Uczniowie z Raciborza na praktykach w Hiszpanii
Technicy hotelarstwa, technicy analitycy, technicy żywienia i usług gastronomicznych z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu w połowie zagranicznych praktyk w Hiszpanii. Pierwsza część bezpośredniej relacji.
Kolejna grupa uczniów uczących się w zawodach: technik analityk, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbywa miesięczną praktykę w Granadzie - pięknym mieście na południu Hiszpanii. Ich pobyt (zakwaterowanie, wyżywienie, przelot, realizacja programu kulturowego) jest finansowany z Programu Erasmus+ w ramach zatwierdzonego do realizacji wniosku „Zagraniczne praktyki kluczem do sukcesu na rynku pracy”, który jest realizowany w Centrum od 1 czerwca 2015 roku. Pierwszy wyjazd uczniów z tego projektu odbył się w maju 2016 roku.
Technicy żywienia i usług gastronomicznych mają praktykę zawodową w restauracjach: Pilar del Toro oraz La Fabula. Poznają nowe przepisy, smaki, przyprawy oraz porównują sposób obsługi konsumenta w Polsce i w Hiszpanii. Uczniowie przygotowują potrawy pod okiem doświadczonych kucharzy z produktów często im wcześniej nieznanych, np. merluza, salmoneta, rabo del toro, ośmiorniczki, kalamary, krewetki.
Technicy hotelarstwa pracują w Hotelu Casa Capitel Nazari i w Hotelu Pilar del Toro. Podczas pracy używają hiszpańskich systemów rezerwacyjnych tj. Horizontel, Avirato. Obsługują gości hotelowych z zagranicy, sporządzają potwierdzenia rezerwacji, odpowiadają na maile, poznają organizację pracy w hiszpańskim hotelu. Ponadto porównują polską procedurę check in oraz check out z hiszpańską.
Przeprowadziłyśmy krótka rozmowę z technikami hotelarstwa i technikami żywienia i usług gastronomicznych w połowie ich pobytu:
Dlaczego zdecydowałaś/zdecydowałeś się na udział w projekcie?
- Zdecydowałam się na udział w projekcie, ponieważ była to ogromna szansa na zdobycie nowego doświadczenia, poznania nowych ludzi oraz pobytu w tak pięknym kraju, jakim jest Hiszpania. – mówi Laura Klein.
- Ja nie byłam przekonana do udziału w projekcie, namawiali mnie znajomi z klasy, rodzice, dziadkowie (...) nie byłam pewna swoich umiejętności, ale się udało, z czego jestem bardzo zadowolona. - dodaje Wiktoria Kretek.
Opowiedz o swoim miejscu praktyk. Co Cię szczególnie zainteresowało?
- Pracuję na recepcji w Hotelu Pilar del Toro. Nadzór nade mną sprawuje Javier, Jose lub Jaqueline. Czasami mam okazję pracować z dyrektorem obiektu, który udziela mi istotnych informacji związanych z czynnościami do wykonania. Mam szczęście, gdyż cała „ekipa” posługuje się językiem angielskim. – mówi Justyna Borszcz.
- Pracuję w La Fabula, bardzo ekskluzywnej restauracji w Granadzie, która została odznaczona gwiazdką Michelin w 2008 roku. Ludzie są tam przyjaźnie nastawieni, szef kuchni jest profesjonalny, lecz bardzo wymagający, a potrawy wykwintne – mówi Jessica Studniczek.
- Moim miejscem praktyk jest Restauracja Pilar del Toro. Personel jest tu wesoły, skłonny do pomocy oraz mocno angażujący się w swoja pracę, co widać na każdym szczeblu funkcjonowania firmy. - mówi Laura.
- Odebrałam rezerwację od gościa hotelowego, który był dwa lata temu. Chciał ten sam pokój, ponieważ wtedy się w nim oświadczył. – mówi Małgorzata Sielska.
Czy poznałeś/poznałaś jakieś nowe przepisy?/Czego nowego się nauczyłaś/nauczyłeś?
- Do tej pory nauczyłam się obsługi programu rezerwacyjnego (...), zamawiania biletów, przygotowywania bufetu kawowego, sprawdzania rachunków, skanowania dokumentów i przesyłania ich do księgowości. – mówi Małgosia.
- Poznałam parę nowych przepisów, np. ośmiornice z musem z selera i salty sticks lub ravioli z truflami i krewetkami. Są to potrawy zdecydowanie rzadko spotykane w Polsce. – mówi Jessica. Oprócz tego nauczyłam się nowych technik gotowania np. sou-vide - dodaje.
- Nauczyłam się obsługi systemu rezerwacyjnego AVIRATO. Nie różni się on znacznie od naszego CHARTU. – mówi Justyna Borszcz.
- Poznałem bardzo wiekowy i oryginalny przepis potrawy przygotowanej z ogona byka (rabo del toro) – mówi Łukasz Kadzimierz.
- Nauczyłam się rejestrować gości w systemie, wpisywać szczegóły rezerwacji, obsługiwać terminal POS – wyjaśnia Natalia Smyka.
Czy zamierzasz w przyszłości wykorzystywać nabyte umiejętności?
- Jestem przekonana, że swoje umiejętności wykorzystam, gdy będę chciała otworzyć własny biznes w gastronomii. – mówi Dagmara Glania.
- Jak najbardziej, ponieważ wiąże swoją przyszłość z gastronomią. – dodaje Jennifer Rutyna.
Czym różni się hiszpański system pracy od polskiego? Czy dostrzegasz różnice?
- Najbardziej zdumiało mnie to, że dane gości hotelowych przesyła się do policji. – mówi Agnieszka Piechula.
- Zaskoczyło mnie to, że jeden mały, drobny ruch w dekoracji może zepsuć całą potrawę. Wszystko w podawaniu dania musi być precyzyjne, idealne. – mówi Jessica. Inny jest klimat, paleta przypraw, potrawy. – dodaje Sebastian.
- W Hiszpanii więcej spożywa się ryb, w Polsce więcej mięsa. Również Hiszpanie jedzą obfite kolacje, a śniadania mają skromniejsze. W Polsce jest odwrotnie. – mówi Jessica.
- Restauracje hiszpańskie różnią się od polskich nie tylko przepisami, urozmaiconymi składnikami i kolorystyką dań, ale także klimatem w restauracji i relacjami między pracownikami. – mówi Laura Klein. Panuje tam spokojna atmosfera i przyjazny klimat. – dodaje Jennifer.
W drugim tygodniu praktyk, Jacek Kąsek – Dyrektor Centrum przeprowadził ich monitoring. „Odwiedziłem wszystkie miejsca praktyk: restauracje, hotele oraz firmę Biot” – mówi Dyrektor. „Miałem okazję widzieć wszystkich uczniów podczas pracy. Byłem także na wizycie technicznej techników analityków w firmie GENYO, znajdującej się w Parku Technologicznym w Granadzie. To dla mnie, podobnie jak dla naszych uczniów, nowe doświadczenie.” – dodaje. „Jestem dumny zarówno z uczniów jak i opiekunów – autorów projektu. Przygotowanie i organizacja praktyk, postawa uczniów, ich wizerunek i zaangażowanie wzbudziły mój podziw” – kończy Dyrektor.
Naszej uczennicy po kilku dniach praktyk zaproponowano pracę w jednej z najlepszych restauracji w Granadzie. Jesteśmy dodatkowo dumni z naszej osiemnastki, która radzi sobie, zdaniem pracodawców, świetnie.
W ramach programu kulturowego uczniowie byli na dwóch całodniowych wycieczkach: w Cordobie i na Gibraltarze. Ponadto zobaczyli dzielnicę Sacromonte, Centrum, Albayzin w Granadzie, ogrody Carmen de Los Martires. Uczniowie byli na pokazie Flamenco. Na kolejne dni zaplanowano wycieczkę do Sevilli, Salobreñy, wejście do Alhambry, spacer po dzielnicy Żydowskiej, Parque Federico Garcia Lorca oraz punkt widokowy San Miguel Alto.
Małgorzata Warwas, Iwona Niklewicz-Wróbel
W drugiej części relacji wywiad z technikami analitykami.
Więcej informacji i bezpośrednia relacja dzień po dniu z drugiej części „Zagranicznych praktyk kluczem do sukcesu na rynku pracy” na Facebooku:
https://www.facebook.com/Zagraniczne-praktyki-kluczem-do-sukcesu-na-rynku-pracy-858535754272924/
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany