Północno-zachodnia obwodnica Raciborza. Kto za nią stoi i którędy dokładnie pobiegnie [MAPA]
Temat jest głośny od wczoraj, 22 grudnia. Przez ostatnie miesiące pracował nad nim sztab ludzi, stroniąc od rozgłosu.
Informacja ujrzała światło dzienne wczoraj, 22.12., w Pszczynie, gdzie premier Mateusz Morawiecki otworzył 16-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 933 z tego miasta do Pawłowic, ogłaszając dofinansowanie kwotą 4,5 mld zł budowy 51 obwodnic w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jest wśród nich liczący około 4,5 km odcinek od Rudnika do Żerdzin. Ma to być nowy ślad drogi wojewódzkiej nr 416, tzw. północno-zachodnia obwodnica Raciborza.
Już od zeszłego roku kornickie Eko-Okna zabiegają o drogę, która umożliwi szybkie przemieszczanie się z gminy Pietrowice Wielkie do centrum subregionu zachodniego obejmującego zachodnią ścianę województwa śląskiego, dawny ROW. Spółka zatrudnia dziś ponad 8000 osób, w tym niemało mieszkańców ziemi rybnickiej, wodzisławskiej, żorskiej czy jastrzębskiej. Organizuje im własny transport.
Myśl o rozwoju Eko-Okien musi być powiązania z rozbudową infrastruktury drogowej wokół Raciborza. Szybki przejazd przez miasto utrudnia dziś rejon tzw. nerki, czy ronda Solidarności. W godzinach szczytu korki są tu normalnością.
W temat mocno zaangażowały się władze powiatu – starosta Grzegorz Swoboda i przewodniczący Rady Powiatu Adam Wajda, na co dzień prezes Eko-Okien. Ze starostwa wyszła koncepcja połączenia Kornic ze wschodnią obwodnicą Raciborza. Ta wojewódzka inwestycja, zaprojektowana jeszcze w zeszłej kadencji samorządu, a rozpoczęta w obecnej, będzie finiszować w marcu przyszłego roku.
W działania aktywnie włączył się samorząd województwa śląskiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich. W rozmowach uczestniczył wicemarszałek Wojciech Kałuża, a propozycja trasy wyszła od dyrektora ZDW, Zbigniewa Tabora.
W tym gronie toczyły się rozmowy nt. północno-zachodniej obwodnicy Raciborza, od lewej: starosta Grzegorz Swoboda, dyrektor ZDW Katowice Zbigniew Tabor, wicemarszałek województwa Wojciech Kałuża i prezes Eko-Okien Adam Wajda.
Gremium wielokrotnie się spotykało, nie informując o tym szerzej publicznie.
W lipcu premier Morawiecki odwiedził Eko-Okna. Poza częścią oficjalną, obejmującą spacer w obiektywie kamer po jednej z hal a potem briefing z udziałem prezesa Mateusza Kłoska, doszło też do zamkniętych dla mediów rozmów. Omawiano kwestie istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa, w tym połączenia drogowe.
Eko-Okna to obecnie największy producent w swojej branży w Polsce, jeden z największych na świecie, czołowy eksporter, o przychodach przekraczających 2 mld zł. Firma buduje nowy zakład w Wodzisławiu Śląskim i nie zamierza na tym poprzestać, wchodzący w kolejne segmenty rynku. Rząd nie może pozostać głuchy wobec potrzeb spółki, dającej miejsca pracy w skali całego regionu, na styku województwa śląskiego i Opolszczyzny.
Na decyzję rządu o wsparciu budowy obwodnicy wpłynęły więc nie tylko działania władz powiatu, województwa i ZDW Katowice, ale też znaczenie i potencjał Eko-Okien.
Droga ma połączyć Kornice przez DW 416 (Racibórz-Pietrowice Wlk.-Kietrz) z drogą krajową nr 45 biegnącą od Zabełkowa przez Racibórz w stronę Opola. Punktem stycznym będzie nowe rondo Rudnickie na wysokości Chempestu. Tu, z ominięciem Raciborza, ruch samochodów skieruje się nową obwodnicą do Piaskowej-Rybnickiej. Ciężarówki z Eko-Okien nie będą już musiała jeździć drogami lokalnymi na Modzurów.
Przebieg trasy
Rok 2022 to rozpoczęcie prac nad projektem. Potrzeba na to minimum dwa lata. Konieczne są konsultacje i wykonanie oceny oddziaływania na środowisko. Przetarg na wyłonienie wykonawcy możliwy będzie najszybciej z końcem 2023 r. Przecięcie wstęgi najszybciej po roku, a więc na przełomie 2024/2025.
Szacowany koszt na dziś to 120 mln zł. Obiecane przez rząd dofinansowanie to 75 mln zł. Ile naprawdę będzie kosztować droga, tego nikt nie wie. Nie obędzie się bez wsparcia samorządu wojewódzkiego z Katowic.
Pozostaje też problem wąskiego gardła na Piaskowej-Rybnickiej. Tu, przypomnijmy, trwają rozpoczęte przez miasto prace na drugim odcinkiem wschodniej obwodnicy Raciborza od Piaskowej w kierunku na Płonię i Sudół, do DK 45 na trasie do Bieńkowic. Ma to być nowy fragment drogi krajowej, wpisany w rządowy program budowy obwodnic, ale, niestety, jako rezerwowy.
Projektowana obwodnica wschodnia II etap (od Piaskowej przez Płonię do Sudoła) - wizualizacja Urzędu Miasta Racibórz, więcej w temacie [tutaj]
Tam, gdzie Piaskowa wchodzi w łuk i dalej jako dwupasmowa biegnie do Rybnickiej ma powstać węzeł komunikacyjny łączący ją z nowym śladem DW 935 w kierunku Dębicza i dalej Kornowaca-Rydułtów-Rybnika. Około pół kilometra w górę rzeki od mostu na Uldze ma powstać nowa przeprawa. Docelowo w rejonie pomiędzy Rybnicką a Brzeską funkcjonować więc będą dwa mosty. Na takie rozwiązanie poczekamy jednak kilka dobrych lat.
Na mapie nowy węzeł na ul. Piaskowej i lokalizacja drugiego mostu na Uldze
Komentarze (1)
Dodaj komentarz