Mapa cieplna – czym jest heatmap i jak pomaga prowadzić sklep online?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że klienci kupują akurat w Twoim sklepie internetowym? Wielu z nas nie przykłada wagi do tych informacji, tak długo jak sprzedaż idzie dobrze. Tymczasem doświadczenie pokazuje, że wiedza na temat zachowania użytkowników Internetu może być kluczowa w sferze rozwoju własnego biznesu. Z pomocą przychodzi unikatowe narzędzie, którego nazwa to mapa cieplna (z angielska heatmap). W poniższym artykule opowiemy, o co właściwie chodzi z tą mapą. Czym jest i jak może pomów w prowadzeniu sklepu online?
Czym jest mapa cieplna?
W wielkim skrócie: mapa cieplna to graficzna reprezentacja zmienności danych przy wykorzystaniu kolorów, ich różnych poziomów nasycenia i odcieni. Dziś najbardziej nowoczesne platformy do budowy stron internetowych powinny oferować takie rozwiązanie w swoich usługach. Załóż sklep internetowy Zyro i zyskaj dostęp do najbardziej wyjątkowej mapy cieplnej dla swojej strony.
Warto wspomnieć, że twórcą pojęcia heatmap już w latach 90. ubiegłego wieku był Cormac Kinney, projektant oprogramowania. Wówczas narzędzie to przydawało się inwestorom giełdowym podczas interpretacji danych handlowych. Traderzy mogli dzięki temu łatwo zwizualizować najlepsze szanse na kupno i sprzedaż aktywów.
W dzisiejszych realiach mapa cieplna jest wykorzystywana przez administratorów oraz właścicieli stron internetowych. Znalazła szczególne zastosowanie w dziedzinie e-commerce, gdzie używa się jej do analizy nawyków konsumenckich. To właśnie relacja pomiędzy narzędziem heatmap a sklepami internetowymi interesuję nas dziś najbardziej.
Mapa cieplna w e-commerce – jak z niej korzystać?
Źródło: https://zyro.com/pl/ai/heatmap
Warto zaznaczyć, że mapa cieplna może być wykorzystywana do obserwacji następujących aktywności użytkowników:
• Miejsca, gdzie odwiedzający stronę kliknęli kursorem lub stuknęli palcem.
• Okolice, wokół których „wędrował” kursor myszki.
• Miejsce, do którego najniżej „scrollował” użytkownik strony.
Kiedy zaczynasz używać heatmapy, musisz przyzwyczaić się do specyficznej kolorystyki tego narzędzia. Im częściej klikane jest dane miejsce na stronie, tym intensywniejszy odcień będzie je reprezentował na mapie. Dzięki temu masz możliwość obserwacji i analizy tego, w jaki sposób zachowują się wizytujący sklep.
Wszystko super, tylko co właściwie masz zrobić z taką mapką?
Czy heatmap w sklepie online to przydatne narzędzie?
Mapy cieplne mogą być przydatnym narzędziem, które pomoże Ci zrozumieć ruch w witrynie i odpowiednio zoptymalizować swoją stronę internetową. Jeżeli zaimplementujesz taką funkcję na stronie swojego sklepu internetowego, zyskasz możliwość testowania określonych obszarów witryny. Bez tego trudno wyobrazić sobie, co kieruje klientami podczas wizyt i zakupów.
Heatmapę można wykorzystać do zrozumienia funkcjonalności kluczowych obszarów sklepu, jak chociażby linków i banerów. Sprawdzisz, jak chętnie użytkownicy klikają w zachęcające do określonych operacji przyciski na stronie. Jednocześnie dowiesz się, które fragmenty Twojej witryny są mniej istotne i nie przynoszą oczekiwanego rezultatu.
Co więcej, mapa cieplna pozwala Ci zidentyfikować treści, jakich brakuje na Twojej stronie. Zebrane w ten sposób informacje w jasny sposób wskazują na intencje użytkownika oraz jego zachowanie.
Parafrazując znane powiedzenie, heatmapy pozwalają upiec aż trzy pieczenie na jednym ogniu:
1. Co się klika.
2. Co się nie klika.
3. Czego brakuje na stronie.
Im więcej danych uda Ci się zebrać dzięki mapom cieplnym, tym skuteczniejsza będzie ich funkcjonalność. Na podstawie zgromadzonych informacji możesz później podejmować bardziej trafne decyzje odnośnie rozwoju swojego sklepu internetowego. Przydatność narzędzia w e-commerce jest więc niepowtarzalna.
W jaki sposób analizować dane z heatmapy?
Źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/osoba-uzywajaca-ipada-35550/
Mapy cieplne pozwalają dostrzec obszary, z którymi internauci najczęściej wchodzą w interakcję. Te swoiste „gorące punkty” pokażą Ci, jak klienci czytają treść na Twojej stronie (np. od lewej do prawej strony) lub jak użytkownicy mobilni przewijają stronę w dół.
Korzystasz z przycisków typu CTA? Dzięki heatmapie dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy się na nich skupiają. Jeżeli częściej wybierają te, które znajdują się po prawej stronie witryny, umieść tam najważniejsze informacje, które chcesz pokazać swoim klientom. Pamiętaj, żeby zawsze dostosowywać pozycjonowanie elementów na podstawie analizy mapy cieplnej.
Co więcej, niezbędne jest nie tylko zidentyfikowanie obszarów, na których klienci skupiają uwagę. Równie ważne okazuje się znalezienie punktów, które nie przyciągają uwagi użytkowników. Dzięki takiej obserwacji uzyskasz wiedzę, na podstawie której wymyślisz nowe sposoby na optymalizację sklepu internetowego.
Analizując mapy ciepła, możemy określić:
• Jak priorytetyzować elementy strony, które powinny być atrakcyjniejsze dla klienta.
• Zidentyfikować elementy projektu, które odwracają uwagę użytkownika od zamierzonego celu strony.
• Skorygować wszelkie konkurujące ze sobą linki i usunąć wszystko to, co rozprasza uwagę podczas konwersji.
• Dodać dalsze informacje tam, gdzie mapa cieplna wskazuje, że klienci szukają dodatkowych informacji.
Mając tak potężne narzędzie analityczne w branży e-commerce, można znacznie przyspieszyć i ułatwić konwersję. Celem sklepu internetowego powinno być przekonanie potencjalnego klienta to zakupu. Jeżeli w odpowiedni sposób wykorzystasz wiedzę wynikającą ze wzorców zachowania użytkowników, wówczas zyskasz przewagę nad konkurencją.
W jaki sposób wprowadzać zmiany na podstawie map cieplnych?
No dobrze, wiesz już, co to jest mapa cieplna i do czego służy. Masz też ogólne pojęcie na temat istoty analizy zebranych danych. Pora zastanowić się, jak wyglądać powinna implementacja zmian w sklepie internetowym przy wykorzystaniu zebranych analiz.
Doświadczenie pokazuje, że mapa cieplna może być dodatkowo przydatna, gdy połączy się ją z innymi formami obserwacji zachowania użytkowników. Mowa tutaj o śledzeniu nawyków przy pomocy ciasteczek cookies, analizie czasu spędzonego na stronie, a nawet bezpośrednim feedbacku ze strony odbiorców. Na podstawie kompletu informacji możesz przejść do działań, jakie mają na celu pełnowymiarową optymalizację sklepu e-commerce.
Najlepiej wdrażać różnego rodzaju testy A/B, które polegają na porównaniu dwóch wersji sklepu online. Gdy wprowadzisz istotne zmiany i zaprezentujesz nową stronę swoim klientom, sprawdź, jak zmienią się ich przyzwyczajenia. Zestaw heatmapy obu wersji sklepu, co przyczyni się do poszerzenia wiedzy na temat zoptymalizowanych elementów strony.
Warto pamiętać, że wprowadzanie zmian na podstawie map cieplnych to tak naprawdę stała analiza aktualizacji. Wprowadzenie nowości nie może kończyć się oczekiwaniem na automatyczne zwiększenie konwersji, gdyż ważne są dalsze obserwacje zachowania klientów. Tylko na podstawie właściwych testów i porównań możesz zyskać całościowy i pełnowartościowy obraz tego, jak Twój sklep generuje przychody w sieci.
Czy warto stosować heatmapy? Podsumowanie
W dzisiejszym świecie zakupów online, korzystanie z mapy cieplnej powinno być standardem dla wszystkich uczestników branży e-commerce. Zacznij identyfikować „najgorętsze” i „najzimniejsze” miejsca na swojej stronie, żeby móc trafniej optymalizować jej zasoby pod kątem zachowania użytkowników. Wkrótce przekonasz się, że tego typu narzędzia pozwolą na jeszcze skuteczniejszą konwersję.
Stwórz własny sklep internetowy w wygodnym kreatorze stron www, gdzie narzędzie AI heatmap znajdziesz w zestawie. To o wiele wygodniejsza opcja, ponieważ wszystkie opcje analityczne znajdziesz wtedy w jednym miejscu. Dzięki temu, potencjalna edycja strony stanie się jeszcze bardziej komfortowa i lepiej ukierunkowana na dośw
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.