Nowy most w Rudach po próbach wytrzymałościowych [FOTO]
Przeprawa na rzece Rudzie w ciągu DW 919 przeszła je pomyślnie i wkrótce zostanie oddana do użytku. Znacznie to ułatwi przejazd trasie Racibórz-Rudy-Sośnicowice.
Prace przy budowie nowego mostu na rzece Ruda w Rudach wchodzą w końcową fazę. Chcąc się o tym przekonać wystarczy wybrać się na krótki spacer w okolice miejsca budowy. Na dziś gotowa jest konstrukcja betonowa mostu oraz jego konstrukcja stalowa. Zarówno na moście jak i na drogach dojazdowych w stronę Gliwic i w stronę centrum Rud położona jest już zasadnicza warstwa nawierzchni asfaltowej. Ostatnia warstwa – ścieralna ułożona zostanie w ostatnim etapie. Gotowy w zasadniczym fragmencie jest również nowy chodnik prowadzący do mostu z jednego i drugiego kierunku. Na nowym moście budowane jeszcze będą barierki zabezpieczające.
Kolejny zakres prac to demontaż elementów rusztowania spod nowego mostu, podpierających olbrzymi betonowy odlew zbudowany na czas budowy przeprawy Po wykonaniu tych prac nastąpi odbudowa koryta rzeki i jego nabrzeży. Te prace ruszą już niebawem.
Za wykonawcą jest już strategiczne badanie nośności mostu. Bardzo widowiskowe i ciekawe próby wytrzymałościowe wykonywane były w minioną środę. Przeprowadzono badania statyczne oraz dynamiczne. W pierwszych udział wzięły 4 samochody ciężarowe typu wanna załadowane masą do łącznej wagi 40 ton każdy, razem 160 ton! W trakcie badań statycznych 4 samochody wjechały na most jednocześnie (po 2 na każdym pasie ruchu) a służby techniczne ZDW Katowice prowadziły badania nośności. Próby dynamiczne polegały na pomiarze parametrów nośnych w trakcie przejazdu ciężarówek z różną prędkością (40 do 80 km/h). Najazd samochody wykonywały z 2 kierunków – od Gliwic i od centrum Rud. Bardzo widowiskowa była ostatnia próba przejazdu z ładunkiem przez progi zwalniające i to z dużą szybkością. W ten sposób zasymulowane było dynamiczne obciążenie mostu (tąpnięcie ) mogące się pojawić w trakcie jego eksploatacji. Badania trwały kilka godzin. Według naszych informacji wynik badań był pozytywny.
Wykonawca oczekuje zgody na częściową eksploatację mostu. Po jej otrzymaniu ruch prowadzony będzie po jednym pasie, a więc nadal z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie nastąpi remont drugiego pasa drogi. Po jego zakończeniu ruch będzie już dwustronny, bez sygnalizacji. Według zapewnień przedstawicieli Wykonawcy wszystkie prace mają zostać zakończone do 31.10.2019 r. W listopadzie nastąpią odbiory. Oddanie do użytkowania nastąpi w grudniu.
Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Koszt inwestycji po przetargu to 8,952 mln zł. Wykonawcą jest firma Nowak-Mosty sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz