Wycena znaku towarowego: kiedy trzeba ją przeprowadzić? Ile kosztuje?
Na wartość danego przedsiębiorca ma wpływ wiele różnych czynników, w tym nie tylko posiadane nieruchomości, ale również aktywa niematerialne. Wśród tych ostatnich na wyróżnienie zasługuje znak towarowy, który jest nieodłączną częścią danej firmy. W wielu sytuacjach konieczne jest wykonanie wyceny znaku towarowego.
Firmy nieposiadające własnego znaku towarowego
W tego typu przypadku właściciel podmiotu gospodarczego staje przed pytaniem: od czego zacząć? Jak się okazuje, oszacowanie wartości posiadanego znaku towarowego nie jest tak prostym zadaniem, jak się może wydawać, a kluczowy jest choćby wybór odpowiedniej metody wyceny znaku towarowego. Wyjaśniamy, o czym dokładnie mowa i jak podejść do tematu!
Czym jest znak towarowy?
W pierwszej kolejności trzeba wytłumaczyć, czym na podstawie obowiązującego prawa jest własny znak towarowy. Definicja znaku towarowego zgodnie z międzynarodowym standardem ISO (100668:2010) brzmi następująco: dany znak towarowy prawnie chroniony znak lub dowolną kombinację znaków, umożliwiającą odróżnienie towarów lub usług danego przedsiębiorstwa od usług i towarów innego przedsiębiorstwa. Stosowanie znaku towarowego jest więc integralną częścią budowania wizerunku danej marki, w tym stojącej za nią firmy.
Kiedy przeprowadzić wycenę znaku towarowego?
Wycena własnego znaku towarowego jest niezbędna w wielu sytuacjach, w tym przede wszystkim w momencie, gdy przedsiębiorca planuje sprzedaż wartości niematerialnych i prawnych, ale również całej firmy. Wartość znaku towarowego warto oszacować ponadto w celu optymalizacji podatkowej czy z uwagi na prowadzone procesy sądowe. Rynkowe wyceny znaku towarowego przydadzą się także przy wnoszeniu aportem lub na wypadek chęci udzielenia licencji na korzystanie z danego znaku. Przeprowadzanie wyceny znaków towarowych jest też konieczne przy likwidacji przedsiębiorstwa.
Wycena znaku towarowego - krok po kroku
Wycena znaku towarowego polega na przeprowadzeniu procesu składającego się z kilku etapów. Na początku kluczowe jest określenie celu wyceny, następnie zebranie wszelkich istotnych dla sprawy danych oraz ich analiza. Kolejno próba wyceny znaku towarowego opiera się o wybór jednej z metod (tj. dochodowe, kosztowe lub porównawcze). Na tej podstawie przygotowuje się wycenę, a cała procedura kończy się sporządzenie raportu z wyceny znaku towarowego marki.
Kto może wycenić znak towarowy i ile to kosztuje?
Widzimy więc, że o sposobach wyceny znaku towarowego można mówić godzinami, ponieważ tutaj każdy detal ma ogromne znaczenie, szczególnie jeśli chodzi o rozpoznawalny znak towarowy, ale nie tylko. Przy wycenie znaku przedsiębiorcy powinni skorzystać z profesjonalnego wsparcia specjalistów, którzy zajmują się tym na co dzień.
Optymalne kierowanie przedsiębiorstwem - sprawdź rzeczoznawcę
Rzeczoznawca posiada bowiem odpowiednią wiedzę, narzędzia, ale przede wszystkim doświadczenie, dzięki któremu można liczyć na rzetelną wycenę. Warta uwagi jest wycena znaku towarowego z Rzeczoznawcy.net.pl. Oprócz samego raportu, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze informacje dotyczące wartości znaku towarowego, rzeczoznawca oferuje dalsze wsparcie.
Jeśli chodzi o koszt całej usługi, jest on ustalany indywidualnie, ponieważ pod uwagę bierze się wiele czynników, w tym wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj stosowanej metodologii, cel wyceny itp. Na pewno warto pokierować całą sprawę tak, by znaleźć odpowiednią kancelarię prawną i skorzystać z usług doświadczonego rzeczoznawcy.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.