Co mówią przepisy prawa o rowerach elektrycznych - sprawdź zanim wyjedziesz na drogę
Rowery elektryczne stają się na naszych polskich drogach coraz częstszym widokiem. Z roku na rok zdobywają rosnące grono zwolenników. Nie brakuje jednak osób, które wahają się przed zakupem wymarzonego elektryka, gdyż często przed decyzją o kupnie wstrzymują ich rodzące się w głowie wątpliwości i pytania w kontekście przepisów prawa, którym podlegają rowery elektryczne. Rozwiejmy zatem te wątpliwości i dowiedzmy się, co mówią przepisy prawa o rowerach elektrycznych.
Rowery elektryczne stają się na naszych polskich drogach coraz częstszym widokiem. Z roku na rok zdobywają rosnące grono zwolenników. Nie brakuje jednak osób, które wahają się przed zakupem wymarzonego elektryka, gdyż często przed decyzją o kupnie wstrzymują ich rodzące się w głowie wątpliwości i pytania w kontekście przepisów prawa, którym podlegają rowery elektryczne. Rozwiejmy zatem te wątpliwości i dowiedzmy się, co mówią przepisy prawa o rowerach elektrycznych.
Czy rower elektryczny podlega tej samej kwalifikacji według kodeksu ruchu drogowego co skuter?
Otóż nie. Wbrew często panującej opinii, roweru elektrycznego nie można nie tylko porównywać ze skuterem, nawet tym elektrycznym, lecz również nie można przyporządkowywać go do tej samej kategorii pojazdu, co skuter.
Skuter jest pojazdem, który zgodnie z kodeksem drogowym nie może poruszać się po ścieżkach rowerowych, natomiast rower elektryczny - owszem. W zasadzie rower elektryczny może poruszać się wszędzie tam, gdzie dozwolone jest poruszanie się rowerami tradycyjnymi. Oprócz oczywistych różnic w wyglądzie, wadze, wielkości akumulatora jednośladu elektrycznego i skutera te dwa pojazdy różni od siebie to, że rower elektryczny nie wymaga dokonania rejestracji ani wykupienia ubezpieczenia OC, które w skuterach jest obowiązkowe.
Podczas jazdy skuterem obowiązkowym elementem wyposażenia kierowcy jest kask, podczas gdy jazda rowerem elektrycznym tego nie wymaga. Oczywiście, nie zalecamy jazdy bez kasku, nawet na rowerze czy hulajnodze. Niezależnie od tego, na jakiego rodzaju drodze się poruszamy, i z jaką prędkością, powinniśmy zadbać o nasze bezpieczeństwo i wyposażyć się w dobry kask chroniący naszą głowę przed poważnymi urazami. Ponadto do jazdy rowerem elektrycznym nie potrzebujemy prawa jazdy w odróżnieniu od jazdy skuterem. Z tego też względu idealnym rozwiązaniem będzie rower elektryczny Urban, którego właściciel nie będzie zobligowany do spełniania wymogów określonych dla rowerów zaklasyfikowanych do motorowerów.
Rower elektryczny Urban ułatwi poruszanie się po miejskiej dżungli oraz sprawi, że dojazd do pracy, wyprawa na zakupy staną się czystą przyjemnością. Komfort i wygoda w poruszaniu się to domena rowerów elektrycznych Urban, i to bez żadnych dodatkowych wymagań.
Czym jest pedelec, a czym s-pedelec?
Należy mieć na uwadze to, że powyższa kwalifikacja dotyczy rowerów, których napęd elektryczny zasilany jest prądem o mocy nie wyższej niż 48 V i o mocy znamionowej nieprzekraczającej 250 W umożliwiający przy włączonym wspomaganiu osiągnięcie prędkości nie większej niż 25 km/h (np. rower elektryczny Urban). Pojazdy spełniające te wymagania określane są jako pedelece, czyli pojazdy, które napędzane są siłą mięśni nóg, a jedynie wspomagane pracą elektrycznego układu napędowego. Rowery o mocy od 250 W do 4 kW i osiągające prędkość do 45 km/h określane są jako s-pedelece (S- od angielskiego słowa „speed”, czyli prędkość) i klasyfikowane jako elektryczne motorowery. Jazda na nich wymaga spełnienia tych samych warunków, które dotyczą klasycznych skuterów i motorowerów, tj. posiadania odpowiedniej kategorii prawa jazdy, wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC, jazdy w kasku i rejestracji pojazdu. Ponadto nie należy zapomnieć o obowiązkowych przeglądach technicznych oraz o tym, że rowerem typu s-pedelec nie można poruszać się po chodnikach i drogach rowerowych.
Jakie uprawnienia trzeba posiadać do jazdy rowerem elektrycznym?
Wspomniane już pedelece nie wymagają od pełnoletniego użytkownika posiadania dokumentów uprawniających do kierowania nimi. Inaczej jest w przypadku s-pedeleców, na których jazda obwarowana jest już ostrzejszymi przepisami. Użytkownik s-pedeleca podlegającego takiej samej klasyfikacji co motorower, zobowiązany jest do posiadania jednego z trzech rodzajów następujących dokumentów:
- prawa jazdy kategorii B lub innej (tylko osoby pełnoletnie),
- prawa jazdy kategorii AM (dla osób powyżej 14 roku życia),
- karty motorowerowej (wydawanej przed 2013 r.).
Jakie przepisy i kary obowiązują użytkowników rowerów elektrycznych?
Użytkownicy rowerów elektrycznych podlegają przepisom kodeksu ruchu drogowego, których nieprzestrzeganie grozi określonymi karami.
Pierwszą z podstawowych zasad, jaką należy przestrzegać, jest posiadanie przez niepełnoletniego użytkownika roweru elektrycznego ważnej karty rowerowej. W przypadku jej braku grozi kara nawet do 1500 zł.
Przejechanie rowerem po przejściu dla pieszych (bez uprzedniego zejścia z roweru) grozi karą mandatu w wysokości 200 zł.
Jazda na rowerze elektrycznym pod wpływem alkoholu może wynieść od 1000 zł do 2500 zł.
Jeżeli pojazd klasyfikuje się do kategorii obejmującej motorowery i nie został zarejestrowany, jego użytkownikowi grozi kara 500 zł, a poruszanie się nim bez wymaganych uprawnień obarczone jest mandatem w wysokości nawet 5 000 zł, a także wydaniem sądowego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Jazda po ścieżce rowerowej grozi natomiast mandatem w wysokości 100 zł.
Problemy z rowerem elektrycznym mogące pojawić się podczas jego użytkowania
Rower elektryczny, podobnie jak jego klasyczny odpowiednik, powinien podlegać okresowym przeglądom, których celem jest sprawdzenie jego stanu technicznego i przygotowanie do sezonu. Niekiedy może zdarzyć się tak, że w rowerze wystąpi poważniejsza awaria. Wówczas lepiej nie działać na własną rękę, tylko zgłosić się z problemem do profesjonalnego serwisu rowerowego.
Do najczęściej spotykanych awarii dotyczących rowerów elektrycznych należą:
- awaria wynikła z przedostania się wody do układu elektrycznego,
- przegrzanie się silnika elektrycznego,
- awaria sterowników roweru prowadząca m.in. do błędnych wskazań jego temperatury i stopnia naładowania akumulatora.
We wszystkich tych przypadkach konieczna jest pomoc specjalisty posiadającego wiedzę i doświadczenie w rozwiązywaniu problemów z rowerami elektrycznymi
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.