Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w Słonecznej Krainie
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Z tej okazji w Słonecznej Krainie w Raciborzu w czwartek, 30 marca, odbyło się spotkanie z Adamem Wrzesińskim, magistrem matematyki ze spektrum autyzmu. A w piątek, 31 marca, placówkę przy ul. Lwowskiej odwiedzili uczniowie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Krowiarkach i Szkoły Podstawowej nr 4 w Raciborzu oraz przedszkolaki z Przedszkola w Lubomi.
Adam Wrzesiński: Pomaganie to nie może być wyręczanie
Spotkanie z Adamem Wrzesińskim adresowane było przede wszystkim do bliskich osób ze spektrum autyzmu, by podpowiedzieć im, w jaki sposób mogą pomagać swoim najbliższym w osiąganiu samodzielności. Wywiad publiczny przeprowadziła z gościem z Bielska-Białej Michalina Goral, pedagog specjalny w Słonecznej Krainie.
- Nie miejmy zbytniego parcia na naukę, gdy są ważniejsze rzeczy do zrobienia - radził gość, opowiadając o tym, jak pomagać osobom ze spektrum autyzmu. - Nauka samodzielności to podstawa - kontynuował. Przyznał, że sam miał „kupę szczęścia”, że udało mu się osiągnąć samodzielność w dorosłym życiu. - Po pierwsze to genialna intuicja mamy, która wprowadzała elementy terapii przez zabawę. Po drugie to, że rzucano mi kłody pod nogi, bo ciężkie czasy tworzą silnych ludzi. Po trzecie to, że trafiłem do Stowarzyszenia, w którym pracuję - wyliczał powody swojego sukcesu.
Wszyscy jesteśmy wyjątkowi Wizyta przedstawicieli placówek z Krowiarek, Raciborza i Lubomi miała przede wszystkim na celu integrację i dobrą zabawę. Goście mogli zapoznać się ze swoimi rówieśnikami dotkniętymi spektrum autyzmu i przekonać się, że tak jak każdy z nas mają oni swoje mocne i słabe strony. Uczniowie ze spektrum autyzmu ze Słonecznej Krainy natomiast mogli pochwalić się przed rówieśnikami swoimi talentami. Przykładowo Olek z kl. I zaprezentował swój niezwykły dar, jakim jest zapamiętywanie stolic państw, a jego kolega z klasy - Filip - umiejętność szybkiego zapamiętywania tekstów usłyszanych i ich dokładnego wyrecytowania na przykładzie popularnych reklam telewizyjnych. Karol zarażał wszystkich swoją energią, której nadmiar przyczynia się do wyjątkowej sprawności fizycznej, a Malwina - szkolna gaduła - zaproponowała wszystkim, którzy mieliby ochotę i potrzebę pogadać, rozmowę z nią.
Zaprezentowane zostały filmy uświadamiające, jak osoby ze spektrum autyzmu postrzegają otaczającą nas rzeczywistość. Były wspólne tańce, wykonywanie prac plastycznych, a także wspólna praca przy przygotowaniu popcornu i waty.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany