Dojrzałość sześciolatka w aspekcie społeczno-emocjonalnym
Czym powinno wykazać się sześcioletnie dziecko, aby wraz z nowym rokiem szkolnym mogło zasiąść w szkolnej ławce? Zdaniem pedagogów przede wszystkim powinno cechować się dojrzałością społeczno-emocjonalną.
Dziecko, które w wieku sześciu lat może rozpocząć naukę w szkole, przede wszystkim powinno osiągnąć dojrzałość społeczno-emocjonalną. Oznacza to, że dziecko powinno przejawiać zainteresowanie zadaniami na poziomie szkolnym, czyli interesować się czytaniem, pisaniem i liczeniem oraz umiejętnością koncentracji uwagi. - Dziecko powinno skupić uwagę przez 30 min., a w pewnym zakresie powinno umieć nią sterować, aby skłonić je do zajęcia się rzeczami, które niekoniecznie są dla niego ciekawe i nie przykuwają uwagi automatycznie. Dziecko powinno także reagować na polecenia, umieć przerywać zabawę i zwracać uwagę na inną czynność zalecaną przez dorosłego – mówi Barbara Lamla-Wochnik, pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Raciborzu. Bardzo ważne jest, aby sześciolatek był samodzielny, czyli potrafił się ubrać, jeść, załatwiać potrzeby fizjologiczne. - Samodzielność dziecka wyraża się nie tylko w tym, że wykonuje zadania samo, ale w momencie gdy czegoś nie umie, potrafi poprosić o pomoc dorosłego – wyjaśnia Barbara Lamla-Wochnik.
Dziecko dojrzałe w aspekcie społeczno-emocjonalnym jest wytrwałe, rozumie i stara się przestrzegać normy i zasady panujące w grupie, ma poczucie obowiązku. - Nawet jeśli zadanie wydaje mu się nieatrakcyjne i nie ma ochoty go robić, to jednak wykonuje, bo wie, że powinno – podaje przykład pedagog.
Należy również pamiętać, że dzieci, które mogą w wieku sześciu lat zasiąść w szkolnej ławce, są stabilne emocjonalnie. Co to oznacza? Radzą sobie z emocjami, potrafią panować nad złością i agresją; mają ukształtowane uczucia społeczne – przyjaźń, współczucie; wiedzą, które zachowania są dobre, a które złe i potrafią rozstać się z rodzicami.
Mając na uwadze wszystkie te cechy, to ostatecznie rodzic, obserwując swoją pociechę, zadecyduje, czy pozwolić dziecku na naukę w szkole, czy też pozostawić je jeszcze w przedszkolu. Po poradę w tym zakresie może udać się właśnie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Raciborzu, gdzie doświadczeni pedagodzy zbadają dziecko i pomogą rodzicom w podjęciu decyzji.
Adres Placówki:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
ul. Jana 14
47-700 Racibórz
tel: 32 415 35 47
fot. SP 3 Racibórz
***
Więcej informacji na temat raciborskiej kampanii Sześciolatki w szkole uzyskać można na oficjalnym fanpage'u wydarzenia oraz na stronie Urzędu Miasta Racibórz w zakładce „Sześciolatki w szkole”.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany