KRUS informuje
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przypomina, że jeśli zdarzy się wypadek przy pracy rolniczej, należy zgłosić go do najbliższej placówki terenowej Kasy jak najwcześniej, bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia jego zaistnienia.
Jest to obowiązek wynikający z artykułu 45, ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniach społecznych rolników (Dz. U. z 2008r., Nr 50, poz. 291 z późn. zm.).
Zgłoszenia wypadku możne dokonać poszkodowany lub inna osoba, bezpośrednio w siedzibie KRUS lub za pośrednictwem poczty, telefonicznie albo pocztą elektroniczną.
Placówka terenowa KRUS jest zobowiązana do ustalenia przyczyn wszystkich okoliczności wypadku, a upoważniony pracownik ma prawo do:
-dokonania oględzin miejsca i przedmiotów związanych z wypadkiem,
-przeprowadzenia postępowania dowodowego na podstawie zeznań poszkodowanego i świadków.
W toku postępowania dowodowego ustala się też, czy zaistniała zwłoka w zgłoszeniu wypadku. Konsekwencje niedopełnienia tego obowiazku bierze się pod uwagę przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku, które mogą mieć także wpływ na odmowę przyznania odszkodowania. Zgłoszenie wypadku w jak najkrótszym terminie leży, w interesie poszkodowanego.
Poszkodowany lub inna osoba zgłaszajaca wypadek powinna w szczególnosci:
1. zabezpieczyć w miarę możliwości miejsce i przedmioty związane z wypadkiem;
2. udostępnić miejsce wypadku i przedmioty związane z wypadkiem;
3. wskazać świadków wypadku,
4. dostarczyć posiadaną dokumentację leczenia;
5. udzielić informacji i wszechstronnej pomocy pracownikowi Kasy upoważnionemu przez Prezesa Kasy do prowadzenia postępowania dowodowego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
Wszelkie informacje można uzyskać na szkoleniach z zakresu bhp organizowanych przez KRUS, w najbliższej placówce Terenowej lub Oddziale Regionalnym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz na stronie internetowej www.krus.gov.pl.
www.kietrz.pl
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany