Z Wodzisławia Śl. sześć, z Raciborza jedno. M. Woś w sprawie kolejowych połączeń ze stolicą
Wiceminister a zarazem poseł Zjednoczonej Prawicy skierował w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury, wskazując, że Racibórz ma takie połączenie jedno, a sąsiedzi Wodzisław Śląski aż sześć. Jak się okazuje, na korektę rozkładu nie ma szans.
Interpelacja
Szanowny Panie Ministrze,
w związku z licznymi uwagami mieszkańców mojego regionu, a w szczególności mieszkańców miasta Racibórz i okolicznych miejscowości, pragnę zwrócić uwagę na rzadkie połączenia kolejowe na trasie Racibórz – Warszawa Centralna. W aktualnym rozkładzie jazdy na wyżej wymienionej trasie istnieje tylko jedno połączenie bezpośrednie, i to o bardzo wczesnej porze. Pociąg InterCity „Pilecki” odjeżdża ze stacji o godz. 06:24. Tymczasem Wodzisław Śląski – sąsiednie miasto z porównywalną liczbą mieszkańców posiada aż sześć połączeń bezpośrednich dziennie ze stolicą naszego państwa:
InterCity „Chopin” o godz. 03:41,
InterCity „Silesia” o godz. 06:35,
Express InterCity „Sobieski” o godz. 09:44,
InterCity „Silesia” o godz. 10:32,
InterCity „Batory” o godz. 15:04,
InterCity „Silesia” o godz. 18:42.
Ponadto pragnę zwrócić uwagę na fakt, że czas przejazdu na trasie wyżej wymienionego połączenia Racibórz – Warszawa Centralna wynosi ponad pięć godzin, co porównując z połączeniami, które posiada miasto Wodzisław, gdzie czas przejazdu rzadko kiedy przekracza cztery godziny w połączeniach bezpośrednich, zdaje się być rażącą dysproporcją w dostępie mieszkańców poszczególnych miejscowości Górnego Śląska do transportu kolejowego.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. W pierwszym projekcie RJ2019/2020 z Raciborza miały wyjeżdżać IC Hutnik (Racibórz – Gdynia Główna) i IC Skarbek (Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę). Oba pociągi jeżdżą na elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt, co znacząco podwyższyłoby komfort podróży mieszkańców Raciborza. Niestety, z niezrozumiałych przyczyn połączenia te nie zostały włączone do ostatecznej wersji obowiązującego rozkładu jazdy.
W związku z powyższym pragnę zwrócić się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
- Czy w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić odpowiednie poprawki, uwzględniające potrzeby mieszkańców Raciborza i okolicznych miejscowości w zakresie dostępu do bezpośrednich połączeń na trasie Racibórz – Warszawa Centralna?
- Czy Ministerstwo Infrastruktury dysponuje najnowszymi wynikami badań natężenia ruchu na trasie Racibórz – Warszawa Centralna, dzięki którym można by poznać potrzeby mieszkańców miasta w kwestii dostępu do wyżej wymienionych połączeń? Jeśli tak, to czy wyniki te zostaną udostępnione?
Jaki był powód decyzji o niewłączaniu pociągów IC „Hutnik” i IC „Skarbek” na trasach: Racibórz – Gdynia Główna oraz Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę do obecnego rozkładu jazdy i czy zostaną one włączone w ramach najbliższej korekty?
Andrzeja Bittela - sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Odpowiedź Szanowna Pani Marszałek, w odpowiedzi na interpelację nr 12994 z dnia 22 października 2020 roku Posła Michała Woś, w sprawie połączeń kolejowych relacji Racibórz – Warszawa Centralna, przedstawiam poniższe informacje.
Ad 1. Czy w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić odpowiednie poprawki, uwzględniające potrzeby mieszkańców Raciborza i okolicznych miejscowości w zakresie dostępu do bezpośrednich połączeń na trasie Racibórz – Warszawa Centralna?
Zgodnie z harmonogramem tworzenia rozkładu jazdy ustalanym przez PKP Polskiej Linie Kolejowe S.A. (dalej: „PKP PLK”), Roczny Rozkład Jazdy (dalej: „RPJ”) 2020/21, który obowiązywał będzie od 13 grudnia br. został już zarządzony i na tym etapie wdrożenia nie ma możliwości dokonania tak daleko idących zmian, jak np. przetrasowanie przez Racibórz pociągów dotychczas kursujących przez Wodzisław Śląski. W RRJ 2020/21 połączenie bezpośrednie Raciborza z Warszawą nadal będzie zapewniać pociąg IC Pilecki rel. Białystok – Racibórz – Białystok z planowanym odjazdem z Raciborza o godz. 8:46. Zaproponowane w interpelacji przetrasowania pociągów międzynarodowych przez Racibórz z pominięciem Wodzisławia Śląskiego, przy jednoczesnym pozostawieniu obsługi Rybnika, wydłużyłyby o około 30 minut czas przejazdu z Ostrawy do Warszawy. Ponadto należy pamiętać, że trasy pociągów międzynarodowych ustalane są wspólnie z partnerami zagranicznymi podczas konferencji i narad, które odbywają się w okresie od 48 do 12 miesięcy przed jego wdrożeniem. Jednocześnie informujemy, że pasażerowie udający się w podróż z Raciborza do odległych regionów Polski mogą skorzystać z rozbudowanej oferty Kolei Śląskich na trasie Racibórz – Rybnik lub Racibórz – Katowice, a następnie dokonać przesiadki w Rybniku bądź Katowicach do pociągów uruchamianych przez PKP IC.
Ad 2. Czy Ministerstwo Infrastruktury dysponuje najnowszymi wynikami badań natężenia ruchu na trasie Racibórz – Warszawa Centralna, dzięki którym, można by poznać potrzeby mieszkańców miasta w kwestii dostępu do wyżej wymienionych połączeń? Jeśli tak, to czy wyniki te zostaną udostępnione?
Z danych przekazanych przez PKP Intercity S.A. w relacji Racibórz - Warszawa odnotowano następujące transze pasażerów:
- Wrzesień 2019: 217
- Styczeń 2020: 227
- Maj 2020: 63
- Wrzesień 2020: 140
Ad 3. Jaki był powód decyzji o nie włączaniu pociągów IC Hutnik i IC Skarbek na trasach: Racibórz – Gdynia Główna oraz Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę do obecnego rozkładu jazdy i czy zostaną one włączone w ramach najbliższej korekty?
Od początku aktualnie obowiązującego Rocznego Rozkładu Jazdy 2019/20 pociąg IC Hutnik zaplanowany był w relacji Bielsko-Biała – Gdynia Gł. – Bielsko-Biała, natomiast pociąg IC Skarbek kursował w relacji Bielsko-Biała – Olsztyn Gł. – Bielsko-Biała. Analogiczne trasy tych pociągów zostały zaplanowane podczas opracowania RRJ 2020/21. Propozycja polegająca na ewentualnej zmianie w przyszłości relacji tych pociągów na Racibórz – Gdynia Gł. – Racibórz oraz Racibórz – Olsztyn Gł. – Racibórz spowodowałaby konieczność usunięcia ich z ponad 170 tysięcznego miasta tj. Bielska-Białej, ośrodka generującego duże potoki pasażerskie.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz