Rząd chce rewitalizować linię Racławice Śląskie-Racibórz, ale miliony muszą wyłożyć też samorządy
11 mld zł i 34 projekty - dwukrotnie zwiększamy budżet i planowane inwestycje w ramach Programu Kolej Plus - obwieścił dziś premier. Nie ma na razie odpowiedzi na pytanie, skąd samorządy od Głubczyc do Raciborza wezmą środki na udział własny. Na zdj. dworzec PKP w Pietrowicach Wielkich, położony przy linii do Racławic Śląskich, zmodernizowany przez gminę dzięki środkom unijnym.
Udział własny na wynieść 15 proc. kosztów projektu, a w przypadku 54-kilometrowej linii z Racławic Śląskich do Raciborza to w cenach z jesieni zeszłego roku - przy założeniu elektryfikacji - około pół miliarda złotych. Powiaty raciborski, głubczycki, prudnicki oraz gminy: Baborów, Głubczyce, Głogówek, Pietrowice Wielkie i Racibórz musiałyby znaleźć 75 mln zł. To byłoby dla nich ogromne obciążenie, ograniczające inne zadania. Niewielkim pocieszeniem jest zapowiedź rozłożenia kwoty na pięć lat.
Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim oficjalnie ogłosił dziś, 20.04., plany zwiększenia budżetu dla Programu Kolej Plus.
- Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów zwiększy finansowanie z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu zrealizujemy aż 34 projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, zamiast 17. Zwiększamy dwukrotnie planowane inwestycje, dzięki którym uzupełnimy kolejne sieci połączeń pasażerskich. Celem programu jest dalsze eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego. Wiele połączeń kolejowych pozwoli na komfortowe podróżowanie po całej Polsce i wzrost atrakcyjności wielu regionów naszego kraju - oświadczył premier.
- Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – powiedział Mateusz Morawiecki. I dodał: – To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych.
Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.
Ważnym elementem dofinansowania inwestycji jest uwzględnienie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Modernizacja obejmie miejscowości, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia np. w postaci mijanek, czy łącznic kolejowych. Planowana realizacja programu to 2028 r.
– Polska nie może się rozwijać tylko, jak to niektórzy nazywali wcześniej fasadowo. Musi być fundament i tym fundamentem jest zapewnienie osi, rusztu komunikacyjnego, także kolejowego – tego co zwiększa perspektywy rozwoju właśnie także mniejszych miejscowości, terenów wiejskich – podkreślił szef polskiego rządu.
Poprawa jakości życia obywateli
Program Kolej Plus przyczyni się do dalszego eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Jego celem jest zapewnienie lepszego dostępu do połączeń kolejowych mniejszych miejscowości z miastami wojewódzkimi. Nowe połączenia kolejowe wpłyną na poprawę warunków życia obywateli i turystów oraz spowodują wzrost atrakcyjności w różnych regionach Polski.
– Polska nie jest archipelagiem tylko bogatych miast. W Polsce miliony ludzi, większość Polaków mieszka w mniejszych i średnich miejscowościach. O nich nie tylko nie zapominamy, ale także powodujemy, że można lepiej planować rozwój, przemieszczać się z punktu do punktu poprzez połączenie kolejowe, które odtwarzamy już, ale będziemy w zwiększonej liczbie odtwarzać w najbliższych kilku latach poprzez nasz Program Kolej Plus – podkreślił Prezes Rady Ministrów.
Podróż koleją to jeden z bardziej ekologicznych środków transportu spośród komunikacji zbiorowej. Może być wykorzystywany do codziennej komunikacji do pracy lub szkoły oraz w celach turystycznych. Lokalne inwestycje to również pozytywny wpływ na wsparcie gospodarki.
– Wraca moda na kolej. I bardzo dobrze. Bardzo się z tego cieszę. Kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny, szybki i przyjazny dla środowiska naturalnego. To bardzo dobrze, że ludzie z powrotem wracają do podróżowania koleją – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Około 6 tys. km zmodernizowanych torów kolejowych
Kładziemy duży nacisk na modernizację polskiej kolei. Od 2015 r. zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy ponad 800 dworców, stacji, przystanków kolejowych oraz ok. 6 tys. km torów kolejowych.
Obecnie pociągi dalekobieżne w Polsce obsługują blisko 470 stacji w 415 miejscowościach. To ponad 140 stacji więcej niż jeszcze siedem lat temu. Aktualnie prowadzone są prace budowlane na kolejnych dworcach przystankach kolejowych. Wartość realizowanych inwestycji na liniach kolejowych wynosi ponad 40 mld zł.
– Mamy uzdrowione finanse publiczne. Przeznaczamy te środki na to, co jest najbardziej potrzebne, czyli rozwój, przyszłość, połączenie, zwiększenie szans zawodowych, inwestycji poprzez rozwój kolejnictwa w Polsce – podkreślił szef polskiego rządu.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz