Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności26 lutego 200920:36

Soft City pisze do prezydenta

Soft City pisze do prezydenta - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama

Społeczna Inicjatywa Rowerowa „Soft City” wystosowała kolejny list do prezydenta. Tym razem dotyczy przyjętego założenia zastosowania kostki betonowej jako nawierzchni drogi rowerowej w ogłoszonym przetargu na remont ul. 1 Maja w Raciborzu.

Racibórz, 25.02.2009 r.

Szanowny Pan
Mirosław Lenk
Prezydent Miasta Racibórz


Dotyczy: przyjętego założenia zastosowania kostki betonowej jako nawierzchni drogi rowerowej w ogłoszonym przetargu na remont ul. 1 Maja w Raciborzu.


Szanowny Panie Prezydencie


Społeczna Inicjatywa Rowerowa „Soft City” z zadowoleniem przyjmuje każdą wiadomość o planach budowy dróg rowerowych w Raciborzu. Jednak informacja o ogłoszeniu przetargu na remont ul. 1 Maja z równoległą budową drogi rowerowej o nawierzchni z  kostki betonowej, wywołuje ponownie nasz stanowczy sprzeciw. Nie widzimy żadnego, racjonalnego uzasadnienia dla forsowania i wykorzystania kostki betonowej do budowy dróg rowerowych w Raciborzu.

Kostka nie jest materiałem zalecanym przez fachowców do ich budowy, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała negatywną opinię co do jej użycia. Nawierzchnia kostkowa - nawet przy prawidłowym ułożeniu - nie tworzy gładkiej powierzchni, co użytkownik odczuwa jako znaczne pogorszenie warunków i komfortu jazdy. Poruszający się po nawierzchni z kostki (bezfazowej) napotyka opory toczenia o 30% większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej. O nietrwałości i niskich standardach wykonawczych nawierzchni kostkowych relacjonowaliśmy w naszym piśmie z dnia 19.02.2009r. Asfalt na podbudowie jest znacznie trwalszy.

Nieprzydatność nawierzchni z kostki dla ruchu rowerowego potwierdzają liczne, negatywne przykłady z innych miast, gdzie powszechny jest widok rowerzystów korzystających z asfaltowej jezdni zamiast z drogi rowerowej wyłożonej kostką,  znajdującej się tuż obok. Również w piśmie z dnia 19.02.2009r. wspominaliśmy o takim „wyrzucaniu pieniędzy w błoto”. W krajach Europy Zachodniej, jak Dania, Niderlandy, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, drogi rowerowe pokrywa się asfaltem. Podczas tegorocznej wyprawy rowerowej naszych przyjaciół do Szwajcarii i Włoch, przejechali oni drogami rowerowymi setki kilometrów, nie napotykając żadnego odcinka wykonanego z kostki. Wykorzystywanie kostki do budowy planowanych w Raciborzu dróg rowerowych jest nie do przyjęcia.

Argument za stosowaniem kostki betonowej w celu zabezpieczenia łatwego dostępu do infrastruktury podziemnej jest nieprzekonujący, więcej – bezpodstawny. Infrastruktura taka nie jest własnością miasta, dlatego w przypadku usunięcia nawierzchni bitumicznej w celu dostania się do infrastruktury podziemnej, koszty przywrócenia jej do stanu używalności ponosi użytkownik infrastruktury, a nie miasto. Za rozbiórkę nawierzchni i przywrócenie jej do stanu poprzedniego płacą właściciele infrastruktury. Miasto nie ma obowiązku ułatwiać im życia kosztem dobra mieszkańców. Słuszne wydaje się żądanie, by władze miasta zaczęły wyżej cenić interes mieszkańców, niż koszty właścicieli podziemnej infrastruktury.

Ponadto, jeśli potrzeba łatwego dostępu do infrastruktury podziemnej jest rzeczywiście taka istotna, to konsekwentnie należałoby zaprzestać stosowania mas bitumicznych również na jezdniach. Jeżeli jednak asfalt jest używany na jezdniach, to odmowa wykorzystania go na drogach rowerowych jest po prostu dyskryminacją rowerzystów.

Argument jakoby nie można było budować dróg z asfaltu nad gazociągami jest nieprawdziwy. Nie ma takiego przepisu. Jest za to rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie ( Dz.U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430) "umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą (...) nie może przyczyniać się do (...) zmniejszenia wartości użytkowej drogi".

Również wbrew temu co twierdzą urzędnicy, maszyny do układania nawierzchni asfaltowych o szerokości 2 metrów są w Polsce dostępne. Zresztą nie jest to sprawą urzędników, bo o sprzęt ma się starać uczestnik przetargu, a nie zleceniodawca.

Stosowania kostki brukowej nie usprawiedliwiają również względy finansowe.
Z porównania kosztów wynika jednoznacznie, że nawierzchnia z kostki jest znacznie droższa w realizacji niż nawierzchnia asfaltowa. W tym miejscu zauważyć należy, że stosownie do art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Nie ulega wątpliwości, iż stosowanie na drogach rowerowych, zamiast nawierzchni bitumicznej, droższej w realizacji i charakteryzującej się niższymi walorami użytkowymi nawierzchni z kostki betonowej, nie ma racjonalnego uzasadnienia i stanowi naruszenie dyrektywy wynikającej z przywołanego przepisu. Koszt zastosowania nawierzchni bitumicznej pozostaje niższy od kosztu ułożenia kostki, nawet przy powtórnym jej użyciu.

Społeczna Inicjatywna Rowerowa „Soft City” domaga się, by zaprzestano w Raciborzu nieodpowiedzialnego forsowania i stosowania, jak do tej pory, kostki betonowej do budowy dróg rowerowych, a zadbano o najwyższe standardy projektowe i wykonawcze.

Sugerujemy natomiast, szerokie wykorzystanie kostki granitowej tzw. kocich łbów, do uspokajania i spowalniania ruchu samochodowego przed wszystkimi przejściami dla pieszych w całym mieście. Są one dla pieszych miejscami o najwyższym stopniu zagrożenia, na których dochodzi do największej ilości zdarzeń, a gdzie teoretycznie powinni oni czuć się najbardziej bezpieczni. Dlatego namawiamy by na odcinku 5 metrów (?) przed i za każdym przejściem dla pieszych usunąć asfalt i wyłożyć kostkę brukową. To proste i estetyczne architektonicznie rozwiązanie zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz zapewni długoterminową pracę potencjalnym wykonawcom - tym razem, przy jak najbardziej pożytecznym i celowym wykorzystaniu kostki (granitowej).

Jako załączniki do naszego pisma, prezentujemy: publikowany corocznie w mediach raport Polskich absurdów rowerowych. Naszym dążeniem jest m.in. by Racibórz nie pojawiał się w tym raporcie: www.odkryjnasze.pl/_f/Raport_Absurdow_Rowerowych_2008.pdf

W nawiązaniu do naszego pisma z 19.02.2009r., zachęcamy również do analizy poniższego porównania sytuacji zajmowania  przestrzeni miejskiej przez samochody i rowery:

Mamy nadzieję, że nasze starania o kształtowanie humanitarnej przestrzeni życiowej dla mieszkańców naszego miasta, spotkają się z Pana zainteresowaniem i aprobatą.

Nasz kontakt: 
Inkubator Organizacji Pozarządowych
Społeczna Inicjatywa Rowerowa „Soft City”
ul. Ocicka 4, 47-400 Racibórz
e-mail: rac.rower@wp.pl

Z wyrazami szacunku, członkowie Społecznej Inicjatywy Rowerowej „Soft City”

Paweł Żółciński, Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze
Grzegorz Pinior, Raciborski Klub Kajakowy JOOONYYY
Grzegorz Kawalec, Grupa Rowerowa MTB Racibórz
Piotr Dominiak, Raciborskie Stowarzyszenie Kulturalne ASK
Leszek Szczasny, Raciborskie Stowarzyszenie Samorządowe „Nasze Miasto”

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności17 stycznia 202512:41

Wody Polskie zlecą ekspertyzę. Mają 2 mln zł na zagęszczenie zapory czołowej

Wody Polskie zlecą ekspertyzę. Mają 2 mln zł na zagęszczenie zapory czołowej - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
30
Racibórz:

Być może, jak podkreśla rzeczniczka gliwickich Wód Polskich Linda Hofman, nie będzie to konieczne. Odpowiedź mają dać eksperci.

red.
Reklama
Aktualności18 stycznia 202512:32

Wybuch gazu w Łęgu. Na miejscu działało siedem zastępów strażaków

Wybuch gazu w Łęgu. Na miejscu działało siedem zastępów strażaków - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
red., fot. KP PSP Racibórz, Kamil Kania
Aktualności17 stycznia 202518:48

Maturzyści z Diecezjalnego LO bawią się na studniówce w Tworkowie

Maturzyści z Diecezjalnego LO bawią się na studniówce w Tworkowie - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Czwarta studniówka w historii Diecezjalnego Liceum Ogólnokształcącego w Raciborzu odbywa się w lokalu Bravo w Tworkowie. Uczniowie klasy maturalnej, której wychowawcą jest Mariusz Wróbel, świętowali sto dni do matury w kameralnym gronie. Wydarzenie, 17.01., rozpoczęto od tradycyjnego poloneza.

(waw)
Aktualności17 stycznia 202516:18

Otwarto odrestaurowaną aulę raciborskiego Ekonomika [FOTO i WIDEO]

Otwarto odrestaurowaną aulę raciborskiego Ekonomika [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Powiat:

Prace nad realizacją zadania trwały od lipca do grudnia ubiegłego roku, a ich koszt wyniósł 460 083,61 zł.

SP, fot. J. Ptak
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 17.01.2025
16 stycznia 202519:30

Nasz Racibórz 17.01.2025

Nasz Racibórz 10.01.2025
9 stycznia 202521:58

Nasz Racibórz 10.01.2025

Nasz Racibórz 20.12.2024
20 grudnia 202410:11

Nasz Racibórz 20.12.2024

Nasz Racibórz 13.12.2024
12 grudnia 202421:45

Nasz Racibórz 13.12.2024

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.