Kuźnia Raciborska chce w przyszłości obsługiwać transport rzeczny. Plan burmistrza Pawła Machy

Brzmi to nieprawdopodobnie, ale tutejsze władze już teraz zgłaszają swoje propozycje do projektu kanału Odra-Dunaj. Jako że będzie biegł przez gm. Kuźnia Raciborska, więc burmistrz Paweł Macha (na zdj.) szuka możliwości gospodarczego wykorzystania tutejszych terenów.
Zakończyły się konsultacje ogłoszone przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące przebiegu projektowanego odcinka kanału Odra-Łaba-Dunaj i Kanału Śląskiego. Pierwszy etap projektowanej inwestycji to odcinek Ostrawa - Kędzierzyn-Koźle. Na terenie gminy Kuźnia Raciborska kanał Odra-Łaba-Dunaj będzie przebiegał nie kolidując z zabudową mieszkalną.
- Burmistrz Kuźni Raciborskiej w ramach konsultacji zgłosił do projektu szereg uwag i sugestii. Inwestycja ta jest wielką szansą na uprządkowanie pod względem retencji i zabezpieczenia przeciwpowodziowego gospodarki wodnej w gminie. Doskonałe skomunikowanie terenów inwestycyjnych gminy drogą wojewódzką, linią kolejową oraz drogą wodną daje potencjał, który będzie mógł być wykorzystywany na wiele sposobów, nie tylko przez obecne, ale i przyszłe pokolenia mieszkańców naszej małej ojczyzny. Takie położenie i skomunikowanie gminy jest także dużym atutem dla inwestorów lokujący swoje firmy na naszym terenie. Nowa droga wodna ułatwi również eksport na cały świat obrabiarek produkowanych przez RAFAMET S.A. - informuje kuźniański magistrat.
Jak informuje nas burmistrz Paweł Macha, kluczowe dla Kuźni Raciborskiej są dwa wyrobiska - jedno pomiędzy Rudą a Turzem, drugie pomiędzy Siedliskami a Nędzą. Po włączeniu ich do kanału, mogą pełnić funkcję kotwicowisk, czyli parkingów na jednostek pływających. To z kolei otwiera drogę do ich serwisowania, a także możliwości spławiania wyrobów Rafametu. Mogłaby również powstać marina.
Pozostałe uwagi kuźniańskiego samorządu:
- Zbiornik Kotlarnia po połączeniu z Kanałem Gliwickim np. przez Kanał Kędzierzyński może również przejąć nadwyżki wody rzeki Kłodnica w okresie wezbrań.
- Kanał Śląski - wzdłuż kolei piaskowej jest dobrym rozwiązaniem. Powinien łączyć zbiornik Rybnik ze zbiornikiem Kotlarnia uwzględniając możliwość alimentacji w wodę lasów Cysterskich Kompozycji Krajobrazowych oraz odbioru wyżówek rzeki Ruda i transferu w czasie wezbrań do zbiornika Kotlarnia. Powinien zostać zaprojektowany również tak, aby lewarować wodę dla elektrowni Rybnik w odwrotnym kierunku w czasie suszy;
- Istniejąca sieć połączeń drogowych i infrastrukturalnych powinna pozostać funkcjonalna na terenie Gminy.
- Polska racja stanu wymaga lokowania wszystkich elementów infrastruktury na terenie RP. Transport intermodalny nie powinien być narażony na zawirowania dyplomatyczne lub innego rodzaju. Przypadek pandemii pokazał jak łatwo zamknąć granice i odciąć np. autostradę od centrum logistycznego;
- Stopień wodny powinien zostać ulokowany poniżej ujścia Olzy, po to aby jego oddziaływanie pozwoliło na uruchomienie tej rzeki - to kompromis dający szansę rozwoju Gorzyc i Krzyżanowic;
- Zbiornik Kotlarnia to integralna część systemu i powinien zostać tak zaprojektowany, aby spełnił wszystkie oczekiwania społeczeństwa pod względem retencji wody, alimentacji oraz funkcji przeciwpowodziowej;
- Kanał Śląski powinien wejść do kanału Gliwickiego;
- Kanał Odra- Łaba -Dunaj powinien wejść do Odry przez obwodnicę zachodnią;
- Połączenie Kanału Śląskiego z odcinkiem O-Ł-D jest zbędne na wysokości gminy Bierawa;
- Zbiornik Kotlarnia powinien alimentować ODW przy pomocy istniejącego i zmodernizowanego kanału (dzisiaj rowu) pod linią kolejową 151 i drogą wojewódzką między miejscowością Lubieszów i Bierawa.
Czytaj także W Chałupkach rozmawiano o kanale Odra-Dunaj-Łaba
Komentarze (0)
Dodaj komentarz