Fiskus informuje - ważne dla podatników
Urząd Skarbowy w Raciborzu przekazuje najważniejsze informacje dotyczące składania zeznań podatkowych za 2011 r. i przypomina, że termin ich składania oraz dokonywania wpłat podatku upływa 30 kwietnia 2012 r. Przeczytaj też jak ustrzec się najczęstszych błędów.
Godziny pracy Urzędu Skarbowego w Raciborzu:
- w poniedziałki w godz. 7,oo – 18,oo,
- w pozostałe dni tygodnia (wtorek- piątek) w godz. 7,oo – 15,oo,
- kasa czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8,oo-13,oo
Informacja telefoniczna dot. zeznań podatkowych:
32 415-42-11(12), 32 415-59-91(92) wew. 303, 403 (w godzinach pracy Urzędu)
Krajowa Informacja Podatkowa tel. stacjonarny: 0 801 055 055, tel. kom.: 22 330 0330.
Za 2011r. obowiązują następujące formularze zeznań podatkowych:
PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39
oraz załączniki PIT/B, PIT/D, PIT/M, PIT/O, PIT/Z, PIT/ZG, PIT-2K.
Zeznania podatkowe można złożyć:
- elektronicznie, bez konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego, korzystając ze strony www.e-deklaracje.gov.pl (najprostszy i najszybszy sposób złożenia zeznania – system działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),
- w budynku Urzędu Skarbowego przy ul. Drzymały 32 (pok. nr 9 I piętro),
- za pośrednictwem urzędów pocztowych.
Formularze zeznań i załączników udostępnione są:
- w siedzibie US w pok. nr 3 (parter),
- na stronach internetowych:
Ministerstwa Finansów - www.mf.gov.pl
Izby Skarbowej w Katowicach - www.isnet.katowice.pl
Urzędu Skarbowego w Raciborzu – www.isnet.katowice.pl/us/raciborz.htm
Wpłat podatku można dokonywać za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek tut. Urzędu tj. NBP o/o Katowice :72101012123060982223000000, bądź osobiście w kasie urzędu od poniedziałku do piątku w godz. 8,oo-13,oo.
UWAGA:
od 01.01.2012r. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT ani płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne jako identyfikatorem podatkowym posługują się wyłącznie numerem PESEL dla osób prowadzących działalność gospodarczą identyfikatorem podatkowym pozostaje numer NIP.
INFORMACJA DOT. ZWROTU NADPŁAT :
1. Nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 m-cy od dnia złożenia zeznania podatkowego
2. Zwroty nadpłat dokonywane są na rachunek bankowy wskazany przez podatnika (zgłoszenia rachunku bankowego bądź jego aktualizacji dokonuje się na odpowiednim formularzu: ZAP-3 – jeżeli podatnik posługuje się identyfikatorem podatkowym numerem PESEL, NIP-7/ CEIDG-1 – jeżeli podatnik posługuje się identyfikatorem podatkowym numerem NIP) lub w gotówce (przekaz pocztowy lub gotówka w kasie).
3. Nadpłata zwracana przekazem pocztowym na adres wskazany w zeznaniu podatkowym - jest pomniejszana o koszty jej zwrotu (opłatę pocztową).
4. W przypadku wyboru zwrotu w kasie urzędu należy liczyć się z koniecznością osobistego stawienia się w wyznaczonym przez urząd terminie odbioru nadpłaty.
5. Nadpłata, której wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (8,80 zł) podlega zwrotowi wyłącznie w kasie urzędu, jeżeli podatnik wystąpi o jej zwrot.
UWAGA: W przypadku zeznań nierzetelnych, wypełnionych niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, zawierających błędy i oczywiste pomyłki – 3 miesięczny termin zwrotu nadpłaty liczony jest od dnia usunięcia nieprawidłowości – skorygowania zeznania podatkowego.
INFORMACJA DOT. 1% PODATKU NA RZECZ OPP
1. Wykaz organizacji uprawnionych do otrzymania 1% podatku zamieszczony jest na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl oraz w portalu Ministerstwa Finansów www.e-deklaracje.gov.pl
2. Warunkiem przekazania 1% podatku jest:
- terminowe złożenie zeznania, a w przypadku korekty – złożenie korekty w ciągu 1-go miesiąca od upływu terminu dla złożenia zeznania
- zapłata podatku nie później niż w terminie 2 m-cy od upływu terminu dla złożenia zeznania (czyli do 30 czerwca 2012r.)
