Zmalał zysk Mieszka. Winne surowce
Ponad 95 mln zł przychodów ze sprzedaży wykazała w I kwartale grupa kapitałowa Mieszko. Rok temu było to 62 mln zł. Znaczny wzrost obrotów spowodowany jest przejęciem litewskiego producenta Vilniaus Pergale AB. Samo Mieszko z Raciborza zwiększyło sprzedaż z 62,7 do 66,9 mln zł, ale spadł zysk.
Zysk netto grupy wzrósł z 2,78 mln do 4,1 mln zł, ale w przypadku samego tylko Mieszka jest to już spadek z 2,73 do 2,48 mln zł. Spółka skarży się na wzrost cen półproduktów i spadek marży. Musiała podnieść ceny. Zapowiada dalszą automatyzację produkcji i podniesienie wydajności pracy.
W komunikacie Mieszko podaje:
Zasadniczy negatywny wpływ na obniżenie się poziomu marży na sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku miały utrzymujące się na bardzo wysokich poziomach ceny podstawowych surowców, stosowanych w procesie produkcyjnym, takich jak kuwertury czekoladowe, cukier, syrop glukozowy, mąka oraz tłuszcze. W przypadku jednostkowego sprawozdania finansowego marża brutto na sprzedaży obniżyła się z poziomu 39,4% rok wcześniej do poziomu 35,2% w bieżącym kwartale. Drugim czynnikiem powodującym obniżenie marży brutto w ujęciu skonsolidowanym ale również udziału procentowego kosztów sprzedaży w przychodach jest inny model biznesowy funkcjonujący w Vilniaus Pergale, którego efektem jest odmienny w dużej części sposób potransakcyjnego rozliczania sprzedaży.
Aby przynajmniej częściowo skompesować wpływ negatywnych czynników na marzę brutto Grupa podjęła szereg działań, z których jako najważniejsze należy wymienić: podniesienie cen na wyroby z wybranych grup produktowych, szczególnie wrażliwych na bardzo wysokie ceny podstawowych surowców, rozszerzanie dystrybucji, cieszących się bardzo dużym powodzeniem, lepiej marżowych nowych produktów oraz kontynuacja programu automatyzacji produkcji i poprawienia wydajności pracy.
Wyższe koszty finansowe w I kwartale 2011 r., w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, związane z oprocentowaniem obligacji, wyższymi rynkowymi stopami procentowymi oraz ujemnym saldem różnic kursowych (w porównaniu do dodatniego w analogicznym okresie roku poprzedniego) spowodowały osiągnięcie wyniku brutto w wysokości 5,22 mln zł, o 50% więcej niż w w pierwszym kwartale 2010 r. Wynik netto ukształtował się na poziomie 4,18 mln zł i był o 1,4 mln wyższy niż rok wcześniej.
W I Q 2011 zakończono projekt kompleksowego odświeżenia marki Zozole, w ramach którego korektom poddano postacie i logotyp oraz stworzono nowy system opakowań produktów. Efektem projektu są zmiany na poziomie portfela produktowego – asortyment został uporządkowany, do oferty trafiły nowości produktowe: Zozole Shake, cukierki śmietankowe o smaku truskawkowym oraz Zozole z witaminami, cukierki nadziewane o smaku owoców cytrusowych z witaminami A, C, E, wzbogacone sokiem.
Wartościowe udziały Mieszko w segmencie cukierków w okresie luty – marzec 2011 wynosiły 3,4% i były wyższe od notowanych w analogicznym okresie roku poprzedniego o 0,3 pp.
Dane Mieszko za Nielsen.
W okresie styczeń – marzec 2011 prowadzono sprzedaż oferty okazjonalnej dedykowanej na Walentynki, Wielkanoc oraz Komunie. W skład oferty weszły produkty upominkowe oraz linie familijne: bombonierki Chocoladorro, Amoretta, Cherrissimo a także Michaszki, Trufle i Marcepan.
W okresie luty – marzec 2011 wartościowe udziały Mieszko w segmencie pralin wynosiły 4,6%.
Dane Mieszko za Nielsen.
Według szacunków Zarządu, w 1 kwartale 2011 r. Spółka Vilniaus Pergale AB posiadała 29% udział w litewskim rynku wyrobów czekoladowych i około 17% udział w rynku wyrobów czekoladowych krajów bałtyckich . W pierwszym kwartale 2011 Spółka wzbogaciła swoja ofertę asortymentową o następujące produkty: praliny PERGALE 250 g z ciemnej czekolady z orzechami laskowymi, praliny PERGALE 250 g z mlecznej czekolady z orzechami laskowych, czekolady PERGALE 100 g z nadzieniem mango (edycja limitowana) oraz bombonierka PERGALE CHERRY 360 g.
Według szacunków Zarządu, w 1 kwartale 2011 r. Spółka Vilniaus Pergale AB posiadała 31% udział w litewskim rynku karmelków i około 15% udział w rynku karmelków krajów bałtyckich.
Pełny tekst raportu dostępny jest TUTAJ
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany