Z Krakowa do Raciborza, czyli witamy w nanoświecie [WIDEO]
![Z Krakowa do Raciborza, czyli witamy w nanoświecie [WIDEO] Z Krakowa do Raciborza, czyli witamy w nanoświecie [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](img/archiwum-mini.jpg)
Wystawa „Witamy w nanoświecie" przybliża to, czym jest współczesna nauka i jej rozwój poprzez przykłady zaczerpnięte ze świata nanotechnologii. Swoją premierę miała w Krakowie, odwiedział już wiele polskich miast i właśnie trafiła do raciborskiego Muzeum. W materiale Raciborskiej Telewizji Kablowej powiada o niej jej kurator, dr Maciej Kluza.
Na wystawie można zobaczyć interaktywne projekty wykonane przez uczniów. Prezentowane są zarówno eksponaty, które bezpośrednio odnoszą się do nanomateriałów, mówią o ich zastosowaniu w życiu codziennym i gospodarce, jak i znacznie bardziej dyskusyjne obiekty odnoszące się do odpowiedzialnych badan i innowacji.
Co to znaczy odpowiedzialne badania? Myślenie o nich rozpoczyna się już na poziomie budowania zespołu badawczego i ustalenia jakie cechy należy posiadać, aby zostać naukowcem. Innym elementem odpowiedzialnych badań jest wybór tematu badań, zadecydowania czy mają być to badania podstawowe czy te, które mogą przynieść bezpośrednią korzyść społeczeństwu. Osobno muszą być rozważone problemy etyczne - jakie skutki będzie miał proces prowadzenia badań i wprowadzania ich wyników w życie - mówiła podczas krakowskiej premiery dr Iwona Maciejowska.
To nie są łatwe tematy - zaznaczył wówczas prof. Stanisław Kistryn. To co jest ważne w całym tym projekcie, to aspekt budzenia i kształtowania postaw etycznych w stosunku do badań. Ważne jest też wyjaśnianie czym rzeczywiście są badania naukowe, co to jest nauka, jak powinna wyglądać i czym naprawdę się zajmuje oraz na czym polega metoda naukowa. Kluczowym elementem kształtowania młodego człowieka jest bowiem nauczenie go, żeby sam chciał i potrafił myśleć, żeby sam chciał się rozwijać. Młodzież należy nauczyć jak w życiu kierować się rozsądkiem i analizą rzeczywistości, aby obrazu świata nie budować na uprzedzeniach i niepopartych niczym przekonaniach - kontynuował prorektor.
Kurator wystawy dr Maciej Kluza wskazał na dwa jej aspekty, które dotąd nie były realizowane w Muzeum UJ. Złożona jest z eksponatów, które zostały zaprojektowane, przygotowane i w dużej mierze wykonane przez uczniów - jest to ważny obecnie w muzealnictwie trend partycypacji widzów nie tylko w samej wystawie, ale także w jej przygotowaniu. Ponadto, co jest rzadkością, wystawa jest interaktywna również w takim znaczeniu, że oddziaływanie istnieje nie tylko między widzem i obiektem, ale także pomiędzy widzami.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany