzależnia od dogodnych połączeń z centrum subregionu zachodniego. - Dojazd do i z pracy musi zająć maksymalnie dwie godziny - słyszymy. Wczoraj koncepcję poznał wojewoda śląski.
Bez tego Eko-Oknom trudno będzie się rozwijać założonym tempie. Inwestycje w drogi zwrócą się zaś w dwójnasób - pozwolą rozwinąć skrzydła kornickiej spółce z branży stolarki okiennej, jak również ściągnąć kolejnych inwestorów, dla których komunikacja to istotne kryterium wyboru terenów pod nowe lokalizacje fabryk.
Wojewoda poznał koncepcję
Wczoraj, podczas wizyty w Eko-Oknach oraz w starostwie, z koncepcją zapoznał się wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Spółka przygotowała profesjonalny materiał wskazujący, co trzeba zrobić, a teraz oczekuje wsparcia samorządów oraz władz państwowych. Istotą proponowanych rozwiązań jest włączenie układu drogowego wokół fabryki w Kornicach do rozbudowywanego obecnie systemu - wschodniej obwodnicy Raciborza (nowy ślad DW 935 Racibórz - Rybnik - Pszczyna) oraz projektowanej już przez raciborski magistrat obwodnicy od Sudoła wzdłuż Płoni do Piaskowej. Ta druga droga ma być realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych.
- Przeprowadzone studia i analizy miały za zadanie dać jak najbardziej wiarygodną i pełną informację co do możliwości realizacji planowanej inwestycji z uwzględnieniem realiów: urbanistycznych, ekologicznych, technicznych oraz finansowo-organizacyjnych - czytamy w dokumencie. Opracowanie przygotował katowicki Inkom.
Plan do pobrania [tutaj]
Koszty ogromne, zyski również
- Szacunkowe nakłady inwestycyjne na podstawie kosztorysów wskaźnikowych wynoszą 369 109 575 zł (prace budowlane oraz dokumentacja). Do tego należy doliczyć koszty przejęcia gruntów, przebudowę uzbrojenia i ewentualnego budownictwa zastępczego). W wersji ograniczonej nakłady inwestycyjne maleją do 249 693 534 zł - podaje spółka. Dodajmy, że koszt realizowanej obecnie obwodnicy od Miedoni/Rudnika wzdłuż Ostroga do Rybnickiej to 296 mln zł.
Wnioski generalne:
- przeprowadzone analizy wykazały pełną zasadność realizacji projektowanej trasy, potwierdziły to zarówno analiza ruchowa jak i efektywaności ekonomicznej;
- udało się przeprowadzić trasę śladem minimalizującym konflikty przyrodnicze i ekologiczne;
- analiza ruchowa wykazała konieczność synchronizacji budowy analizowanej trasy z realizacją południowego odcinka wschodniej obwodnicy Raciborza (nowy ślad DK 45), bez dokończenia tej inwestycji główny cel jej relizacji, czyli odbarczenie głównych ciągów ulicznych Raciborza w godzinach szczytów komunikacyjnych oraz stworzenie dla inwestora (EkoOkna) dogodnego połączenia z układem dróg krajowych i dalej układem autostrad nie zostanie spełniony;
- prognozy ruchu wykazały też, iż w dalszych etapach projektowania należy brać pod uwagę etapowanie inwestycji w zakresie przyjętego przekroju 1x2 lub 2x2 pasy ruchu) przy zachowaniu bezkolizyjności głównego ciągu, co w znacznym stopniu może obniżyć jej koszty w pierwszym etapie oraz poprawić parametry analizy efektywności ekonomicznej, co z kolei ułatwi pozyskanie dofinansowania UE;
- realizacja trasy w dalszej perspektywie czasowej stworzy nowe możliwości inwestycyjne w obszarze swojego oddziaływania, które na obecnym etapie prognozowania są trudne do przewidzenia.
Dobry I kwartał
- Największy producent okien w Europie opublikował dane finansowe z I kwartału 2020 r. Okazuje się, że Eko-Okna wygenerowały przychody na poziomie nieosiągalnym dla niektórych producentów z pierwszej dziesiątki w Polsce. I to w skali rocznej! Firma z Kornic poprawiła też rentowność sprzedaży netto. Producent z Kornic w pierwszym kwartale 2020 r. miał przychody na poziomie 418 mln zł. Z tego 328 mln wygenerowała sprzedaż eksportowa. Zysk netto to z kolei 21 mln zł. To bardzo dobre wyniki, bo należy przypomnieć, że I kwartał nie należy zazwyczaj w branży stolarki do najlepszych - informuje portal forumbranzowe.com.
Eko-Okna zapewniają w sprawozdaniu finansowym za 2019 r., że nie będą się starały o odroczenie spłat kredytów, leasingów, czy prolongatę. Nie są też planowane zwolnienia spowodowane zmianą ekonomiczną.
Wizualizacje tras - najlepszy wariant II
Komentarze (0)
Dodaj komentarz