Kolejowy absurd w Raciborzu. Nieczynna linia blokuje inwestycje
Minęło dziesięć lat od zamknięcia ruchu na linii 176 Racibórz Markowice – Olza. Ze starych torów zniknęły pociągi. Pojawiły się za to problemy z realizacją ważnych inwestycji.
Linia powstała w 1916 r. na odcinku między Olzą a Bluszczowem, w 1924 r. dotarła do Lubomi a rok później do Brzezia. Dalej, na Dębiczu, była polsko-niemiecka granica. W 1945 r. Racibórz wrócił do Polski, a cztery lata później linię z Olzy doprowadzono do Markowic.
W 1968 r. zamknięto ją dla ruchu osobowego, ale wykorzystywano nadal dla towarowego. Wielu raciborzan pamięta zamknięte szlabany na Dębiczu i długi sznur samochodów czekających na przejazd. Po torach pomiędzy Olzą a Markowicami jeździły składy z kopalni Anna w Pszowie i zakładu odzysku węgla w Bukowie. W 2012 r. linię zamknięto, ale szlabany zostały. Dziś mogą symbolizować problemy, jakie generuje istnienie linii.
- Aktualnie ukradzione jest 200 metrów toru – podaje www.atlaskolejowy.net. Budynek starej poczekalni przystanku Dębicz (Lukasyna), później posterunek przejazdowy, oraz peron zburzono przed modernizacją drogi wojewódzkiej nr 935 Racibórz-Rybnik. Torowisko jednak zostało, bo PKP Polskie Linie Kolejowe, w 2015 r. rozpoczęły co prawda likwidację linii, ale dwa lata później zmieniono decyzję.
Ministerstwo nie będzie się zgadzać na likwidację linii kolejowych. – Sprawę listy linii do likwidacji oczywiście sprawdzimy, ale nasza polityka w tym zakresie jest niezmienna – podkreślił. Oznacza to, że wymienione linie powinny być bezpieczne. Zamknięcia mogą ewentualnie dotyczyć wykonania decyzji podjętych jeszcze przez poprzedników. - PLK ma 443 km linii do likwidacji. Ministerstwo nie da zgody - opisywał problem branżowy portal rynek-kolejowy.pl
Od tamtego czasu wszystkie inwestycje, które wkraczają na nieczynne torowisko na Dębiczu, muszą uwzględniać jego istnienie, choć mało kto jest w stanie sensownie odpowiedzieć na pytanie, po co go utrzymywać?
Na zdjęciu rozbiórka posterunku przejazdowego, listopad 2019
Odbudowa przejazdu kolejowego z torowiskiem w ciągu DW 935 Racibórz, marzec 2022
Konsekwencje utrzymywania linii są poważne – projektowe i finansowe. Władze miasta poprzedniej kadencji założyły, że linia zostanie zlikwidowana więc nowa regionalna droga Racibórz-Pszczyna, kolejny etap wschodniej obwodnicy od Rudnika do Piaskowej-Rybnickiej, po prostu przetnie Brzeską w rejonie lasu Bismarck, biegnąc dalej obszarami pomiędzy Kobylą a Kobylską w Raciborzu Brzeziu. Teraz trzeba projektować wiadukt nad torowiskiem z Olzy do Markowic, targując się z PKP o jego wysokość. Kolej chce 7 metrów, władze miasta chcą zejść do 4,35. Obniżenie wysokości to jedynie zmniejszenie i tak milionowych kosztów, które generuje zachowanie torowiska.
Przejście drogi regionalnej przez Brzeską będzie wymagało budowy wiaduktu, równie kosztownego, co nowy most na Uldze w ciągu nowej drogi biegnącej od węzła Piaskowa (źródło zdjęcia raciborz.pl)
Linia - z powodu wysokich kosztów - nie pozwala obecnie zrealizować połączenia ścieżki rowerowej wzdłuż Brzeskiej z nową ścieżką biegnącą od Dębicza w stronę Kornawca/Pogrzebienia, w ciągu zmodernizowanej DW 935.
- Odpowiadając na złożoną interpelację dotyczącą łącznika ścieżki rowerowej wzdłuż śladu drogi DP 3512S na odcinku od posesji nr 6 przy ul. Brzeskiej w Raciborzu do „przejazdu kolejowego" PKP PLK LK 176 informujemy, iż Powiatowy Zarząd Dróg rozeznał sprawę połączenia ścieżek rowerowych: od strony drogi wojewódzkiej nr 935 (powstałej podczas przebudowy tej drogi) ze ścieżką od strony drogi powiatowej. Stwierdzono, że istotą - głównym aspektem skomunikowania tych ścieżek jest konieczność przekroczenia torowiska linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice - Olza - odpowiedział starosta Grzegorz Swoboda na interpelację radnego Artura Wierzbickiego. Nie tylko rajca dziwi się, dlaczego w tym miejscu nie da się wykonać krótkiego odcinka ścieżki rowerowej. Dziwią się rowerzyści i kierowcy, którym ci pierwsi nieraz wjeżdżają albo wchodzą pod koła samochodów.
- W związku z powyższym PZD Racibórz zwrócił się do zarządcy kolei z zapytaniem o możliwość oraz ogólne wymogi techniczne wykonania takiego przejścia. W odpowiedzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. określiło wstępne warunki wykonania, w tym m.in.: opracowanie projektu wykonawczego dla przebiegu ścieżki rowerowej na terenie kolejowym oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie wraz z projektem nowej metryki przejazdowej, usunięcie wszelkich kolizji z uzbrojeniem terenu (uzbrojenie kablowe do urządzeń sterowania ruchem kolejowym, energetycznych, teletechnicznych i in.), przebudowę oświetlenia przejazdu kolejowego, opracowanie i uzgodnienie projektu organizacji ruchu na czas robót, uzgodnienie przedsięwzięcia z jednostkami branżowymi kolei - pisze starosta.
- Wstępnie PZD Racibórz rozeznał, że czas potrzebny na wykonanie opracowania projektowego to ok. 12 miesięcy. Mając na uwadze wskazane przez kolej wstępne warunki techniczne, a także analizując ogólnie warunki terenowe w tym rejonie (m.in. nasyp drogowy, potrzeba umocnienia skarp) można założyć, że szacowana wartość wykonania dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych może wynieść ok. 200 000 zł. Ze względu na fakt, iż Powiat nie może ponosić nakładów finansowych na zadania umiejscowione na nieruchomościach nie stanowiących własności powiatu raciborskiego, a sam przejazd kolejowo-drogowy w zakresie nawierzchni wymaga robót naprawczych, wystąpiono do zarządcy kolei z wnioskiem o wykonanie modernizacji przejazdu kolejowego (nawierzchnie i urządzenia) wraz z wykonaniem przedmiotowej ścieżki rowerowej. W odpowiedzi uzyskano informację, że jednostka ta obecnie nie posiada środków finansowych, które można by przeznaczyć na wykonanie robót modernizacyjnych nawierzchni i urządzeń w obrębie przejazdu kolejowo - drogowego zlokalizowanego na ul. Brzeskiej - linia kolejowa nr 176, km 3,180 - czytamy dalej.
- Ponieważ niedawno oddano do użytkowania odcinek drogi wojewódzkiej nr 935, a w wyniku jego przebudowy zmieniona została geometria i organizacja ruchu drogowego (sygnalizacja świetlna) w obrębie skrzyżowania drogi wojewódzkiej z powiatową w sąsiedztwie przejazdu wyżej wymienionych dróg z linią kolejową nr 176, oraz mając na uwadze obecny - po przebudowie układ komunikacyjny, a także bezpieczeństwo uczestników ruchu, Powiatowy Zarząd Dróg w Raciborzu ponowi wystąpienie do zarządcy kolei o wykonanie modernizacji przejazdu drogowo - kolejowego drogi powiatowej i linii kolejowej nr 176 wraz z wykonaniem ścieżki rowerowej - zapewnia starosta.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz