Transport w wydaniu europejskim
W góry, na Mazury, a może nad morze czy też wyjazd za granicę? Gdy urlop za pasem, czas nie tylko na wybór celu podróży, ale i środka lokomocji. Możliwości jest wiele i tyleż samo rozterek. Na decyzję wpływa nie tylko element finansowy, ale również komfort, czas i dostępność danego środka lokomocji. Jednak nie tylko w czasie wakacji stykamy się z szeroko rozumianym transportem.
Transport to dziedzina związana praktycznie ze wszystkimi działami gospodarki. Gorszy rozwój gospodarki lub transportu wiąże się z pogorszeniem sytuacji odpowiednio w transporcie i gospodarce. Dlatego tak ważne są plany, inwestycje oraz nowoczesne technologie w transporcie.
W połowie lipca od naszego województwa rozpoczęła się pierwsza wizyta Komisji Transportu i Turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego w Polsce. Wizyty przedstawicieli Komisji Parlamentu Europejskiego są organizowane regularnie w państwach członkowskich. Celem wizyty delegacji było zapoznanie się ze stanem infrastruktury w Polsce, lepsze zrozumienie wyzwań stojących przed rozwijającym się sektorem transportu oraz dyskusja z przedstawicielami władz oraz kluczowymi reprezentantami branży w Polsce.
Dzięki staraniom Posła do Parlamentu Europejskiego Bogdana Marcinkiewicza uczestnicy delegacji rozpoczęli wizytę od Śląska. Na początku odwiedzili Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, gdzie prowadzone są inwestycje w ramach projektu „Infrastruktura i Środowisko” warte ponad 400 mln zł.
Wizyta Komisji TRAN odbywała się krótko przed przyjęciem przez Parlament Europejski nowych rozwiązań dotyczących finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz zmian na unijnym rynku kolejowym. Stąd zaplanowano również spotkania z przedstawicielami grupy PKP. Rozmawiano nie tylko o inwestycjach kolejowych w Polsce, ale także o kluczowych aspektach tzw. czwartego pakietu kolejowego, czyli pakietu propozycji legislacyjnych, którego ostateczny kształt rzutować będzie na przyszły rynek kolejowy w UE.
Tuż po wakacjach Parlament Europejski przyjmie nowe zapisy o tzw. transeuropejskiej sieci TEN-T. Innymi słowy wyznaczy nowe transportowe korytarze, czyli trasy, które mogą liczyć na największe unijne pieniądze. A te mają głównie pochodzić z nowego programu na finansowanie infrastruktury "Łącząc Europę". W grę wchodzi ok. 30 mld euro. Jadąc ze Śląska do Szczecina, europosłowie pokonali trasę całego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. O jego wytyczenie kilkanaście lat temu zabiegały samorządy z różnych krajów Europy. Korytarz ma stworzyć najkrótsze połączenie Skandynawii z Adriatykiem.
Europoseł Bogdan Marcinkiewicz komentując wizytę Komisji TRAN w Polsce zauważył, że „transport towarzyszył ludzkości od samych początków rozwoju cywilizacji. Jednak dążąc do osiągnięcia celów, które przed sobą stawiamy ważne jest stworzenie równych warunków konkurowania między poszczególnymi gałęziami transportu.”
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.