3. Wypełnienie wniosku polega wyłącznie na podaniu numeru wpisu do KRS jednej wybranej organizacji oraz kwoty na jej rzecz nieprzekraczającej 1% podatku należnego.
4. Podatnik w składanym przez siebie zeznaniu podatkowym może również podać dodatkowe informacje, które mogą mieć wpływ na dystrybucję środków gromadzonych przez organizację pożytku publicznego (np. na konkretny cel, dla konkretnej osoby). Informację tę podatnik będzie mógł zamieścić w rubryce "Cel szczegółowy 1%”, znajdującej się bezpośrednio pod wnioskiem o przekazanie 1% podatku należnego. Powyższe informacje zostaną przesłane organizacji pożytku publicznego przez organ podatkowy jako uszczegółowienie przekazanych kwot.
Jak uniknąć najczęstszych błędów w rozliczeniu PIT
Izba Skarbowa w Katowicach przypomina jak uniknąć najczęstszych błędów przy rozliczeniu w podatku dochodowym od osób fizycznych:
1. Wypełnij zeznanie na komputerze i złóż przez Internet – dzięki temu oszczędzisz dużo czasu; wiele aplikacji służących do przygotowania PIT-ów sprawdzi poprawność obliczeń i przypomni o wypełnieniu odpowiednich pół i załączników; pamiętaj - do złożenia lub skorygowania PIT-a przez Internet nie jest potrzebny kwalifikowany podpis elektroniczny.
2. Sprawdź czy dane, które wpisujesz do zeznania zgodne są z danymi na druku lub drukach PIT-11 otrzymanych od płatnika,
3. Jeśli nie przygotowujesz zeznania elektronicznie sprawdź czy nie ma w nim błędów rachunkowych; błędy rachunkowe to jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu których można zostać wezwanym do skorygowania zeznania,
4. Sprawdź czy do zeznania dołączone są wszystkie niezbędne załączniki (np.: PIT-O w przypadku rozliczenia ulgi na wychowanie dzieci); w przypadku zeznań składanych przez aplikację e-Deklaracje załącznik zostanie wygenerowany automatycznie po uzupełnieniu odpowiedniego pola,
5. Sprawdź czy numer PESEL lub NIP jest prawidłowy, w poprzednich latach wiele osób mylnie wpisywało w swym zeznaniu podatkowym NIP swojego pracodawcy; pamiętaj od tego roku osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w kontaktach z urzędem skarbowym posługują się numerem PESEL,
6. Przed wysłaniem raz jeszcze sprawdź swoje zeznanie. Nie spiesz się. Spiesząc się wszyscy popełniamy błędy. Sprawdź ponownie obliczenia, numery identyfikacyjne PESEL i NIP oraz załączniki. Błąd w zeznaniu może spowodować konieczność złożenia korekty i opóźni zwrot nadpłaconego podatku. Pamiętaj! Korektę zeznania możesz wysłać również przez Internet.
7. Jeśli wysyłasz zeznanie pocztą sprawdź czy koperta jest prawidłowo zaadresowana; jeśli składasz zeznanie przez Internet pamiętaj o wygenerowaniu urzędowego poświadczenia odbioru (UPO) – to dowód, że zeznanie zostało złożone,
8. Jeśli wysyłasz zeznania pocztą lub składasz osobiście pamiętaj o jego podpisaniu; co roku bardzo wielu podatników wzywanych jest to urzędów skarbowych by uzupełnić zeznania, które nie zostały podpisane,
9. Jeśli już teraz wiesz, że nie zdążysz złożyć zeznania w terminie, przed końcem kwietnia (im wcześniej tym lepiej) złóż w urzędzie skarbowym wniosek o odroczenie terminu do złożenia zeznania; pamiętaj w takim wniosku musisz wskazać, jakie specjalne okoliczności przemawiają za odroczeniem terminu,
10. Nie czekaj do końca kwietnia ze złożeniem zeznania – im szybciej złożysz zeznanie tym szybciej otrzymasz zwrot podatku, a wcześniejsze złożenie zeznania nie skutkuje obowiązkiem szybszego dokonania wpłaty.
Jeśli masz wątpliwość czy możesz skorzystać z ulg podatkowych lub jak rozliczyć zeznanie zadzwoń na infolinię Krajowej Informacji Podatkowej (z tel. stacjonarnego 801 055 055, z tel. kom. (22) 330 0330)
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany