W Chałupkach rozmawiano o kanale Odra-Dunaj-Łaba

Projekt kanału łączącego Odrę z Dunajem wkroczył na kolejny etap realizacji. Konsultacje zakończone. Teraz czas na analizę i wybór najlepszego wariantu przebiegu kanału. Wszystko wskazuje na to, że będzie to wariant zachodni, korzystny dla gm. Krzyżanowice i Raciborza.
17 września w Chałupkach wójt gminy Grzegorz Utracki ugościł przedstawicieli polskiego i czeskiego rządu, którzy przyjechali rozmawiać o współpracy w realizacji projektu budowy kanału łączącego Odrę z Dunajem. Rząd Polski reprezentowała wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa, stronę czeską reprezentował wiceminister transportu Jan Sechter.
Przed konferencją przedstawiciele polskiego i czeskiego rządu wraz z wójtem gminy spotkali się na Granicznych Meandrach Odry, gdzie na szczycie wieży widokowej zaprezentowano wariant zachodni przebiegający przez gminę Krzyżanowice. W pięknych okolicznościach przyrody i przy pięknych widokach wójt gminy przedstawiał argumenty za realizacją tego wariantu.
Gmina Krzyżanowice posiada duży węzeł kolejowy w Chałupkach, łączący dwie linie kolejowe o znaczeniu międzynarodowym, połączenie autostradowe A1 z węzłem „po sąsiedzku” oraz tereny, które mogłyby posłużyć do budowy portu przeładunkowego. Jak tłumaczył dalej wójt - ta opcja nie byłaby konkurencją, np. dla Centrum Logistycznego w Gorzyczkach, które rozwój ma gwarantowany przez położenie przy autostradzie A1, lecz byłaby dopełnieniem i rozwinięciem całej infrastruktury logistycznej w naszym regionie.
Ministerstwo pokazało trasę kanału Dunaj-Odra-Łaba na wysokości Raciborza! [POBIERZ MAPY]
- Z racji pominięcia Granicznych Meandrów Odry przy realizacji projektu według wariantu zachodniego kanał nie jest zagrożeniem dla obszarów Natury 2000, ale może być nawet kolejnym fundamentem pod rozwój turystyki w regionie. Dla porównania Kanał Gliwicki służy również jako trasa dla promów turystycznych.
Ta opcja najbardziej odpowiada też Czechom. Wariant wschodni, czyli budowa koryta w stronę Gorzyczek, wymaga przejścia przez czeskie obszary Natura 2000. To powoduje ryzyko sporów sądowych i protestów ekologów, czyli właściwie wyklucza taką inwestycję. Rząd polski ma zdaje się tego świadomość. - Trzeba też wziąć pod uwagę, że w Odrze mamy deficyt wody. Wariant wschodni mógłby pogłębić ten problem - dodaje wójt. Jego zdaniem odpowiednie tereny pod infrastrukturę portową znajdują się w rejonie Zabełkowa-Roszkowa, choć niewykluczona jest też lokalizacja na granicy Raciborza Sudoła oraz Bieńkowic.
Konferencja z udziałem mediów, zarówno polskich jak i czeskich, była podzielona na dwie części. Rozpoczęła się po stronie polskiej na starym przejściu granicznym Chałupki – Bohumin. Podczas konferencji na której obecni byli przedstawiciele wszystkich samorządów, których projekt budowy kanału dotyczy, padły deklaracje, zarówno ze strony polskiej jak i czeskiej, o pełnym zaangażowaniu się i współpracy przy realizacji przedsięwzięcia jakim jest budowa kanału, który w przyszłości połączy Dunaj, Odrę i Łabę, a czeskiej stronie da dostęp do portu w Szczecinie drogą wodną, śródlądową.
Następnie konferencja przeniosła się na stronę czeską do Bohumina, gdzie zaprezentowano też inne warianty budowy kanału.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz