Jeszcze w tym roku elektrobus Rafako wyjedzie na ulice Raciborza
Na terenie zakładu Rafako odbyła się dziś testowa jazda nowym elektrobusem z raciborskiej spółki z prezydentem Dariuszem Polowym na pokładzie. To kontynuacja projektu, który został publicznie ogłoszony w grudniu 2018 r.
- Wówczas, na terenie raciborskiej fabryki, po raz pierwszy zaprezentowano elektrobus Rafako. W tamtym czasie trwały jeszcze ostatnie prace projektowe nad nowym pojazdem. Dziś, 6 września, odbyła się jazda próbna elektrobusu. W wydarzeniu tym wziął udział prezydent Dariusz Polowy. Według zapowiedzi producenta, Racibórz ma być pierwszym miastem, w którym zasilany akumulatorami autobus będzie testowany w ruchu ulicznym. Będziemy mogli go spotkać na drodze jeszcze w tym roku. Prezydent Dariusz Polowy podczas wizyty w Rafako dokonał także wpisu do księgi kondolencyjnej, poświęconej zmarłemu 19 sierpnia Jerzemu Wiśniewskiemu, prezesowi zarządu PBG S.A. oraz Rafako S.A. - podał ratusz w komunikacie.
Innowacyjne rozwiązania napędu, możliwość zastosowania kolejnych generacji baterii, w miarę rozwoju technologii oraz modułowa konstrukcja – pozwalająca na bazie jednego projektu produkować różne wersje pojazdu – to według zapowiedzi producenta podstawowe zalety elektrycznego autobusu z RAFAKO Grupa PBG. Pojazd zaprezentowano 19 grudnia w fabryce w Raciborzu. Autobus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym, optymalnie umiejscowionym w konstrukcji pojazdu. Nie będzie jednak produkowany w Raciborzu.
Autobus zaprojektowany jest w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji ma od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8.5 m. Jego ogromną zaletą jest wysokość – wynosząca niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. Wysokość 3.2 metra uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłoga, a nie jak jest to najczęściej dotąd praktykowane – na dachu pojazdu. Dodatkowo – uwolniona w ten sposób powierzchnia dachu, będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań.
W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide), umożliwi szybkie ( ok.15 minut – podczas postoju na pętli) naładowanie baterii do 90% pojemności. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla takich baterii wynosi ponad 10.000.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz