Henkel podsumował rok
Polski oddział Henkla, producenta wiodących marek i technologii, zamknął rok finansowy 2008 z przychodami netto w wysokości 1,53 miliarda zł, co daje blisko 4-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Sukces firmy wynika z zaangażowania wszystkich działów biznesowych. Każdy z nich odnotował zwiększenie udziałów rynkowych swoich marek oraz wzrost sprzedaży.
2008 rok był bardzo dobry dla Henkla pod względem wzrostu zyskowności biznesu: firma zanotowała dwucyfrowy wzrost zysku liczony w złotych w stosunku do roku poprzedniego - mówi Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska. Jeszcze lepiej wyglądają wyniki biznesowe liczone w euro, ten wskaźnik jest z punktu widzenia firmy międzynarodowej zdecydowanie ważniejszy. Rok 2008 przyniósł dwucyfrowe wzrosty sprzedaży oraz zysku w euro. Wyniki polskiego oddziału są spójne z globalnym trendem, odnotowanym przez firmę w ostatnich 12 miesiącach. W roku fiskalnym 2008 sprzedaż Henkla na świecie wzrosła o 8,1 procent do 14,1 mld euro.
W 2008 roku Dział Środków Piorących i Czystości Henkel Polska odnotował dalszy wyraźny wzrost sprzedaży, zysków oraz udziałów rynkowych. Henkel utwierdził swoją mocną pozycję producenta numer dwa na rynku środków piorących i czystości, zwiększając swoje udziały rynkowe do rekordowego poziomu w historii i zmniejszając tym samym dystans do najbliższego konkurenta do zaledwie 0,8%. - W przybliżeniu można powiedzieć, że co czwarta złotówka wydana przez polskich konsumentów w 2008 roku w kategorii detergentowej obejmującej środki piorące i zmiękczające, środki do zmywania, mycia okien oraz pielęgnacji toalet została wydana na produkty Henkla - mówi Janusz Gołębiowski. - Dowodzi to wysokiej jakości, którą Henkel gwarantuje we wszystkich swoich produktach, jakości, która zyskała aprobatę i lojalność konsumentów.
Henkel wprowadził w zeszłym roku na polski rynek z sukcesem wiele nowych wariantów produktów w ramach swoich kluczowych detergentowych marek. Wśród nich są: proszek Persil Gold Plus, Rex Almond Milk/Mleczko Migdałowe, trzy warianty "Like new!" Perwoll, nowy Somat Perfect oraz dwie nowe wersje zapachowe marki Pur – Pur Jabłko&Cynamon oraz Pur Vanilia.
Kategoria środków piorących Henkla wykazała ogromną dynamikę wzrostu. Proszek do prania Persil, rynkowy lider segmentu premium, był jedyną marką notującą w tym segmencie wzrosty udziałów rynkowych. W rezultacie na koniec 2008 osiągnął rekordowy w historii marki w Polsce udział rynkowy. Także proszek Rex stał się w 2008 roku liderem rynku w segmencie ekonomicznym. Grupą najszybciej rosnącą w kategorii środków piorących są specjalistyczne środki do prania. Perwoll, reprezentujący w tej kategorii Henkla, z dwucyfrowym wzrostem sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego utrzymał w 2008 roku mocną drugą pozycję.
W kategorii środków czyszczących poszczególne marki osiągnęły bardzo wysoką sprzedaż i udziały rynkowe. Sprzedaż Somatu w 2008 roku była aż o 56 procent wyższa niż rok wcześniej. Clin z 42-procentowym udziałem w rynku (w tym ponad 50-procentowym udziałem w handlu nowoczesnym) zwiększył swoją przewagę lidera segmentu środków do mycia szyb. Płyn do mycia naczyń Pur wprawdzie pozostawał silnym wiceliderem rynku, ale w kanale handlu nowoczesnego był już zdecydowanym liderem z ponad 39-procentowym udziałem. Marka Bref stała się w 2008 r. liderem sub-segmentu zawieszek w płynie, osiągając ponad 13-procentowy udział w rynku (z czego ponad 20 procent w hipermarketach).
Głównym czynnikiem sukcesu Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych było, podobnie jak w 2007 roku, innowacyjne podejście do produktów. Na rynku pojawiło się bardzo dużo nowych kosmetyków, które zyskały uznanie i akceptację klientów. Niektóre przykłady to: Schauma o nowej udoskonalonej formule i nowych wariantach - Schauma Oil Intense oraz Schauma Proste i Lśniące, Taft Sensitive oraz Taft Power Cashmere oraz farba do włosów Natural&Easy Grey Experts. Henkel wprowadził także Fa Deo Rice Dry oraz rozszerzył asortyment Fa Men o nowe warianty żelów pod prysznic oraz dezodorantów, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu w kategorii męskich kosmetyków. Pozostałe nowości to Gliss Nutri Protect, nowy wariant szamponu chroniący włosy przed negatywnym działaniem zanieczyszczeń ze środowiska.
Henkel zadebiutował także w nowych kategoriach rynku, wprowadzając markę Activ Dr. Hotting, kosmetyków zapobiegających odwracalnemu wypadaniu włosów oraz Vademecum 2 w 1, który łączy pastę i płyn do płukania jamy ustnej. W 2009 roku firma planuje szereg kolejnych innowacji, które będą wspierały sprzedaż.
Ubiegły rok był rekordowy w polskiej historii Działu Klejów Budowlanych i dla Profesjonalistów, będącego częścią połączonego Działu Adhesive Technologies. Wartość sprzedaży tej grupy produktów z markami: Ceresit, Pattex, Thomsit i Metylan odnotowała procentowo dwucyfrowy wzrost w stosunku do roku 2007 i najlepsze wyniki w całej historii. Bardzo dobre rezultaty osiągnęła kategoria produktów służących do wykonywania ociepleń budynków, poprawiając prawie o połowę wynik sprzedaży z roku poprzedniego. Przejęta od ICI marka Cimsec – specjalne zaprawy do klejenia i fugowania dystrybuowane wyłącznie w salonach sprzedających płytki ceramiczne - podwoiła swoją sprzedaż z roku 2007. Dobrym rezultatem pochwalić się mogą także produkty z grupy hydroizolacje, które poprawiły wynik wcześniejszego roku o 25 procent. Pięciokrotny wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego odnotował pochłaniacz wilgoci „Stop wilgoci” pod marką Metylan, który także jest od niedawna na rynku.
Pomimo spowolnienia odczuwalnego w gospodarce i istotnych dla Henkla gałęziach przemysłu w ostatnim kwartale 2008 roku, Dział Technologii, wchodzący w skład połączonego Działu Adhesive Technologies, zakończył zeszły rok z wyraźnym wzrostem sprzedaży, szczególnie tej liczonej w euro, i jeszcze większym wzrostem zysków. Do najważniejszych wydarzeń 2008 należała globalna akwizycja National Starch. Przyłączenie tej firmy uzupełniło ofertę produktową Henkla i wzmocniło obecność na rynku amerykańskim i azjatyckim. W Polsce przyłączenie National Starch rozszerzyło dotychczasową ofertę dla przemysłu elektronicznego, głównie dzięki marce Acheson. Tym samym firma zdobyła nowych klientów. Rezultatem akwizycji w Polsce jest także pozyskanie dodatkowego nowoczesnego zakładu produkcyjnego klejów dla przemysłu opakowaniowego w Pilawie.
Henkel rozpoczął w 2008 roku szereg nowych projektów, które zakończą się w roku bieżącym. - Naszymi partnerami są wielcy polscy producenci AGD czy elektroniki komputerowej – mówi Piotr Ciborowski, nowy Business Unit Manager Działu Adhesive Technologies. - Projekty są związane z zastosowaniem w praktyce nowych, innowacyjnych produktów, które pojawiły się w naszej ofercie w ubiegłym roku, np. silikonów dwuskładnikowych o specjalnych właściwościach. Dział Technologii zacieśnił także współpracę z polskim przemysłem lotniczym. Od 2008 roku, dzięki nowemu kontraktowi, kleje Loctite Hysol przeznaczone do zastosowań w przemyśle lotniczym, wykorzystywane są przy produkcji drzwi do samolotów Boeing.
W 2008 roku Henkel zainwestował w Polsce łącznie ponad 21,1 milionów złotych, największe nakłady zostały poniesione na inwestycje proekologiczne, związane z podnoszeniem potencjału produkcyjnego oraz zmierzające do podniesienia bezpieczeństwa. 8,9 mln zł wyniosły nakłady w zakładzie w Raciborzu, który ciągle podnosi potencjał produkcyjny w zakresie produkcji półproduktów chemicznych do dalszego wykorzystania w innych fabrykach Henkla w regionie CEE. Tym samym rośnie znaczenie Raciborza dla regionu jako dostawcy półproduktów dla innych fabryk.
Na inwestycje w Stąporkowie firma wydała 7,4 mln złotych. Objęły one m.in. rozbudowę produkcji mokrej w celu zwiększenia mocy produkcyjnych, optymalizacji i unowocześnienia produkcji oraz poprawienia warunków pracy i bezpieczeństwa w zakładzie.
Pro-ekologiczne nakłady w Bielsku-Białej wyniosły 1,2 mln złotych i dotyczyły stworzenia profesjonalnej linii technologicznej do oczyszczania wód poprodukcyjnych w zakładzie impregnacji próżniowej. Korzyści wynikające z zastosowania najnowszej technologii są bardzo wymierne – w ciągu kilkunastu miesięcy nastąpi całkowity zwrot z inwestycji. Inwestycja została uznana przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną oraz Ministerstwo Gospodarki i jako szczególnie innowacyjna i pro-ekologiczna ma szansę na otrzymanie tzw. pomocy publicznej w wysokości 50 procent nakładów. Zakład we Wrzącej zainwestował w 2008 roku 1,75 mln złotych m. in. w system zabezpieczający przesypywanie silosów podczas napełniania, służący do zmniejszenia emisji pyłów do atmosfery, instalację robota paletyzującego, modernizację pieców bębnowych suszarni piasku oraz zmniejszenie zużycia gazu na tonę wysuszonego piasku
o ponad 4 procent.
Mimo spowolnienia gospodarczego Henkel nie rezygnuje z ambitnych planów na kolejne miesiące. - Obecny rok będzie niewątpliwie trudnym okresem z racji na obserwowane także na polskim rynku spowolnienie gospodarcze, niemniej zakładamy dalsze zwiększanie udziałów rynkowych i sprzedaży. Nasza międzynarodowa strategia działania do 2012 roku opiera się na trzech głównych filarach: koncentracji na kliencie i jego potrzebach, wykorzystaniu pełnego potencjału biznesowego oraz rozwijaniu organizacji. Wierzymy, że realizacja tej strategii pozwoli nam wyjść z ogólnego kryzysu gospodarczego jeszcze bardziej wzmocnionym. Tym samym udowodnimy nasza silną pozycję na światowym rynku – mówi Janusz Gołębiowski.
Henkel nie porzuca optymizmu także w branży motoryzacyjnej i budowlanej. - Firma wyszła obronną ręką z kryzysu w branży nieruchomości siedem lat temu - w tamtym okresie udało się zwiększyć udziały rynkowe. Zrobimy wszystko, aby powtórzyć właśnie taki schemat rozwoju wydarzeń – mówi Piotr Ciborowski. - W żadnym jednak razie nie może ucierpieć nasza organizacja, nasi pracownicy. Chcemy, bowiem, gdy kryzys się skończy, wejść w okres rozwoju z dobrym i silnym zespołem – podsumowuje Janusz Gołębiowski.
Henkel na każdym poziomie działalności kieruje się najważniejszymi wartościami, jakimi są jakość, odpowiedzialny biznes oraz innowacyjność. Jest jednym z liderów odpowiedzialności biznesu i od początku istnienia w Polsce prowadzi działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. CSR Henkla jest ściśle związany ze specyfiką działalności firmy i prowadzony na wszystkich poziomach – od produkcji i innowacji produktowych, przez relacje z pracownikami, po relacje z interesariuszami i otoczeniem. W realizację zadań z obszaru CSR zaangażowani są, w różnym zakresie, wszyscy pracownicy firmy. Przykładami zaangażowania Henkel Polska w obszarze CSR są takie projekty jak konkurs ekologiczny „Henkel – zielone granty”, konkurs artystyczny „Henkel Art. Award” czy program wolontariatu pracowniczego „MIT - Make an Impact on Tomorrow” (Zmieniaj Przyszłość). Potwierdzeniem wysokiej pozycji Henkel Polska w obszarze odpowiedzialności biznesu jest bardzo wysokie, 7. miejsce w Good Company Ranking 2008 przeprowadzonym w marcu ubiegłego roku przez polską edycję miesięcznika Manager Magazin. Firma od grudnia 2007 roku jest w Polsce członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Od ponad 130 lat Henkel jest wiodącym producentem marek i technologii, które czynią życie łatwiejszym, lepszym i piękniejszym. Henkel działa w trzech strategicznych obszarach biznesu: środków piorących i czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała oraz klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Sklasyfikowany jest także w rankingu największych firm na świecie Fortune Global 500. Ponad 60 procent całkowitej sprzedaży Henkla pochodzi z dóbr konsumpcyjnych, pozostałe 40 procent to produkty przemysłowe. W 2008 roku Henkel odnotował sprzedaż w wysokości 14,1 miliarda euro, zysk operacyjny firmy wyniósł 1,495 miliarda euro. Ponad 55 tysięcy pracowników Henkla w ponad 125 krajach całego świata, kierując się mottem firmy: "A Brand like a Friend" (Marka jak Przyjaciel), buduje zaufanie konsumentów do marek i technologii Henkla.
Materiały działu PR firmy Henkel
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany