Rybnicka jak zgniłe jajo. Kto zapłaci za remont?
Z jednej strony radość z budowy wschodniej obwodnicy miasta, z drugiej obawa o koszty modernizacji Rybnickiej na odcinku od Piaskowej do wiaduktu na styku z Bosacką.
Rybnicka jako część drogi wojewódzkiej nr 935 (DW 935) podlega dziś Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Katowicach. To ta instytucja odpowiedzialna jest za utrzymanie arterii. Na zlecenie ZDW, Strabag Infrastruktura Południe buduje wschodnią obwodnicę Raciborza. Biegnie od Miedoni przez Proszowiec i Ostróg do Rybnickiej, gdzie na wysokości Piaskowej będzie rondo. Obwodnica, po zakończeniu inwestycji w lutym przyszłego roku, będzie stanowić nowy ślad DW 935. Stary - od Ronda Solidarności (nerka), przez Reymonta, pl. Mostowy, Bosacką aż do Piaskowej przejdzie z mocy prawa na niższy stopień samorządu. Jest nim powiat, ale tu z kolei słychać głosy, że stara DW 935 nie łączy gmin więc droga powinna przypaść miastu.
Problem jest spory, bo właściciel drogi - jak wspomniano - musi ją utrzymać i remontować. Jakkolwiek Odrostrada jest w dobrym stanie, to już odcinek Rybnickiej od wiaduktu kolejowego na Bosackiej do Piaskowej w fatalnym. ZDW ma dokumentację na remont całego odcinka DW 935 w Raciborzu, ale ograniczyło się do budowy ronda przy Mechaniku oraz modernizacji odcinka od ronda przy Auchan do Rzuchowa (prace prowadzi Drog-Bud Częstochowa).
Po oddaniu odcinka nerka-Piaskowa jego stan nie będzie już zmartwieniem drogowców z Katowic. Niedawno odbyło się spotkanie władz miasta i powiatu z członkiem zarządu województwa. Efekt? Ratusz i Starostwo muszą się oswajać z tym wyzwaniem i myśleć co dalej. - Na Racibórz poszło z Katowic ostatnio tak dużo pieniędzy, że nie liczcie na wsparcie. W kolejce są inne nasze drogi - mieli usłyszeć raciborscy decydenci.
Modernizacja odcinka Rybnickiej od wiaduktu do Piaskowej z wymianą sieci to koszt około nawet 8-9 mln zł - tyle, ile trzeba np. na boisko ze sztuczną murawą na Srebrnej oraz nowe lodowisko. Jedyne wyjście to szybkie przygotowanie dokumentacji i próba pozyskania wsparcia, np. z Funduszu Dróg Samorządowych.
Sprawę skomplikują też plany modernizacji linii kolejowej i stacji Racibórz. Wiadukt czeka przebudowa. To na szczęście spocznie na PKP.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz