Pakiet mobilności 2022 a zarobki kierowców ciężarówek - aktualne zmiany w delegowanie od 2 lutego 2022
Kolejne regulacje unijnego Pakietu Mobilności koncentrują się na aspektach rozliczania wynagrodzeń. Postępujące zmiany przysparzają wiele obaw i niepewności wśród podmiotów sektora transportowego. Co zatem zmieni Dyrektywa 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 roku, która zaczyna funkcjonować od 2 lutego? Zapraszamy do artykułu!
Zmiany 2022
Przepisy Pakietu Mobilności zobowiązują członków Unii Europejskiej do adaptacji wewnętrznych przepisów prawnych. Właśnie dlatego, 26 stycznia 2022 roku zakończono pracę nad znowelizowaniem kluczowych rozporządzeń, w tym ustawie o transporcie drogowym oraz ustawie o czasie pracy kierowców.
Większość zaproponowanych przez Senat poprawek, uzyskała zgodę. Sejm odrzucił jednak przepisy łagodzące konsekwencje nieprawidłowego rozliczania składek ubezpieczenia społecznych przewoźników, w początkowej fazie istnienia regulacji.
Co z delegacją?
Podstawowa zmiana Pakietu Mobilności warunkuje sposób wynagradzania kierowców, którzy świadczą usługi transportowe w obszarze wspólnoty. Pracownikom należy się pełne wynagrodzenie minimalne, odpowiadające krajowi, w którym aktualnie przebywają.
Warto pamiętać, że ten system rozliczania nie ogranicza wszystkich form logistyki międzynarodowej. Nakazy nie odnoszą się do przejazdów tranzytowych (przez terytorium kraju), a także przejazdów bilateralnych (dwustronnych), gdzie załadunek lub rozładunek frachtu następuje w państwie zarejestrowania samochodu. Co więcej, możliwe jest wykonanie dwóch ponadprogramowych operacji (wymóg spełnienia dodatkowych wymagań). Kogo zatem obejmują nowatorskie postanowienia?
Pierwszym przykładem jest firma, która świadczy usługi przewozu kabotażowego. W tej sytuacji transfer ładunków odbywa się pomiędzy dwoma lokalizacjami tego samego kraju, ale pojazd zarejestrowany jest na terenie innego państwa.
Koszty diety i ryczałtów w wynagrodzeniu minimalnym nie dotyczą również przewoźników, którzy realizują transport o charakterze cross-trade. Usługa, nazywana również przerzutem, obejmuje transfer towarów pomiędzy dwoma krajami, w których przewoźnik nie posiada siedziby swojej działalności.
To jednak nie koniec modyfikacji. Od 2 lutego 2022 roku zaczyna działać system IMI (International Market Information System), czyli wyłączny moduł do zgłaszania delegowanych kierowców na trasach międzynarodowych. Unijna instrukcja dąży także do uproszczenia wszelkich formalności związanych z procedurą delegowania, w zakresie elektronizacji dokumentów, braku przedstawiciela, a także translacji pism na język angielski.
Przeczytaj o pakiecie mobilności na ocrk.pl
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.