Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 września 202114:08

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Polska:

Krajobraz miejski – jest odbiciem społeczeństwa, jego sposobu życia i potrzeb, zarówno tych estetycznych, jak i emocjonalnych. To pole międzypokoleniowego dialogu, tło ważnych wydarzeń i przemian społecznych oraz przestrzeń o ogromnym znaczeniu dla dziedzictwa regionu. Mierzy się on jednak z problemami bardzo prozaicznymi – niedostatkami planowania przestrzennego, niszczeniem fasad, zalewem reklam czy zamianą rynków i terenów zielonych w betonowe parkingi. W zwiększeniu świadomości społecznej dotyczącej potrzeby i istoty ochrony krajobrazu miejskiego ma pomóc kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta”. Kampania ważna i potrzebna.

Do kogo mówimy?

Kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta” została zainaugurowana w 2016 roku przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jej pomysłodawczynią była prof. IH PAN Magdalena Gawin, Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków. Akcja skierowana jest zarówno do mieszkańców, turystów, jak i ogółu społeczeństwa. Ważną grupą, która znalazła się w obszarze zainteresowań organizatorów, są także działacze samorządowi, którzy – wspierani przez liczne grono ekspertów i liderów opinii publicznej – mogą najwięcej zmienić w przestrzeni kulturowej swojego regionu.

Jak podkreśla Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa: „Każdy z nas – mieszkańców aglomeracji, miast czy wsi – powinien być świadomy tego, z jaką łatwością można zakłócić ład przestrzenny i zachwiać harmonię w najbliższym otoczeniu. Nieprzemyślane inwestycje, pochopne usuwanie zieleni z ulic i placów, tandetne wykonawstwo, brak respektu dla wartości krajobrazowych, lekceważenie przepisów i planów oraz złe gospodarowanie przestrzenią – to wszystko ma niebagatelny wpływ na wygląd naszego miejsca na Ziemi. To my – mieszkańcy decydujemy, w jakim miejscu chcemy żyć i w jaki sposób powinniśmy zadbać o dziedzictwo kulturowe zostawione nam przez poprzednie pokolenia Odkryjmy piękno ukryte pod betonem, szyldami i wielkopowierzchniowymi reklamami!”.

Cel – parki kulturowe

Głównymi elementami nowej odsłony kampanii są film i spot, które w czytelny sposób diagnozują problemy przestrzeni miejskiej i proponują ich rozwiązania. W kampanii przywoływane są przykłady zabytków powszechnie rozpoznawanych – jak kościoły, zamki czy pałace – wraz z ich historycznym otoczeniem, jak również tych mniej oczywistych, jak chociażby zabytki przemysłowe. Organizatorom akcji zależy na zwróceniu uwagi także na zabytki „niewidzialne”, nieobecne w powszechnej świadomości, jak układy urbanistyczne i podziały własnościowe, mała architektura i wystrój wnętrz czy historyczne nasadzenia określonych gatunków drzew. W ramach kampanii przywoływane są różnorodne formy i narzędzia ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym m.in.: rejestr zabytków, Lista Pomników Historii, Lista światowego dziedzictwa UNESCO, gminne i wojewódzkie ewidencje zabytków czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wszystko po to, by odkrywać i zmieniać miasta i wsie.

„W nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy formie ochrony krajobrazu kulturowego, jaką jest park kulturowy. Chroni on nie tylko zabytkowe przestrzenie, ale też zachowany w wielu miejscach historyczny krajobraz kulturowy i – co bardzo ważne – jest ustanawiany przez władze samorządowe w porozumieniu z wojewódzkimi konserwatorami zabytków. Park kulturowy to idealny sposób na zarządzanie zabytkową przestrzenią. To również najskuteczniejsza forma ochrony dziedzictwa krajobrazu kulturowego” – dodaje Bartosz Skaldawski.

Kampanię społeczną „Krajobraz Mojego Miasta” od lat aktywnie wspierają osobowości świata kultury, życia społecznego i mediów, jak chociażby pomysłodawczyni akcji KMM prof. Magdalena Gawin, Sebastian Karpiel-Bułecka, Krzysztof Trebunia-Tutka, Wiktor Lach czy Jan Mencwel. Do grona Ambasadorów w tym roku dołączył także aktor filmowy i reżyser Robert Gonera, architektka Magdalena Milert oraz dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Bartosz Skaldawski, a także para podróżników, którzy przemierzają Europę kamperem – Zosia i Kuba z kanału Foxes in Eden.

Zachęcamy do obejrzenia spotu kampanii.

Autor: Materiał prasowy, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności22 lutego 202521:50

W Łubowicach biskup opolski przeprosił za poprzedniego proboszcza i przedstawił nowego

W Łubowicach biskup opolski przeprosił za poprzedniego proboszcza i przedstawił nowego - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
3
Racibórz:

Dziś, w sobotę 22 lutego, w parafii Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Łubowicach biskup opolski Andrzej Czaja odprawił Mszę Świętą, podczas której przedstawił parafianom nowego proboszcza. Wizyta biskupa, choć nieoficjalna i robocza, miała szczególny charakter z powodu skandalu obyczajowego, jaki wywołał poprzedni proboszcz parafii.

Th
Aktualności22 lutego 202507:57

W sierpniu będzie powódź, a zbiornik Racibórz wywoła gigantyczną falę powodziową

W sierpniu będzie powódź, a zbiornik Racibórz wywoła gigantyczną falę powodziową - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
30
opr. waw, fot. lotnicze Robert Ambroziewicz, Marek Fichna
Reklama
Reklama
Reklama
Sport23 lutego 202512:45

Mateusz Mrówka zwycięzcą XIII Biegu Twardziela [FOTO i WIDEO]

Mateusz Mrówka zwycięzcą XIII Biegu Twardziela [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Dystans siedmiu kilometrów ścieżkami Arboretum Bramy Morawskiej w lesie Obora mieli do pokonania uczestnicy XIII edycji Biegu Twardziela, który rozegrano dziś, 23.02. Na starcie zameldowało się łącznie 190 biegaczek i biegaczy z Polki i Czech.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Sport24 lutego 202500:43

XXII edycja HLPN przeszła do historii [FOTO]

XXII edycja HLPN przeszła do historii [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Trzynaście weekendów, kilkadziesiąt rozegranych spotkań, setki bramek, wiele emocji, radości, a czasem smutku. To wszystko złożyło się na XXII edycję Halowej Ligi Piłki Nożnej, którą w niedzielny (25.02) wieczór zakończono w hali OSiR Racibórz.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 21.02.2025
20 lutego 202513:34

Nasz Racibórz 21.02.2025

Nasz Racibórz 14.02.2025
14 lutego 202519:07

Nasz Racibórz 14.02.2025

Nasz Racibórz 07.02.2025
6 lutego 202519:32

Nasz Racibórz 07.02.2025

Nasz Racibórz 31.01.2025
30 stycznia 202520:04

Nasz Racibórz 31.01.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.