Zysk jest ważny, ale to nie wszystko
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Jak nie dać się wygryźć konkurencji? Na te i inne pytania doświadczeni ekonomiści udzielili odpowiedzi na seminarium w hotelu Polonia. Było to już ósme spotkanie, na którym właściciele dużych przedsiębiorstw jak i mniejsi rzemieślnicy poznali biznesowe nowinki.
– Przedsiębiorstwo wiąże się z zaradnością, nie da się prowadzić biznesu dla idei. Największą oczywistością jest zysk, ale to nie wszystko – przekonywał na początku swojego wystąpienia Michał Wójcik, Dyrektor Naczelny Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach. Konferencja miała na celu udowodnić, że działalność powinna być prowadzona nie tylko dla pieniędzy. Wykładowcy przekonywali, że oprócz zysku miarą sukcesu są pracownicy. To oni napędzają całą koniunkturę biznesu. Dlatego każdy właściciel, nieważne jakich rozmiarów jest jego firma, powinien przede wszystkim dbać o swoich ludzi. –W ażną rolę w funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa odgrywają sami konsumenci, bez nich nie ma szans na sukces – podkreślał Wójcik. Próbowano również odpowiedzieć na pytanie, czym jest sam biznes? Okazało się, że do tej pory nikt jeszcze nie sformułował jednoznacznej definicji tego pojęcia. Ona ciągle ewoluuje, nie jest to bynajmniej tylko prowadzenie firmy i zarabianie pieniędzy. Nieodzownymi elementami gwarantującymi sukces są: etyka zawodowa, ekologia i zysk. Nawzajem się uzupełniają tworząc barierę nie do przeskoczenia dla potencjalnej konkurencji.
– Otwierając własną działalność należy pamiętać, o przestrzeganiu aktów prawnych, a jest ich nie mało. W naszym kraju niestety przepisy prawne bardzo często są łamane. Dlatego zakładając działalność nie wolno nam o tym zapomnieć. Uczciwość przede wszystkim – apelowała Jadwiga Piechocka, reprezentująca Region Śląsko–Dąbrowski NSZZ. Na zakończenie Wojciech Gomułka, przedstawiciel Regionu Śląsko–Dąbrowskiego NSZZ Solidarność, przekonywał zgromadzonych jak ważny jest wizerunek i reputacja firmy. – Wizerunek, coraz częściej zwany image jest to sposób, w jaki postrzega się daną firmę. Opisuje jej charakterystyczne cechy wyróżniające ją na tle innych – tłumaczył Gomułka. Reasumując wypowiedź wykładowcy, wizerunek to nic innego jak sposób, w jaki myślimy o danym przedsiębiorstwie. Natomiast reputacja związana jest przede wszystkim z oceną i porównaniem firmy do konkurencji czy idealnym wzorcem.
Seminarium współfinansowała UE z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Justyna Langer
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany